Het is weer de tijd om aan de slag te gaan of zijn met je aangifte Inkomstenbelasting.
Op internet verschijnen dus ook weer allerlei checklisten om je met je aangifte te helpen.

Er zijn een aantal dingen die niet op de meeste checklists staan, maar waar toch makkelijk foutjes in kunnen sluipen.

In dit blog noem ik er 3, die allemaal nóg iets gemeenschappelijk hebben:
ze hebben alle drie te maken met de Omzetbelasting (BTW).

Lees snel verder, dan zie je vanzelf op welke manier.

Auto

3 BTW-zaken inkomstenbelasting (2)Als jij voor je zakelijke kilometers met een auto reist, kun je te maken hebben met woon-werkverkeer: de kilometers vanaf je huisadres naar een vaste externe locatie.

Die externe locatie kan van jezelf zijn. Maar het kan ook een locatie van een opdrachtgever zijn voor een langdurige opdracht.

Voor de Inkomstenbelasting is dit geen probleem: de woon-werkkilometers kun je gewoon als zakelijk beschouwen.

Voor de Omzetbelasting is dat helaas een ander verhaal: voor deze belasting zijn de woon-werkkilometers privé-kilometers …

Om vast te stellen hoeveel (welk aandeel van je) kilometers vallen onder woon-werkverkeer, is het belangrijk dat je een goede kilometerregistratie als basis hebt.

Bij een auto-van-de-zaak mag je de BTW op je autokosten voor het aandeel woon-werkverkeer dus NIET terugvragen.
Heb je dat per ongeluk wél gedaan, dan is het nu de tijd om dit te corrigeren (via een suppletie-aangifte, zie verderop).

MAAR: voor zakelijke kosten waar je de BTW niet voor terug kunt vragen, wordt de niet-terug-te-vragen-BTW onderdeel van de kosten.
Dat geldt dus ook voor de BTW over het aandeel woon-werkverkeer.

Is het nodig dat je de terug te vragen BTW corrigeert (zie hiervoor), dan verhoog je de autokosten met diezelfde correctie.

Zakelijke kilometers met je privé-auto

In dit geval hoef je niks aan te passen voor je aangifte Inkomstenbelasting.

Maar misschien was je BTW-aangifte over het 4e kwartaal niet helemaal compleet?
Je mag namelijk de BTW over de kosten voor brandstof-, reparatie- en onderhoudskosten voor het zakelijke gebruik terugvragen.

LET OP: in dit geval geldt net zo goed dat woon-werkverkeer voor de Omzetbelasting gezien wordt als privé-kilometers!

Ben je deze BTW vergeten terug te vragen? Of heb je dat wel gedaan, maar heb je per ongeluk de woonwerk-kilometers meegeteld als zakelijke? Dien dan een Suppletie-aangifte Omzetbelasting in (zie verderop).

Ook voor het zakelijk gebruiken van je privé-auto is het dus belangrijk om je kilometers goed vast te leggen!

(Het bestand maakt vooralsnog alleen een splitsing tussen privé- en zakelijke kilometers. Heb jij te maken met woon-werkverkeer? Neem dan even contact met me op.)

KOR (kleineondernemersregeling)

3 BTW-zaken en Inkomstenbelasting (3)

Ook dit is een pure BTW-regeling, maar ook deze heeft invloed op je aangifte Inkomstenbelasting.

Weet je niet wat de KOR inhoudt? Wil je weten of jij ervoor in aanmerking komt?
In dit blog leg ik ‘m helemaal uit.

Het gaat dus om het saldo dat je hebt afgedragen (of had moeten afdragen), maar wat je onder de KOR helemaal of voor een gedeelte terug krijgt.

Wat doe je met dat bedrag, waar laat je het in je boekhouding?

Het is géén netto cadeautje van de Belastingdienst, dus je kunt het niet zondermeer naar je privé-rekening overboeken.

Maar wat dan wel?
Je telt het ‘KOR-bedrag’ bij je omzet.

Je omzet gaat dus omhoog door het bijgetelde KOR-bedrag.
Daardoor wordt je winst hoger. Net als de Inkomstenbelasting die je daarover mag afdragen.

Zo krijgt de Belastingdienst via een omweggetje alsnog een stukje van je KOR-bedrag.

Werk je met een boekhoud(st)er, dan regelt hij of zij dit. Als het goed is.
Jouw taak in dit geval is, om te controleren of het inderdaad goed is gegaan.

Om dat te kunnen, is het dus nodig dat je weet ‘hoe het werkt’.
En dat weet je bij deze.

Suppletie-aangifte OB

3 BTW-zaken en Inkomstenbelasting (4)

Over het algemeen komen in deze periode ALLE uitgaven, bonnetjes en facturen op tafel.
Alle verkoopfacturen zijn ook compleet.

Daarom is dit hét moment dat je een BTW-herberekening over het hele afgelopen jaar maakt.

Daaruit kan blijken dat er een verschil zit tussen de jaarberekening en wat je aan hebt gegeven over de 4 kwartalen. Door een vergeten bonnetje. Of door een vergeten verrekening (zie bijvoorbeeld hierboven).

Daar hoef je niet van in de stress te schieten, want dat is nou precies waar de suppletie-aangifte voor is.

Door deze in te dienen, hebben al je aangiftes over het vorige jaar, zowel voor de Omzetbelasting als voor de Inkomstenbelasting, exact dezelfde cijfers als basis.
En daar maak je de Belastingdienst blij mee.

Ook voor dit onderdeel geldt: werk je met een boekhoud(st)er, dan maakt hij of zij als het goed is standaard die herberekening.
Aan jou de schone taak om te (kunnen) controleren of het inderdaad goed is.

Vorige maand heb ik deze 3 punten besproken in een live-uitzending op m’n Facebookpagina. Samen met nog een paar andere kleine tips.
Vind je het prettig om die uitzending even terug te kijken?
Je vindt ‘m hier op m’n Facebookpagina, of hier op m’n YouTube-kanaal.

Ik ben heel benieuwd: check jij deze 3 puntjes elk jaar bij je aangifte Inkomstenbelasting?
Laat je het me even weten via een reactie hieronder?

Ken jij andere ZZP’ers voor wie dit blog interessant is? Deel ‘m dan met ze via één van de social media-buttons.

  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

    Vond je dit interessante content?

    Dan vind je deze blogs misschien ook leuk

    >