Valentijnsdag: voor veel mensen een bijzondere dag.
Omdat je dan iets speciaals kunt doen voor je geliefde.
Of juist omdat een specifieke geliefde ontbreekt. Of is weggevallen. Wat op zo’n dag als dit extra benadrukt wordt.
En ja, ieder jaar hoor je weer dat Valentijnsdag helemaal geen ‘echte’ feestdag is. Dat het een door de commercie verzonnen feestdag is om aan extra omzet te komen.
Als je dit artikel leest, ontdek je dat de commercie hooguit de bekendheid van de dag een handje geholpen heeft. En dat het een lang bestaande feestdag met een bijzonder vage herkomst is. 😉
Maar goed, als ZZP’er zijn we onderdeel van De Commercie. En om die reden houden veel ZZP’ers op Valentijnsdag meer of minder creatieve kortingsacties.
Ik kies daar niet voor – in dit artikel leg ik je uit waarom.
#1 – Elke dag is bijzonder
Natuurlijk zijn Speciale Dagen een mooie aanleiding om
- extra aandacht aan je bestaande klanten te geven,
- onder de aandacht te komen van potentiële klanten,
- te werken aan je naamsbekendheid en positionering als expert.
Maar moet dat per se met een opvallende verkoopactie?
Er zijn nog zoveel meer dingen die je kunt doen en die je misschien wel beter helpen om dat wat je wilt te bereiken. Die je het hele jaar door kunt doen.
Dan worden ze en jij pas echt speciaal, vallen ze en jij pas echt op.
#2 – Het geven van korting kan een averechts effect hebben!
Stel, je hebt een training op je website staan tegen een prijs van € 247. Maar op Valentijnsdag geef je ineens 50% korting. Wat zeg je daar dan mee?
Het zou zomaar kunnen dat je zegt “Het kan voor de helft van de prijs ook wel uit, de rest van het jaar ben ik dus eigenlijk te duur”.
Dat is toch geen signaal dat je wilt afgeven?
En wat doet die actie met je bestaande klanten? Die gewoon de volle prijs hebben betaald?
Voelen die zich speciaal? Of voelen ze zich misschien wel … (vul dat zelf maar in)?
Dat is toch geen gevoel dat je aan je trouwe klanten wilt geven?
Wat gebeurt er met je omzet als je regelmatig kortingsacties houdt? Zodra mensen dat door hebben, gaan ze wachten met kopen TOTDAT je een kortingsactie houdt.
Dan blijft er op een bepaald moment alleen nog maar de ‘Centraal Beheer-tactiek’ over: standaard je prijzen te hoog zetten, ZODAT je korting kunt geven. Dat kan, Centraal Beheer doet het al jaren zo. Veel autoverkopers ook, trouwens. 😉
Maar is dat een manier waarop je wilt werken?
Soms geef je met een korting wél het gewenste signaal
De uitwisseling van waarde met je klant kan niet altijd in geld uitgedrukt te worden.
En hoeft ook niet altijd in geld uitgedrukt te worden.
Als de groenteboer aan het einde van een marktdag “Maak me los!” roept, betekent dat over het algemeen dat je zéér voordelig aan groente en fruit kunt komen. Jouw keus is wel beperkt en de spullen zijn niet supervers meer. Maar de groenteboer hoeft z’n resthandel niet meer mee te slepen (en daarna weg te gooien).
Voor wat hoort wat.
Je denkt nu misschien wel “Hé, ik heb bij De ZZP-School toch ook kortingsacties langs zien komen???” Als je dat denkt, dan weet ik dat je geabonneerd bent op ZZP-Info.
Via dat abonnement heb jij je interesse in De ZZP-School getoond. Net als toen jij die ZZP-Info las waarin ik een korting aanbood.
Ik ben blij met die interesse en daardoor heb jij een streepje voor op de rest van de wereld. Dat laat ik zien via een korting die ALLEEN geldt voor abonnees.
Voor wat hoort wat. 🙂
(Ben je nog niet geabonneerd, maar wil je voortaan ook een streepje voor hebben bij mij? Je kunt je hier inschrijven – krijg je m’n e-boek er nog gratis bij ook!)
“Bezint eer ge begint”
Natuurlijk wil je groeien met je ZZP-bedrijf, wil je maximaal succesvol zijn. En daarvoor is het nodig dat jij actie(s) onderneemt. Een korting geven op je bestaande aanbod is niet in alle gevallen de beste optie. Maar soms is het dat wel.
Om erachter te komen welke actie het beste past, kun je jezelf de volgende 3 vragen stellen:
- WAT wil ik bereiken?
- HOE kom ik tot het gewenste resultaat (welk middel zet ik in)?
- WANNEER kan ik dat het beste doen?
Leiden je antwoorden tot een kortingsactie op je bestaande aanbod op Valentijnsdag?
Dan is dat voor jou – op dat moment en in die situatie – de beste keus.
Al was het alleen maar omdat je er bewust voor hebt gekozen. 🙂
Doe jij helemaal niet aan korting of juist heel graag en vaak? Pas je selectief korting toe? Heb je er eigenlijk nooit zo over nagedacht?
Ik ben heel nieuwsgierig naar hoe jij denkt over het gebruik van korting. Deel je dat met me in een reactie?
Ken jij andere ZZP’ers voor wie dit artikel ook interessant is? Deel het dan met ze via één van de knoppen hieronder.
Ha Renée, uiteindelijk heb ik toch besloten om geen Valentijnsactie aan te bieden, want ik realiseerde me ook dat al die inboxen té vollopen. Binnenkort ben ik jarig en dat vind ik een beter moment om een cadeau uit te delen.
Alvast gefeliciteerd, Marjolijn!
Ik ben heel benieuwd naar je uit te delen cadeau. 😉
Het heeft met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid met LinkedIn te maken.
Dus voor de geïnteresseerden: hou Marjolijn in de gaten!
Zo, dat was alvast een cadeautje van mij aan jou. 🙂
Ik ben het helemaal met je eens Renée. Ik word langzamerhand ook een beetje moe van de vollopende inbox, vooral met zulke dagen. Kies je eigen moment, en je eigen reden; lijkt me inderdaad veel beter. En … je abonnees hebben toch altijd een streepje voor als het goed is? Vind ik wel tenminste.
Het leuke is, dat je dan ook écht opvalt, Inge.
Als het goed is hebben abonnees en bestaande klanten altijd een streepje voor. In onze optiek.
Maar dat is helaas niet altijd het geval. Vandaar dat ik het even speciaal genoemd/benoemd heb.
Ik ben in ieder geval blij dat jij er hetzelfde over denkt als ik. 🙂
Acties doen: bij voorkeur NIET op zo’n “feest” moment wanneer alle anderen het ook doen. Dan mis ik gegarandeerd je leuke aanbod, want ik wil zelf ook graag nog wat van het “feest” meemaken. Offline dus. 😉
Da’s een mooi uitgangspunt, Hilde: feest + offline zijn.
Daar kan geen kortingsactie tegenop. 🙂
Ik zoek mijn eigen momenten uit voor korting, juist wanneer anderen het niet geven. Ik had ook 10 valantijnsaanbiedingen in mijn mailbox. Dan kijk je er niet eens meer naar, terwijl er misschien best leuke dingen bij zitten.
Betreft korting geven vind ik het lastig. Enerzijds lijkt het dan inderdaad alsof je normale prijs te hoog is, maar anderzijds helpt een korting mensen vaak wel over de drempel. Gratis, aanbieding of korting; dan slaan de hersenen van mensen op hol.
Ja, zonde toch Monica?
Mijn bedoeling was ook niet om te zeggen dat korting geven niet oké is.
Maar alleen maar dat je goed nadenkt over wanneer je korting geeft, waarom en vooral of het geven van korting wel de beste manier is om je doel te bereiken.
Uit eigen ervaring kan ik namelijk zeggen dat bijvoorbeeld een 6 jaar durende opheffingsuitverkoop na een tijdje echt geen indruk meer maakt. 😉
Ik heb met Valentijn geen speciale actie gedaan maar de dag erna i.v.m. het 1 jarig bestaan van mijn bedrijf. Die dag hebben alle klanten van mijn hondenuitlaatservice een zakje met hondenkoekjes (in hartvorm om toch een beetje op Valentijnsdag in te spelen) cadeau gekregen. Daaraan had ik een labeltje gehangen om hun te bedanken én als zij een nieuwe klant aanleveren zij een gratis wandeling van 20 minuten voor hun hond ontvangen 😉
Leuke actie, Marsha! Heb je er leuke reacties op terug gekregen?
En misschien ook wel nieuwe klanten aan overgehouden?
Gefeliciteerd met je mooie mijlpaal!!
Hoi Renée
Leuk reacties op de actie gekregen maar (nog) geen nieuwe klanten aan overgehouden.
Bedankt voor je felicitatie 😉
Groetjes Marsha