Hoe creatief ben jij? En hoe ben jij creatief?

Creativiteit voor ZZP

Ik heb een zus en een broer die héél goed kunnen tekenen en schilderen. Echt, ze kunnen hele prachtige en gave dingen maken!

Omdat zij op dat vlak mijn eerste maatstaf waren (ik ben de jongste), scheepte ik mezelf in één moeite op met maar liefst 2 beperkende overtuigingen.

De ene was “ik kan niet tekenen”. Dus deed ik dat niet meer. Geen eer aan te behalen toch, met zo’n broer en zus?
Jaren geleden kwam ik er eindelijk achter dat mijn krabbels van vroeger lang zo slecht niet waren.

De andere “ik ben niet creatief” was hardnekkiger.
Voor mij hield creatief zijn namelijk in dat je goed was met ‘iets kunstzinnigs’. Breder dan alleen tekenen, dus.

Inmiddels ben ik erachter gekomen dat ik wel degelijk ook creatief ben.
Net als jij.

Wat is creativiteit eigenlijk?

Als je googelt op de term, springt er één ‘overkoepelende’ definitie uit: scheppend vermogen – iets nieuws maken of bedenken.

Mijn beperkende overtuiging bestond al lang en was daardoor hardnekkig.
Ik dacht nog steeds aan kunstenaars – en nu ook aan uitvinders.

Creativiteit voor ZZPIk zocht nog even verder en gelukkig maar, want wat bleek?
Creativiteit is een bepaalde manier van denken.

Een manier die (onder andere) de volgende dingen mogelijk maakt:

  • Alledaagse dingen in een nieuw licht kunnen zien.
  • Met oorspronkelijke (originele) oplossingen voor problemen komen.
  • Nieuwe informatie creëren door het opnieuw ordenen van bestaande informatie.

Ja … maar … dat doe ik iedere dag!!
Mijn creativiteit UIT zich alleen op een andere manier dan een kunstzinnige.

Wat betekent creativiteit voor jouw ZZP-bedrijf?

Ik durf te zeggen: veel zo niet alles!
Het ligt wat mij betreft aan de basis van je bedrijf. Zonder creativiteit HEB je geen bedrijf.

En aangezien jij een ZZP-bedrijf hebt, ben je DUS creatief. Net als ik.
Ook als je niet houdt van ‘kunstzinnig mindmappen’. Net als ik.

Je gaat tenslotte uit van een resultaat dat je wilt bereiken, de WAT. Van een probleem dat je wilt oplossen.
Of dat nou voor jezelf is, of voor je klant.
Of het nou gaat om het doen van je BTW-aangifte, of het ontwikkelen van een mooie nieuwe dienst.

De HOE, de te nemen weg naar dat resultaat, komt daarna.
Hoe die weg er voor jou uitziet, hangt van een paar dingen af.

Voed je creativiteit

Creativiteit voor ZZPHoe meer ‘middelen’ jouw creativiteit kan gebruiken, hoe origineler jouw oplossing kan zijn.

Stel, je wilt een schilderij maken.
Als je op je palet alleen maar de beschikking hebt over de gele verf, kun je een ‘schilderij-in-geel’ maken.

Als je naast geel ook rood kunt gebruiken, heb je al veel meer mogelijkheden.
Geel, rood, oranje – EN alle nuances die je daarmee kunt maken.

Hoe meer kleuren je hebt, hoe beter jouw schilderij kan weergeven wat jij voor ogen hebt, welk resultaat je wilt.

Vervang nu het schilderij door je ZZP-bedrijf en de verf door kennis en ervaring op het gebied van ondernemen en de mindset die daarbij hoort. En met mindset bedoel ik onder andere de mogelijkheid om verbanden te zien en te leggen, om zaken en mensen te verbinden.

Hoe meer jij hebt van die drie ‘middelen’ (ondernemerschap), hoe beter jij met je ZZP-bedrijf het resultaat kunt bereiken dat jij voor ogen hebt.
Voor je klant. En voor jezelf.

Ondernemen als ZZP’er: iedereen kan het

Het heeft mij jaren gekost om van de eerder genoemde beperkende overtuigingen af te komen.
En misschien heb jij er wel eentje op het gebied van ondernemerschap.

“Ik ben er niet goed in.” “Ik word nooit zo goed als …”

Heb je er eentje, hoe klein ook: gooi ‘m overboord. NU.
Ondernemen is namelijk net als fietsen.

Iedereen kan leren fietsen, NIET iedereen heet Joop Zoetemelk.

Creativiteit voor ZZPNiet iedereen heet Richard Branson, maar iedereen kan de basis van ondernemerschap onder de knie krijgen.
Ik kan je daarbij helpen, via training en mentoring.

Op die basis, dat fundament, kun je vervolgens een ZZP-bedrijf op- of uitbouwen dat jou het resultaat, het succes geeft dat je voor ogen hebt.

De ene wielrenner is een sprinter, de andere een stayer. Maar ze fietsen allebei.
De ene ZZP’er is sterk in verbanden leggen, verbinden.
De andere is goed in het anders kijken naar bestaande dingen en die op een originele manier toepassen.
En ze ondernemen allebei.

Staar je niet blind op wat anderen doen en hoe ze het doen, maar ga uit van je eigen creativiteit.

Zo bouw je niet alleen een ZZP-bedrijf dat bij je past, maar je doet dat ook op een manier die bij je past.
Dan heb je pas echt maximaal ZZP-succes!

Mijn sterkste creatieve vaardigheid is verbinden en verbanden leggen. Dat komt terug in ieder aspect van mijn ZZP-bedrijf.
Hoe/waarin herken jij je eigen creativiteit binnen je ZZP-bedrijf?

Deel het in een reactie hieronder (even scrollen) met mij en de andere lezers, leuk!

Ken je andere ZZP’ers voor wie dit blog interessant is? Deel het dan met ze via één van de social media knoppen.

Puur 'voor de leuk': wat bouw jij op deze basis?

Ik was bezig met dit blog en moest steeds maar denken aan iets uit mijn vroege kindertijd. Iets wat ik toen erg leuk vond. En ik heb besloten het met je te delen.
Het heeft namelijk alles te maken met de inhoud van dit blog.

Ik geef je een basis via dit bestand (even uitprinten), jij mag er vervolgens je creativiteit op botvieren.
In welke vorm je dat doet, is helemaal aan jou.

En ik verbind er ook/nog iets leuks aan!

Als je mij een mailtje stuurt met een foto van je creatieve resultaat, deel ik dat met jouw naam en toenaam op sociale media.
Geef ik jou en je ZZP-bedrijf dus online zichtbaarheid.

Eén tip voor je aan de slag gaat: als de nummertjes ver uit elkaar liggen, is het hogere nummer een nieuw startpunt.
Lekker cryptisch, toch?

Enne: je kunt het bestand ‘veilig’ downloaden.
Er zitten geen addertjes onder het gras – het is echt helemaal ‘voor de leuk’.

Veel plezier en ik hoop je resultaat in m’n mailbox te vinden!

Click Here to Leave a Comment Below 0 comments