8

4 Dingen die jij als ZZP’er van je hond kunt leren

ZZP leren hond (1)

Een paar jaar terug kwam Izzy op ons pad. Ze had heel dringend een ander huis nodig, want ze was niet meer welkom bij haar baasjes. Wij waren al een tijdje aan het overwegen een 2e hond in huis te nemen en geloven niet in toeval. Dus is Izzy bij ons komen wonen.

Al vrij snel bleek dat Izzy nogal een gebruiksaanwijzing had. Een aantal zaken in haar gedrag waren terug te voeren op haar (gebrek aan) opvoeding. Daar hebben we gelukkig veel van kunnen bijsturen. Maar een aantal dingen zaten gewoon in haar karakter. En zitten daar dus nog steeds.

Dat is niet altijd even handig in het dagelijks gebruik, maar wel heel leerzaam, zeker als je ZZP’er bent. Hieronder deel ik 4 van de lessen die ze me bijna dagelijks geeft.

#1 – Weet wat je wilt en zorg dat je het krijgt

De meeste ZZP’ers vragen iets één keertje. Minstens net zo vaak vragen ze helemaal niks, omdat ze zelf al bedacht hebben dat het antwoord toch vast ‘nee’ is.
Izzy heeft daar geen enkele last van. Als zij iets wil, geeft ze dat duidelijk aan.

Haar reactie op een ‘nee’? Ze probeert het gewoon opnieuw, soms al na 30 seconden: wie weet zijn we wel van gedachten veranderd. Krijgt ze weer een ‘nee’, dan probeert ze het even later weer, nu met een andere tactiek. Heel lief kijken, bijvoorbeeld. Ze kan dit echt héél lang volhouden en ze kent heel veel manieren om iets aan te geven.

Dit is een aanpak om een voorbeeld aan te nemen! Krijg je de eerste keer dat je iets vraagt geen positief antwoord? Vraag het dan nog een keer, nu met een andere insteek. Weer geen succes? Doe nog een poging, op een ander tijdstip en met een andere aanpak.

Natuurlijk kan het antwoord uiteindelijk toch echt ‘nee’ zijn en da’s jammer. Je hebt er hoe dan ook iets van geleerd, maar het zal je verbazen hoe vaak je toch alsnog een ‘ja’ krijgt.

#2 – Grijp kansen als en zodra je ze ziet

4 Dingen hond leren (2)Onze Blonde Draak is erg gefixeerd op eten. We doen dus ons best etenswaren buiten haar bereik te houden, maar soms letten we nét niet goed genoeg op. Op zulke momenten is Izzy’s score 100% en moeten wij wat anders te eten regelen.

Ze weet exact wat ze wil en is gespitst op kansen om dat ook te krijgen: ze is er ALTIJD klaar voor.

Een goeie les voor jou als ZZP’er: stel heldere en goede doelen. Je kunt dan razendsnel kansen herkennen die je dichter bij je doel brengen en er gelijk op reageren.

#3 – Wees niet bang om grenzen te stellen – en ze te handhaven

ZZP leren hond (3)Izzy heeft duidelijke grenzen en geen enkele moeite om die aan wie dan ook duidelijk te maken. Een andere hond die haar iets te opdringerig wil besnuffelen? Dat probeert ‘ie maar één keer, daarna weet ‘ie wel beter. En echt, het maakt haar niet uit hoe groot die andere hond is.

Doe net als Izzy: bepaal waar je grenzen liggen en hou daar aan vast.

Het principe is namelijk heel simpel, alhoewel de uitvoering dat – zeker in het begin – soms niet is. Je ideale klant en jij zijn een match. Jouw dienstverlening en je werkwijze passen bij de behoeften van je klant. Je klant is blij met jou, jij bent blij met je klant.

Als jij je constant in bochten moet wringen om je klant blij te maken, is het NIET je ideale klant.

Dergelijke klanten vreten energie (en vaak ook tijd), halen het plezier uit je ondernemen en gaan uiteindelijk bij je weg. Want je zult merken dat er een keer een bocht aankomt die gewoon té scherp is: je vliegt eruit en je klant is alsnog ontevreden.

Grenzen bewaken is er eentje waar ik zelf nog wel ‘ns moeite mee heb, maar met Izzy’s hulp heb ik al veel vooruitgang geboekt.

#4 – Blijf niet hangen in een ‘tegenvaller’

Hier is Izzy werkelijk een ster in! In de aanloop naar oudjaar 2013 werd er zó vlakbij haar een rotje gegooid, dat ze behoorlijk onder de indruk was. Tot het moment dat ze met haar voorpoten over de drempel van de voordeur stapte. Ze was op slag weer haar vrolijke zelf. En, zoals ik al omschreef bij #1, ze laat zich totaal niet ontmoedigen door een ‘nee’.

ZZP leren hond (4)

Deze lijkt erg op het eerste punt, maar in dit geval gaat het om de emotie die komt kijken bij een tegenvallend resultaat. Het is prima om teleurgesteld of zelfs geschrokken te zijn, maar blijf hier vooral niet in hangen!

Herpak je en richt je op iets positiefs en constructiefs. Dat kan een aangepaste nieuwe poging zijn of iets heel anders.

Alleen zo blijf je stappen voorwaarts maken met je ZZP-bedrijf en word je maximaal succesvol.

 

Wat leert jouw hond (of ander huisdier) jou waar je als ZZP’er voordeel van hebt?
Deel het via een reactie onder dit blog.

 

Ken jij andere ZZP’ers voor wie dit blog nuttig is? Deel het dan met ze via één van de knoppen hieronder.

Click Here to Leave a Comment Below 8 comments