7

3 Redenen waarom multitasken slecht is voor jou en je resultaten

Multitasken is slecht voor je (1)

Als ZZP’er heb je veel te doen en bij te houden. En je hebt nog zoveel meer mooie dingen om te realiseren. Eigenlijk kom je daardoor altijd wel tijd te kort.

Gelukkig is er een oplossing: je doet gewoon meer dan één ding tegelijk. Je gaat multitasken. Hetzelfde resultaat in minder tijd, wie wil dat nou niet?

Ha, was het maar zo’n feest! Want helaas, zo werkt het niet.

Hieronder laat ik je zien waarom multitasken niet werkt en wat je in plaats daarvan beter kunt doen.

Multitasken zorgt ervoor dat je juist langer bezig bent

Maar liefst 98% van de mensen is simpelweg NIET in staat om verschillende taken tegelijkertijd uit te oefenen. In plaats daarvan doen we iets wat switchtasken wordt genoemd: het (snel) afwisselen van verschillende taken.

Vind je het moeilijk om je voor te stellen wat switchtasken is? Doe het testje hieronder dan ‘ns, ’t kost je hooguit een minuutje of 2.

Multitasktestje

Benodigdheden: een stopwatch, pen en papier.

Ronde 1

  • Start de tijd en schrijf op de 1e regel van je vel papier de cijfers 1 t/m 26.
  • Schrijf op de 2e regel de letters a t/m z.
  • Stop de tijd zodra je klaar bent en noteer ‘m.

Ronde 2

  • Start de tijd en schrijf op de 1e regel het cijfer 1.
  • Schrijf op de 2e regel de letter a.
  • Schrijf vervolgens naast het cijfer 1 het cijfer 2 en naast letter a de letter b.
  • Doe hetzelfde met de cijfers 3 t/m 26 en de letters c t/m z.
  • Stop de tijd zodra je klaar bent en noteer je ‘m.

En? Zie je verschil tussen je tijden van de 1e en de 2e ronde?
Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid heb je over ronde 2 langer gedaan.

Je denkt dat het minder tijd kost om verschillende dingen ‘tegelijk’ te doen, maar het kost je dus juist meer tijd.

Bij het testje combineerde je activiteiten die je gemakkelijk afgaan. Kun je nagaan wat er gebeurt als je activiteiten combineert waar je flink bij moet nadenken.
In die gevallen ben je maar liefst 4 tot 10 keer langer bezig met de uitvoering!

Multitasken kost veel energie

Multitasken is slecht voor je (2)Het nemen van een beslissing kost energie, of die beslissing nou groot of klein is. Bij switchtasken neem je bij elke taakwissel een kleine beslissing. Je bent continu aan het wisselen, dus je hersens draaien op volle toeren en verbruiken de energie die daarvoor nodig is.

Ze raken sneller vermoeid, waardoor je de rest van de dag minder productief en efficiënt kunt werken.

Als je doorgaat met ‘multitasken’, kun je je brein zelfs uitputten!

Multitasken maakt je dommer

Je doet door multitasken (switchtasken) dus langer over je werk. En doordat je sneller vermoeid raakt, wordt je er overall minder productief door.

Multitasken is slecht voor je (4)Maar het kan nóg erger: van multitasken (switchtasken) wordt je dommer!

Doordat je hersenen overuren maken, maak je meer stresshormonen aan (cortisol en adrenaline). Hierdoor kom je in de overleefstand terecht.
Handig als je ergens voor moet vluchten, of als je ergens tegen moet vechten. Niet zo handig als je taken wilt doen waarvoor je moet nadenken.

Het deel van je hersenen waar onder andere je beoordelingsvermogen zit, krijgt in de overleefstand minder aandacht. Zoveel minder, dat je IQ met zo’n 10 tot 15 punten daalt! Een nachtje doorhalen of een blowtje roken heeft hetzelfde effect.

Hierdoor is de kwaliteit van je beslissingen minder goed en neemt de kans op fouten in je werk toe.

De harde werkelijkheid over multitasken samengevat EN het enige alternatief

Multitasken is een onmogelijkheid voor het merendeel van de mensen. In plaats daarvan sla je aan het switchtasken.

Je denkt misschien dat je lekker productief aan de slag bent, maar uiteindelijk

  • ben je juist langer met je werk bezig dan nodig is,
  • vermoeit dat werk je meer dan nodig is en
  • zijn de resultaten van je werk van een mindere kwaliteit dan mogelijk is.

Denk je nog steeds dat jij tot de 2% behoort die wél kan multitasken? Doe dan nog even het testje in de video van Mark Tigchelaar. (De video duurt in totaal 5:32.)

Mark schrijft het zelf al onder de video: de enige manier om productief aan de slag te zijn zonder de negatieve bijkomstigheden van switchtasken is singletasken: aan één ding tegelijk werken.

In een volgend blog geef ik je tips over hoe je singletasking makkelijk(er) in de praktijk toepasbaar maakt. En wat je kunt doen om toch aan je dopamine-fix te komen. 😉

Wat zijn jouw ervaringen met multitasken? En wat zijn jouw bevindingen uit de testjes? Ik ben helemáál niet nieuwsgierig, dus ik lees je reactie graag hieronder. 🙂

Ken je ZZP’ers voor wie dit artikel ook interessant is? Deel het dan met ze via één van de knoppen hieronder.

Click Here to Leave a Comment Below 7 comments