Koude acquisitie is iets wat ik nooit leuk heb gevonden en waar ik nooit goed in ben geweest. Mmm, zouden die twee met elkaar te maken hebben? 😉
Niet dat het me iets uitmaakt, want ik heb het voor mijn eigen bedrijf nog nooit hoeven doen.
Ja, je leest het goed: nog nooit. En helemaal dankzij Sociale Media!
Forums – vaak vergeten en nog vaker onderschat
Toen ik mijn bedrijf begon (2007) zocht ik naarstig naar informatie over ondernemen op internet. Zo kwam ik op diverse forums (o.a. Lancelots en HigherLevel) terecht, waar ik in eerste instantie meelas, maar later ook vragen van anderen ging beantwoorden. Mijn allereerste klant was iemand wiens vraag ik had beantwoord (die ik had geholpen) op Lancelots. Zijn reactie op mijn antwoord: “Helemaal duidelijk. Wil jij het voor me regelen?”
Ik heb ‘m pas tijden later – bij het afleveren van het werk – voor het eerst ‘live’ ontmoet. 🙂
Twitter – contact in 140 tekens
Hyves was nog steeds ‘hot’, maar inmiddels verworden tot een spelletje ‘vriendjes verzamelen’ en daar leek het met de zakelijke variant ook naartoe te gaan. Geen zin in, geen tijd voor.
Toch heb ik er al met al een paar leuke contacten aan overgehouden.
Een vriendin wees mij op de mogelijkheden van Twitter. Twitter? “Ja, leuk joh! En makkelijk en supersnel!” Op mijn vraag wat het was en hoe het werkte, kreeg ik als antwoord “Gewoon een account aanmaken, dan kom je er vanzelf achter”.
Omdat ik voor digitale zaken niet gauw ‘bang’ en bovenal erg nieuwsgierig ben, heb ik haar advies opgevolgd. Ik heb een account aangemaakt, ben wat rond gaan kijken en lezen, mensen gaan volgen en na verloop van tijd zelf wat contacten gaan leggen. Eigenlijk net als ik deed bij mijn kennismaking met de forums.
Door Twitter heb ik niet alleen contacten gelegd met mensen die later mijn klant wilden worden, ik heb er ook een paar hele goeie zakelijke partners aan overgehouden.
En last but not least: Twitter is een erg makkelijke en vooral snelle manier om op de hoogte te blijven van vakinformatie en andere gebeurtenissen in mijn branche.
Facebook – onuitputtelijke mogelijkheden
Ik was allesbehalve een ‘early adopter’ van Facebook. Sterker nog, in de begindagen van Facebook was ik samen met de rest van Nederland nog ernstig in de ban van Hyves.
Inmiddels is de Facebook Pagina van De ZZP-School al een paar jaar mijn belangrijkste social media-platform.
De mogelijkheden lijken onuitputtelijk: tekst, blogs, foto’s, video’s, live uitzendingen – je kunt erop kwijt waarvan jij denkt dat het je doelgroep zal aanspreken en helpen.
Het deel van je doelgroep dat op Facebook te vinden is, dan.
Want dat zijn niet (noodzakelijk) dezelfde mensen als die je al via Twitter bereikt!
Update mei 2017: sinds kort ben ik aanwezig op Instagram. Gezien de aantallen gebruikers zou mijn doelgroep daar te vinden moeten zijn. Of ik ze ook kan bereiken, is een ander verhaal. Daar kan ik alleen maar in de praktijk achter komen en dat is precies waar ik momenteel mee bezig ben. 🙂
Sociale Media: warmere leads krijg je van niemand
Door je zakelijk te laten zien – door mensen te helpen – op Twitter, Facebook en andere social media-kanalen, leren mensen je kennen. Ze weten wat ze aan je hebben op het gebied van je expertise en ‘persoonlijke klik’.
Misschien dat ze je diensten of producten niet (gelijk) nodig hebben, maar als en zodra dat wel het geval is, weten ze je te vinden.
En als je het heel goed hebt gedaan, hebben ze je in ieder geval al aanbevolen aan anderen. Dat is tenminste mijn ervaring.
Het leggen van contact, het helpen van anderen met antwoorden op vragen, het aanbieden van interessante informatie: het heeft tijd nodig voor je hier zakelijk rendement van ziet.
De beste tijd om Sociale Media zakelijk te gebruiken is dus … een paar jaar geleden.
De op een na beste tijd is … nú. 🙂
Hoe gebruik jij Sociale Media? Hebben ze jouw ZZP-bedrijf al meer succes gebracht?
Ken jij andere ZZP’ers voor wie dit artikel interessant is? Deel het dan met ze via één van de opties hieronder.
0 comments