Er is weer een kwartaal voorbij, dus deze maand is het weer zo ver.
We mogen fijn BTW-aangifte doen.

Ik heb over deze steeds terugkerende activiteit al meer blogs geschreven.
Die kun je via deze link nog ‘ns op je gemak nalezen.

In dit blog wil ik het met je hebben over 3 regelmatig voorkomende uitgaven en inkomsten.
En hoe je kunt voorkomen dat je daarmee de fout in gaat bij het doen van je BTW-aangifte.

#1 – BTW aftrekken over zakenlunches/-borrels/-diners

Veel horecagelegenheden geven bonnetjes af waarop de BTW netjes uitgesplitst is.
Daardoor zou je zomaar kunnen denken dat je de BTW op die bonnetjes kunt terugvragen.

HELAAS!

Over eten en drinken dat jij gebruikt in een horecagelegenheid, is de BTW NIET terugvraagbaar.
Sterker nog: je mag niet eens 100% van het totaalbedrag opvoeren als kosten!

3 Makkelijk gemaakte fouten bij je BTW-aangifte (2)Sinds dit jaar (2017) mag dat voor 80%.
De resterende 20% is ‘eigen gebruik’ en komt dus regelrecht uit je eigen portemonnee.
Fijn om te weten voor de volgende keer dat je een zakenrelatie uitnodigt voor de lunch. 😉

Waarom die BTW dan toch uitgesplitst staat op je bonnetje?
Voornamelijk omdat dat handig is voor de administratie van de horecagelegenheid.

(Tot en met 2016 mocht je 73,5% van het totaalbedrag opvoeren als kosten.)

#2 – Buitenlandse BTW (VAT) aftrekken

Nog zo’n instinkertje, dat met al onze internetaankopen steeds vaker voorkomt: een zakelijke bon/factuur uit een ander EU-land met bijvoorbeeld 21% VAT.
Je zou je zomaar kunnen vergissen en dat bedrag opvoeren bij de terug te vragen BTW.

Als je dat doet, doe je het toch echt verkeerd: VAT is geen BTW.
En mag je dus ook niet als BTW behandelen.

Maar wat doe je dan wel??

Voorkom dat je een factuur krijgt met VAT

Als je vóór je aankoop je Nederlandse BTW-nummer opgeeft aan de buitenlandse EU-ondernemer, mag hij/zij je een factuur zonder VAT geven.
Daarop moet dan wel jouw Nederlandse BTW-nummer staan en iets als “BTW verlegd” (maar dan in de taal van dat land, natuurlijk).

[thrive_custom_box title=”” style=”dark” type=”color” color=”#f3e8d4″ border=”#f3e8d4″]Dit werkt andersom natuurlijk net zo. Dus als jij een zakelijke dienst of een zakelijk product levert aan een andere EU-ondernemer. Hoe je dat op je factuur vermeldt en waar je het BTW-identificatienummer van de andere EU-ondernemer checkt (!), lees je in dit blog.[/thrive_custom_box]

Vervolgens vul je op je aangifte 2x het fictieve BTW bedrag in ‘alsof het Nederlandse BTW zou zijn’ (vaak 21%):
• Bij Leveringen/diensten uit landen binnen de EU (4b)
EN
• Bij Voorbelasting (5b)

Per saldo hoef je dus niks af te dragen, maar heb je het op de goeie manier netjes aangegeven.

Je hebt al een factuur met VAT gekregen en betaald

In uitzonderlijke gevallen kun je om een gecorrigeerde factuur en bijbehorende terugbetaling vragen. Maar vaker heb je het er maar mee te doen.

Je betaalt helaas iets meer dan in het geval van verlegde BTW, maar toch helpt de Belastingdienst je nog een klein beetje mee.
Je mag namelijk het totaalbedrag – dus inclusief VAT – opvoeren als kosten.
3 Makkelijk gemaakte fouten bij je BTW-aangifte (3).jpg

Je hebt al een factuur ontvangen en betaald met een bedrag aan VAT dat groter is dan het drempelbedrag

Afhankelijk van het tijdstip waarop je die VAT wilt terugvragen, geldt een drempelbedrag van € 400 of van € 50.
Als het VAT-bedrag op jouw factuur (facturen) hoger is, kun je het terugvragen in het EU-land waar je de aankoop hebt gedaan.

Dat klinkt makkelijker dan het is, dus voor dit blog volsta ik met de link naar de informatie op de site van de Belastingdienst en een bemoedigend “succes!”

#3 – Geen BTW in rekening brengen

Laatst zag ik deze vraag (weer) in een Facebookgroep terugkomen:
“Mijn klant wil graag een factuur zonder BTW, want zij zijn niet-BTW-plichtig – hoe doe ik dat?”

Het antwoord op die vraag is heel simpel: NIET zondermeer.

Voor jouw factuur is het namelijk totaal niet van belang of jouw klant al dan niet BTW-plichtig is.
Het gaat erom of jij dat bent.
En of de dienst en/of het product dat jij levert een uitzondering is op de hoofdregel.

Ben jij BTW-plichtig en valt jouw dienst of product onder geen enkele uitzonderingsregel?
Dan bereken je over alles wat je factureert 21% BTW.

Heb je per ongeluk toch één van deze makkelijk te maken foutjes in je aangifte over het vorige kwartaal gemaakt?
Geen nood:  je mag ‘m gewoon in dit kwartaal corrigeren.
Tenminste, als het bedrag waar het om gaat niet groter is dan € 1.000.

Succes met het doen van je BTW-aangifte!

Doe jij je BTW-aangiftes zelf of laat jij ze voor je doen? Wat is de reden van die keus?
Ik ben heel benieuwd naar je reactie. 🙂

Ken jij andere ZZP’ers voor wie dit artikel interessant is? Deel het dan met ze via één van de opties hieronder.

  • Ik ken een ondernemer die vaak naar clubs gaat voor netwerkgesprekken met een zakelijk karakter. Daardoor probeert hij meer business te genereren.

    Iedereen betaald zelf voor zijn eigen drinken of lunch in een restaurant of café dat bij die club hoort of soms daar in de buurt.

    Ik heb begrepen dat als iedereen voor zich zelf betaald dat het dan geen representatiekosten zijn en dat het dan ook niet aftrekbaar is. Klopt dat?

    • Goeie vraag, Francisco!

      Maar nee hoor, klopt niet.
      Zolang aan de voorwaarden voor de uitgaven wordt voldaan (zakelijk karakter), mag je de kosten opvoeren in je boekhouding.
      In het geval van ‘horecaverbruik’ geldt alleen de genoemde aftrekbeperking, da’s alles.

      Je kunt je alleen wel afvragen of je de moeite (of de kosten van je boekhouder) wilt/moet nemen om een bonnetje van één kopje koffie in te (laten) boeken.
      Ik boek zelf in (duh …) en verwerk m’n bonnetjes op een efficiënte manier. Daardoor loont het voor mij al de moeite bij een drankje of 2 à 3.

  • Bedankt voor deze tips, heb je blog (uiteraard) meteen gelezen toen het in mijn inbox kwam. De verhoging naar 80% wist ik nog niet, maar ik gebruik het nauwelijks. Ik zal eens vaker buiten de deur lunchen!

    En verder doe ik de aangifte inderdaad zelf, sterker nog, de aangifte voor Q2 is de deur al uit. Belangrijkste reden voor mij om het zelf bij te houden is dat ik ook tussentijds overzicht hou.

    • Graag gedaan, Sandra. 🙂

      Die verhoging naar 80% is een ‘compensatie’ voor het vervallen van de aftrekmogelijkheid voor zakelijk gebruik van een huurwoning.
      Ja, ze weten wel wat ze ‘weggeven’ …

      Maar super, al zo snel. Daar kan ik een voorbeeld aan nemen, hahaha!!!
      En super in het kwadraat voor de reden waarom je het zelf bijhoudt! 🙂

  • Goede blog boordevol tips Renée!
    Super gedaan!
    Ik besteed mijn boekhouding uit aan mijn boekhouder, die checkt alles aan het eind van het jaar.
    Algemene inboekingen doe ik wel zelf waardoor er in mijn systeem vanzelf uitgerold komt wat ik dien aan te geven per kwartaal.

  • Pffff, btw aangifte. Dat laat ik lekker iemand doen die daar verstand van heeft. Aanleveren vaan gegevens is gelukkig niet zo heel veel werk, de administratie is om door een ringetje te halen.

    Eerlijk gezegd, doe ik niets zelf. Mijn partner houd de boeken bij en zorgt dat alles bij de boekhouder terecht komt voor de aangiftes. Hoe gemakkelijk kun je het hebben? 😉

  • Hoi Renée,
    Bedankt weer voor een fijne blog met veel tips. Ik doe de aangifte voor kwartaal 1 t/m 3 zelf en het laatste kwartaal + aangifte Inkomstenbelasting laat ik aan mijn boekhouder over. Had alleen bij het 1e kwartaal netjes op tijd betaald, was ik vergeten de officiële aangifte online te versturen dus kreeg mooi een boete van € 65,- helaas is de Belastingdienst niet ingegaan op mijn bezwaarschrift.
    groetjes Marsha

  • Bedankt voor de informatie Renee. Ik was dus de ongelukkige met een factuur met VAT. Het terugvragen was inderdaad niet makkelijk en het heeft ook even geduurd, maar inmiddels heb ik het terug! Heb de blog gelijk even op mijn Facebook pagina gedeeld

    • Graag gedaan, Monica. 🙂

      Ik moet zelf nog aan de slag met het terugvragen van m’n VAT.
      Zodra ik m’n eindelijk verkregen wachtwoord weer teruggevonden heb, hahaha!! (Maar wel vóór 1 september!)

      Dankjewel voor het delen!

  • Ik ben je weer dankbaar voor deze tips. Gelukkig heb ik een zakenvriendin die mij helpt bij het oprapen van de steken die ik laat vallen;-)

  • De BTW-aangifte.. elke keer is het weer een lastige taak. Zelf wist ik er niet erg veel van, maar na mij te verdiepen in de stof kwam ik erachter dat ik de BTW-aangifte automatisch kan doen vanuit mijn boekhoudpakket! Een grappig stuk uit uw blog vind ik de tip over het uiteten op de zaak. 80% aftrekbaar! dat wist ik niet. Bedankt voor de goede tips!

    • Scheelt een hoop hè, Stan? 🙂
      Maar het is wél goed dat je in de tussentijd je kennis over de BTW)-aangifte) hebt vergroot. Top!

      Dat je dan van die 80% nog niet wist, is niet zo gek. Dat is indertijd pas op het allerlaatste moment bekend gemaakt. En niet echt met veel trompetgeschal, als je begrijpt wat ik bedoel. 😉

      Graag gedaan!

  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

    Vond je dit interessante content?

    Dan vind je deze blogs misschien ook leuk

    >