Je hoort het zo vaak: “Content is King!” En dat is niet voor niks.
Via de content die jij verspreidt, kunnen potentiële klanten jou en je ZZP-bedrijf leren kennen. En als ze blij zijn met wat jij ze laat zien, zullen ze uiteindelijk klant bij je worden.
Het is dus meer dan de moeite waard om daar tijd en aandacht aan te besteden.
Helaas zie ik nog zo veel ZZP’ers bij wie contentmarketing het sluitstuk van de planning is.
Maar hoe kun je nou klanten krijgen als ze niet weten dat jij bestaat??
Om het voor jou makkelijker te maken om op een goeie manier je content wereldkundig te maken, heb ik in dit blogs 7 tips voor je neergezet die je helpen om je contentkalender op een goede manier te vullen én tips om de content op je kalender daadwerkelijk te maken en te delen met 'de wereld'.
En – let op – je marketingkalender richt je in aan de hand van je jaarplanning!
• In je jaarplanning heb jij bepaald welke activiteiten je op welk moment laat plaatsvinden: een training, de lancering van een nieuw product, je verjaardagsactie.
• In je marketingkalender heb je bepaald op welk moment je begint met hiervoor aandacht te vragen en op welke manier. Eén mogelijke manier is door middel van het (online) verspreiden van content.
Dus ook voor je contentkalender geldt: werk planmatig toe naar de activiteiten waar je aandacht voor wilt. Met je blogs en/of video's, je nieuwsbrief en met je social media-updates.
Zorg er wel voor dat je in je contentkalender ruimte laat voor actualiteiten - plan 'm dus niet propvol.
Kies, om dat mogelijk te maken, een frequentie die voor jou vol te houden is.
Starten met 1x per maand en dit elke maand blijven doen, is beter dan na 5x wekelijks bloggen een half jaar lang niks meer van je laten horen.
En ja, 1x/half jaar is ook regelmatig, maar niet een frequentie die ik adviseer. 😉
Haal uit je blogs en/of video's meerdere social media-updates. Bijvoorbeeld in de vorm van quotes, tweets (🤭), reels/shorts of korte stukjes tekst voor de posts op je platformen.
Een blog of video kan ook een (inspiratie-)bron zijn voor meerdere andere blogs of video's.
Andersom geldt hetzelfde: gebruik reacties op je social media-updates en blogs of video's als bron voor nieuwe blogs en/of video's.
Maar dat is niet het enige: is je doelgroep daar ook bereikbaar voor jou??
In principe zit tegenwoordig iedereen wel op zo ongeveer elk platform, maar kun je ze ook bereiken? Als groep?
Plaats niet je updates op het ene platform 1:1 door op één of meer andere!
Ik heb het hier niet over het per platform aanpassen van je taal-/woordgebruik. Daar ben ikzelf allesbehalve een voorstander van: ik praat tegen iedereen overal en altijd op dezelfde manier, zowel on- als offline. Maar als het voor jou, je bedrijf en jouw doelgroep wél werkt, trek je dan vooral niks van mij aan. 😉
Waar het wél om gaat:
Ieder social media platform heeft een eigen format.
Een eigen maximum aantal tekens, een eigen afbeeldingenformaat, eigen regels ('best practices') voor hashtaggebruik ...
Lukt het niet om je berichten aan al die verschillende formats aan te passen? Kies dan liever één platform waar je op de goeie manier aanwezig bent boven meerdere platformen waar je alles halfwas doet.
Ieder social media platform kent ook z’n eigen update-frequentie.
Voor LinkedIn zijn 5 updates per dag ietwat teveel van het goede, terwijl dit op X (voorheen Twitter) een prima aantal kan zijn.
Ga uit van het ‘gangbare’ aantal voor dat platform en pas de frequentie vervolgens aan naar wat het beste past bij jou en je doelgroep.
Ook hier geldt: beter 1x/week goed dan 5x/dag halfwas.
Het is de bedoeling dat je content een bijdrage levert.
Aan je conversie. Aan je naamsbekendheid. Aan je expertstatus.
Je wilt geen content die daar afbreuk aan doet!
Gebruik voor je blog afbeeldingen die je verhaal versterken, verduidelijken, de juiste sfeer oproepen. Of je nou één grote headerafbeelding gebruikt of meerdere kleinere, zorg dat ze bijdragen aan je boodschap.
Afbeeldingen op social media kunnen ervoor zorgen dat je updates eerder bekeken worden EN kunnen zorgen voor een grotere betrokkenheid: likes, reacties, volgers/abonnees, shares.
Ook hier geldt: zorg ervoor dat je afbeeldingen passen bij de content die je deelt.
Hiermee bedoel ik niet een format zoals je vaak ziet voor een blog, zoals AIDA.
In dit geval gaat het om houvast door vaste items te gebruiken op de verschillende dagen van de week, bijvoorbeeld
- een bepaald onderwerp – tip, nieuws, je nieuwste blog
- een bepaald uitgangspunt – informeren, entertainen, educatie, confrontatie, motivatie, inspiratie
- een bepaalde vorm – quote, video, afbeelding
- of een combinatie daarvan.
Let op: de inhoud werkt in principe nog steeds naar je geplande activiteiten toe!!
Tot slot heb ik nog een paar bonustips voor je:
Bonustip #1 - werk vooruit
Doe dit zowel voor het schrijven van je teksten als voor het maken van je afbeeldingen. Je kunt dan 'batchen', wat een stuk efficiënter is dan ieder stuk(je) content apart maken.
Als je je contentkalender op de goeie manier hebt opgezet en gevuld, dan weet je
• wat je wanneer wilt posten (tip 1),
• waar (tip 4) en
• in welke vorm (tip 7).
Door vooruit te werken, kun je, ook als je het een keertje druk hebt of als je bijvoorbeeld op vakantie bent, nog steeds werken aan het realiseren van je doelen.
Bonustip #2 - laat je inspireren door bijzondere dagen/gebeurtenissen
Gebruik een inhaakkalender om te zien welke bijzondere dagen je kunt linken aan je geplande acties en de interesses, problemen en wensen van je doelgroep.
Mijn favoriet is daysoftheyear.com, maar dat is er eentje die voornamelijk gericht is op de V.S. Voor specifieke Nederlandse bijzondere dagen kun je bijvoorbeeld jaarkalender.nl gebruiken.
Bonustip #3 - gebruik goede tools
Voor het maken en verspreiden van al je stukjes en stukken content bestaan gratis en betaalde tools.
Gratis tools lijken aantrekkelijk (en zijn dat soms ook), maar bedenk dat de opties altijd beperkt zijn ten opzichte van die van betaalde versies.
Soms is het geen probleem om met een gratis versie te beginnen, al is het maar om te testen. Maar als je serieus werk wilt maken van het bouwen van een maximaal succesvol ZZP-bedrijf, zal een betaalde variant z'n geld z'n geld al gauw 'terugverdienen'.
Nieuwsbrief
Het kunnen versturen van autoresponders (geautomatiseerde e-mails) is tegenwoordig echt een must. Dit is een mogelijkheid die je eigenlijk niet vindt in gratis e-mailmarketingsoftware. Ik heb daarom al jaren een abonnement op ActiveCampaign (via janeverts.nl - Jan geeft een betere prijs en uitstekende begeleiding en service).
Afbeeldingen
Natuurlijk kun je voor je afbeeldingen eigen foto's gebruiken. Maar soms zoek je een foto die je niet zelf kunt of wilt maken. Voor dit soort foto's gebruik ik al jaren pixabay. In principe helemaal gratis, jij beslist of je voor een maker een kopje koffie koopt. (Serieus!)
Inplannen van het delen van je content
Er zijn diverse gratis (varianten van) planners te vinden. Allemaal hebben ze één ding gemeen: je kunt ze maar voor een klein aantal social media-accounts gebruiken. Daarnaast hebben ze (vaak) beperktere mogelijkheden.
Wil je toch kosteloos kunnen inplannen, dan kun je ervoor kiezen om meer dan één gratis planner te gebruiken. Maar ... misschien heb je wel genoeg aan eentje - lees maar even verder.
Een redelijk onbekende planner is die van Postcron. De reden dat ik 'm hier vermeld, is dat de kleinste betaalde versie al een aantal héél interessante mogelijkheden heeft én voor maar liefst 11 social media-accounts gebruikt kan worden. De gratis versie kun je gebruiken voor 3 accounts.
Post je op Facebook en/of Instagram? Dan kun je deze berichten inplannen met de eigen ('native') scheduler van Meta. De accounts van een gratis planner kun je dan voor andere social media-accounts gebruiken en wie weet heb je aan die combinatie genoeg.
Zelf maak ik al jaren gebruik van de betaalde versie van CoSchedule. *) De belangrijkste reden voor mijn keus is, dat deze planner héél erg veel extra's heeft. Posten op de beste tijd voor jouw specifieke account(s) en campagnes maken voor het verspreiden van je blogs zijn maar 2 van die interessante extra's.
Ik hoop dat één of meer van mijn tips je helpen bij het gebruiken van een contentkalender op een manier die bijdraagt aan het bereiken van je doelen.
Een contentkalender daarvan kan ik niet anders zeggen dat het een goede keuze is om je content te plannen. Op die manier is het gemakkelijker om er een systeem van te maken.
En met een contentkalender als onderdeel van je marketing kalender kun je op termijn gewoon gaan voorspellen wat de resultaten zijn.
Om berichten te posten via social media maak ik gebruik van Hootsuite en om berichten te posten in Facebook groepen gebruik ik Postcron. Ideaal wanneer je een community groep hebt.
Mooie toevoeging, dankjewel Esther!
Vooral dat je (in ieder geval in grote lijnen) resultaten kunt gaan voorspellen, is een goeie.
Dat maakt dat je je (content)marketing nóg gerichter en daardoor efficiënter kunt inzetten.
Wat een goeie tips Renée, dank je wel. Vooral de bonustips – daar heb ik veel aan. Ik ga me er eens in verdiepen. Trouwens: leest lekker, die tips onder elkaar die je uit kunt klappen.
Graag gedaan, Inge. 🙂
Werkt fijn hè, die uitklapbare tekst?
Houdt het lekker overzichtelijk.
Ik zoek nog steeds een goeie layout voor een content kalender, want daar vallen nog verbeterpunten te rapen voor mij.
Het inplannen van Facebook berichten op de pagina doe ik via het “schedule” tool van Facebook zelf, hoewel ik denk dat het “live” posten van berichten wel hoger komt in de Facebook ranking. Maar het laat me wel toe om vooruit te werken. 😉
Hi Hilde,
Alle contentkalenders die ik ben tegengekomen, gaan uit van weken.
Ik gebruik zelf ook iets soortgelijks – ik mail ‘m je wel even toe.
Voor zover ik weet, geeft de schedule tool van FB hetzelfde effect als het live posten. Dus ga daar vooral lekker mee door. 🙂
Super duidelijk overzicht! Een contentkalender goed invullen, plannen en uitvoeren is absoluut een toegevoegde waarde voor je bedrijf!
Dank voor het compliment, Esther!
En ik ben het – natuurlijk – helemaal met je eens. 😉
Wat een mooi overzichtelijk geheel. Dat is wat ik nodig heb. Dan hoef je alleen nog de waarde te plaatsen. Dank je wel Renèe.
Klopt helemaal, Mariëlle!
Je zet eerst de grote lijnen uit, dan de kleinere en uiteindelijk wordt het bijna een invuloefening.
Het kost even tijd om op te zetten, maar het is die investering dubbel en dwars waard.
Hoi Renée
Met een glimlach heb ik je blog gelezen, met name het eerste stuk over het belang van content. Ik blog heel graag en toch ben ik een tweetal maanden geleden gestopt. Ik vroeg mezelf af voor wie ik nog schreef (behalve voor mezelf dan). Na een recente Mastermind sessie met een aantal collega’s kreeg ik nieuwe inzichten en voilà mijn 1e herintredende blog is een feit. Jouw artikel bevestigt nog eens het belang van regelmatig plaatsen van content Je hebt sowieso een aantal interessante tips genoemd waar ik zeker mee aan de slag ga. Dank voor de motivatie en inspiratie. Liefs
Wat goed dat je die beslissing hebt genomen, Claire!
Ik ben er zelf ook blij om, want ik heb er inmiddels al een paar resultaten van gezien. 🙂
Hallo Renée,
Ook mijn bloggen staat stil sinds ik begonnen ben met het maken van een uitgebreide training voor mijn doelgroep. Ik zie het belang van regelmaat in, alleen gaat er veel tijd zitten in het maken van de training, naast mijn werk als gastouder en zorg voor mijn dochtertje.
Ik heb nu het gevoel dat ik achter de feiten aan loop. Hoe zorg ik ervoor dat ik weer ‘op schema’ loop en vooruit kan werken? En dus een goede planning voor de rest van het jaar kan maken?
Groet,
Patricia
Helaas geldt ook voor jou dat er maar 24 uren in een dag zitten, Patricia.
‘Bescherm’ daarom tijd in je planning/agenda voor de dingen die belangrijk zijn voor je bedrijf. Zoals je contentmarketing.
Kun je er maar een uurtje per week aan besteden? Blok dat uurtje dan uit en behandel die afspraak met jezelf (!) als een afspraak met een ander. Een uurtje is niet veel, maar nog steeds een uur meer dan als je het NIET doet.
Op het moment dat je dit soort zaken pas doet als je tijd over hebt, heb je er uiteindelijk nooit tijd voor.
En zul je dus altijd achter de dingen aan blijven lopen.
Dus: ruim er (vaste) tijd voor in EN prop je planning niet al te vol.
Hou ruimte voor onvoorziene zaken, zodat je niet al te snel hoeft te gaan schuiven in je planning.
Succes!