Onzin natuurlijk, maar als je naar de praktijk kijkt, zou je kunnen concluderen dat veel ZZP’ers wel zo denken. Alleen andere mensen worden ziek, toch?

Maar voor je ’t weet ben jij één van die anderen, zoals de huidige griepepidemie maar weer ‘ns op niet mis te verstane manier bewijst.

Ziek zijn – of erger – is nooit leuk, maar voor een ZZP’er geldt dat des te meer. Je hebt namelijk een bedrijf. Een bedrijf dat in je inkomen voorziet. Een bedrijf dat afhankelijk is van jou en jou alleen.

Kortom: alles wat met jou gebeurt, heeft direct z’n weerslag op je bedrijf. En als je niks hebt geregeld, ook nog ‘ns financieel. Tijdelijk of permanent.

Beste ZZP’er, wat heb jij geregeld voor als je ziek wordt?

Nee, ik bedoel hiermee niet of je een arbeidsongeschiktheids- of overlijdensverzekering hebt afgesloten, of een forse financiële buffer hebt opgebouwd. Als dat al zo is. Ik bedoel ‘in praktische zin’.

Ik durf ’t bijna niet te zeggen, maar ik denk: niets. Of niet genoeg.

aaaUitroepteken rood, klein (20x20) exclamation-31198_640 pixabayEen forse verkoudheid kan al flink roet in het eten gooien. Een klant vindt het misschien niet heel fijn als jij tijdens een coachingsgesprek continu in z’n gezicht zit te niezen en te hoesten.

aaaUitroepteken rood, klein (20x20) exclamation-31198_640 pixabayBen je überhaupt nog wel ergens productief mee als je op je benen staat te tollen van de koorts? Of als je scheel ziet van de migraine en geen normaal woord meer op papier krijgt?

aaaUitroepteken rood, klein (20x20) exclamation-31198_640 pixabayWelk werk kun je nog doen als je op je wintersportvakantie je arm hebt gebroken? Bellen zal nog wel lukken, maar ai, wat gaat dat typen langzaam.

Je kunt door ziekte of een ongeluk(je) kortere tot langere tijd uit de roulatie zijn. Als je niet uitkijkt, kost je dat omzet, klanten of zelfs je bedrijf!

ZZP'ers worden niet ziek (2)

Oplossingen voor het geval je ziek wordt

Oeps, sorry: er is geen panklare oplossing.

Iedere ZZP’er is uniek, net als z’n opdrachten en z’n klanten.
Dat geldt ook voor de aard, mate en duur van ‘arbeidsongeschikt zijn’.

Ik heb wel een paar tips voor je:

  • zet klantinformatie bij je afspraken in je agenda, in ieder geval het telefoonnummer. Als jij ’s nachts met een acute blindedarmontsteking in het ziekenhuis wordt opgenomen, kan iemand de volgende dag gelijk aan de slag om je afspraken te verzetten.
  • maak je werkplanning niet te krap. Eén of zelfs 2 dagen ‘hondsberoerd’ heeft dan nog niet gelijk gevolgen voor je klanten.
  • zorg voor een antwoordservice/telefoondienst die je binnenkomende telefoontjes op kan vangen. Degene die zich in acute situaties over je agenda ontfermt (zie puntje 1), kan het bellen zelf dan misschien aan die telefoondienst uitbesteden.
  • zorg voor een achtervang, iemand die in geval van langduriger nood je opdrachten/klanten tijdelijk over kan nemen. Je mist dan misschien wel omzet, maar je klanten worden geholpen en je bedrijf blijft bestaan. Richt je werk(processen) dan wel zo in, dat je werk ook overdraagbaar is!
  • zorg dat eventuele benodigde passwoorden vindbaar zijn voor je achtervang. Beter nog: maak – als het even kan – aparte passwoorden/accounts aan voor je achtervang en geef die al voordat er wat aan de hand is. Kan ‘ie als ’t nodig is zó aan de slag!

Linda Spaanbroek van InfoMarketeers heeft in haar blog ook een aantal waardevolle tips neergezet.

Een slimme ZZP’er is op de toekomst voorbereid

Misschien zijn sommige, zo niet alle, tips niet toepasbaar op jouw bedrijf. Gelukkig mikte ik daar ook niet op. 😉

Waarop dan wel?
Dat je, heel zakelijk en objectief, gaat nadenken over ‘wat als’.

Ga voor jezelf na wat er niet gebeurt, maar wel zou moeten gebeuren, op het moment dat jij niet in staat bent om je bedrijf te draaien
– gedurende één of 2 dagen,
– gedurende één of 2 weken,
– gedurende één of 2 maanden,
– gedurende nog (veel) meer tijd en
– voor altijd, want tja – ZZP’ers zijn helaas niet onsterfelijk …

Bedenk vervolgens wat je kunt regelen om ‘schade’ te voorkomen of te beperken. Bedenk ook wat je NIET (van te voren) kunt ondervangen. Voor dat soort zaken kun je bijvoorbeeld een instructie schrijven, een verzekering afsluiten en/of een financiële buffer opbouwen of een zakelijk testament maken.

En als laatste: regel wat je bedacht hebt dat je nu al kunt regelen en leg vast wat je niet hebt kunnen regelen en waarom.

Zo kun jij ziek worden, maar blijft je ZZP-bedrijf gezond. 🙂

Heb je nog handige tips? Ik ben zelf ook ZZP’(st)er, dus brand maar los!

Ken jij andere ZZP’ers voor wie dit artikel ook interessant is? Deel het dan met ze via één van de opties hieronder.

Meer weten over pensioen of AOV?

Ben je benieuwd naar wat je als ZZP'er kunt regelen voor het geval je kortere of langere tijd ​niet kunt of wilt werken? Voor het geval je permanent ​​niet meer aan de slag wilt of kunt zijn?

Check dan de eerstvolgende datum van de training Pensioen en AOV voor ZZP'ers.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Vond je dit interessante content?

Dan vind je deze blogs misschien ook leuk

>