• Home
  • /
  • Blog
  • /
  • Een winstgevende verkoopprijs komt niet uit de lucht vallen

Toen ik begon met m’n eerste activiteit (het verzorgen van boekhoudingen voor ondernemers) had ik een uurtarief in m’n hoofd. Een uurtarief dat ik redelijk vond voor mijn dienst. Door mijn persoonlijke omstandigheden in combinatie met een stevige idealistische inslag had ik er verder weinig over nagedacht.

Al gauw kwam ik erachter dat met name een idealistische inslag niet de beste grondslag was om te komen tot een verkoopprijs. Gelukkig was mijn verkoopprijs ook snel bijgesteld. 😉

Wat dan wel grondslagen zijn om rekening mee te houden, vertel ik je hieronder.

Duur, goedkoop of gewoon een goede prijs?

Veel ondernemers laten de prijs voor hun product of dienst afhangen van de concurrenten. Of, beter gezegd, van andere ondernemers die zij als hun concurrent zien.

Ze stellen hun prijs dan niet of nauwelijks hoger dan die van hun mede-ondernemers, uit angst anders te duur te worden. Maar wat is ‘te duur’ nou eigenlijk?

Een goede verkoopprijs komt niet uit de lucht vallen - kassaEen prijs kan hoog of laag zijn, maar dat is niet hetzelfde als duur of goedkoop. Die laatste termen hebben te maken met de prijs/kwaliteit-verhouding: is je prijs hoog of laag ten opzichte van de kwaliteit die je levert.

Een praktijkvoorbeeldje: je koopt een gadget van € 1 bij een bekende winkel voor huishoudelijke artikelen. Als je de gadget uitpakt en hij gaat direct kapot, was die ene euro misschien niet veel, maar wel weggegooid geld. Die gadget was (te) duur voor de waarde die geboden werd.

Het rare is, dat bij de term ‘goedkoop’ óók een negatieve associatie gemaakt wordt. Iets wat goedkoop is, wordt al gauw gezien als niet goed. Terwijl iets wat écht goedkoop is, juist een geweldige deal is: de prijs is lager dan je zou mogen verwachten bij die kwaliteit.

Wees dus niet bang om ‘te duur’ gevonden te worden, maar probeer zeker niet ‘de goedkoopste’ te zijn. Stel gewoon een prijs vast, die de werkelijke prijs/kwaliteit-verhouding goed weergeeft.

Kan die prijs eigenlijk wel uit?

Hierboven had ik het over de ‘klantkant’ van de prijs. Nu is de ondernemerskant aan de beurt. Dit is een kant die maar al te vaak vergeten wordt, terwijl dit de kant is waar je mee zou moeten beginnen.

Een goede verkoopprijs komt niet uit de lucht vallen - telraamOm een goede prijs te bepalen, moet je weten wat de marge is op je product of dienst. Je marge is, wat je overhoudt nadat je kosten zijn betaald. Als eerste moet je dus weten wat je kosten zijn.

Ondernemers die stoffelijke producten verkopen, hebben hun antwoord al snel klaar: je marge is het verschil tussen je inkoop- en je verkoopprijs.

Het is een manier om naar je marge te kijken. Het is vooral een manier om je snel rijk te rekenen. Je inkoopkosten zijn namelijk niet de enige kosten die je bedrijf maakt.

Zijn je abonnement voor je mobiele telefoon en je internetaansluiting soms gratis? Rijdt je auto op lucht? Nee toch?

Je marge bereken je, door AL je kosten af te halen van je verkoopprijs.

Fijn, nu weet je je marge – maar is die groot genoeg?

Over je marge – je winst – moet je eerst Inkomstenbelasting betalen. Dan pas heb je geld dat je daadwerkelijk uit kunt geven. Die hoeveelheid geld bepaalt of je je verkoopprijs goed hebt gesteld.

Een goede verkoopprijs komt niet uit de lucht vallen - VW camperIs die hoeveelheid voldoende om van te leven? Om de dingen van te doen die je wilt doen?

Zo nee, dan moet je prijs omhoog. Kan je prijs niet omhoog, om wat voor reden dan ook? Dan moet je hard gaan nadenken. Kunnen je kosten naar beneden, kan je aantal verkopen omhoog?

Als dat allebei niet kan, moet je nóg harder gaan nadenken. Over een ander verdienmodel, of misschien zelfs over een andere bedrijfsactiviteit. En dat zijn dingen, die je nooit vroeg genoeg kunt weten.

Weet jij hoe groot je marge moet zijn om niet alleen al je kosten te betalen, maar ook nog voldoende winst te maken? Ik ben benieuwd naar je reactie.

Ken jij andere ZZP’ers voor wie dit artikel interessant is? Deel het dan met ze via één van de deelopties hieronder.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Vond je dit interessante content?

Dan vind je deze blogs misschien ook leuk

>