Je bent misschien al met je kernwaarden aan de slag geweest. In een training of op een andere manier. Misschien ken je ze daardoor al.
Misschien ken je ze (nog) niet of heb je er nog nooit van gehoord.

Zelf ben ik er, juist door ermee aan de slag te zijn gegaan, een beetje over ‘in de verwarring’ geraakt.

In dit blog neem ik je mee op de zoektocht die ik er onlangs over heb gedaan.
Zodat jij je kernwaarden kunt leren kennen zonder de verwarring die mij dwars heeft gezeten.

Ken je de jouwe al? Lees dan toch verder: op z’n minst geef ik je een geheugenopfrisser, maar wie weet geef ik je wel één of meer nieuwe inzichten.

Wat zijn kernwaarden eigenlijk??

Ik ben zelf gek op duidelijkheid en consistentie.
Dat iets begrijpelijk en onder iedere omstandigheid hetzelfde is en/of betekent.
Het zorgt ervoor dat we het allemaal over hetzelfde hebben.

Ik ging dus op zoek naar een definitie.

Helaas, internet leverde geen panklare definitie op. Wat ik wel vond: héél veel be- en omschrijvingen.

Hieronder heb ik er eentje neergezet die – wat mij betreft – de basis redelijk afdekt.

“[…] In een notendop zijn je [kern]waarden de zaken die jij het belangrijkst vindt in je leven. Als je omgeving niet aansluit bij je kernwaarden, zou dat kunnen resulteren in stress of een ontevreden staat van zijn.” – hetnlpinstituut.nl

Waarom kun je als ZZP’er niet zonder kernwaarden?

Uit de beschrijving hierboven kun je al opmaken dat een mismatch tussen je omgeving en je kernwaarden invloed heeft op jou. Er voor kan zorgen dat je niet goed in je vel zit.
Wat dit betekent voor je ZZP-bedrijf, heb ik al eerder in een blog beschreven.

Maar als je ZZP’er bent, zorgen je kernwaarden voor nog veel meer.

Vertaal de beschrijving hieronder maar ‘ns naar je ZZP-bedrijf:

“Kernwaarden helpen je bij het maken van keuzes, het stellen van doelen en bij het inrichten van je leven. Strookt iets niet met je kernwaarden […], dan gaat dat op termijn wringen.” – 365dagensuccesvol.nl

Een aantal dingen waarin je in je ZZP-bedrijf de invloed van je kernwaarden terugziet zijn:

  • Wie ga ik helpen (doelgroepbepaling)?
  • Waarmee ga ik helpen (welk probleem los ik op?)
  • Wat is mijn omzetdoel voor dit jaar?
  • Wie is mijn ideale klant?

Dat het werken met een allesbehalve ideale klant kan gaan wringen, heb je misschien zelf al mogen ervaren?
Ik in ieder geval wél … 😉

Kernwaarden, grijze deuren en een rode deur

Maar ze zijn ook van invloed bij dingen als:

  • Welke verzekeringen sluit ik af?
  • Welke betaaltermijn hanteer ik?
  • Welke outfit trek ik aan voor mijn afspraak?
  • Welke prijs reken ik voor mijn training?

De lijst is nagenoeg eindeloos.
En dit is alleen pas de ‘achterkant’ van je bedrijf.

Kernwaarden en je online zichtbaarheid

Ook aan de voorkant van je bedrijf spelen je kernwaarden een belangrijke rol.

Aan de achterkant helpen ze je om te bepalen wie jouw ideale klant is.
Aan de voorkant helpen ze je om ‘m te bereiken.

Hierboven beschreef ik al dat je kernwaarden je keuzes bepalen.
Ze bepalen WAT of WIE je kiest, op WELKE manier je dingen doet.

Dat kunnen ze bepalen, omdat ze de reden zijn WAAROM je die keuzes hebt gemaakt.

“[…] Kernwaarden zijn dus drijfveren die het waarom van je handelen verklaren.” – patrickschriel.nl

Wie je helpt, waarmee je ze helpt en hoe je ze helpt, is natuurlijk belangrijk informatie voor je potentiële klanten. Maar het zijn feiten.

Kernwaarden, spotlight op een hartWaarom je doet wat je doet, voor wie en op welke manier, dát raakt de emotie.
Niet bij iedere potentiële klant, maar wél bij je ideale klant.

Bij je ideale klant is die Waarom de doorslaggevende factor om met jou in zee te gaan.
Maar dan moet hij of zij die waarom natuurlijk wel kennen.

Deel je kernwaarden dus met je potentiële klanten.
Vertel erover, laat ze zien.
In blogs, in social media-updates, in video’s, in podcasts.

Om dit te kunnen doen, is het nodig om je kernwaarden (goed) te kennen.

In een volgend blog geef ik je daarom tips en hulpmiddelen om ze te achterhalen of scherper te krijgen. En om te bepalen of het kernwaarden of gewone waarden zijn. Want ja, die heb je natuurlijk óók nog!

Heb jij je kernwaarden al helemaal helder voor ogen? Ik lees het graag in je reactie hieronder.

Ken jij andere ZZP’ers voor wie dit blog interessant is? Deel het dan met ze via één van de deel-knoppen.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Vond je dit interessante content?

Dan vind je deze blogs misschien ook leuk

>