Schijnbaar is het in Nederland zomer en daarmee is de vakantietijd aangebroken. Ja, ZZP’ers kunnen ook op vakantie – laat je niks anders wijsmaken!
Het enige wat je daarvoor nodig hebt, is een goede planning.
Ruim vóór je vakantie
- Neem je voor om op vakantie te gaan.
Als je dat niet doet, zul je er nooit de tijd voor vinden. Er staat altijd nog wel wat op je to do-lijst.
- Bedenk hoe lang je op vakantie wilt gaan.
Als je net bent begonnen, vind je het misschien niet prettig zo lang weg te zijn. Of je houdt gewoon niet van lange vakanties, dat kan ook. Ik heb zelf nooit last gehad van zulke gevoelens. Maar dat kan voor jou natuurlijk heel anders zijn.
- Bedenk wanneer je op vakantie wilt gaan.
Je kunt zo met je planning van opdrachten, afspraken, netwerkbijeenkomsten, trainingen enzovoorts rekening houden met de periode die je kiest voor je vakantie.
- Bedenk of je een vervanger nodig hebt, uit noodzaak of voor je gemoedsrust.
Als je dit op tijd duidelijk hebt, heb je ook nog genoeg tijd om een betrouwbare vervanger te vinden en in te werken.
Ruim genoeg vóór je vakantie
- Laat je bestaande klanten weten wanneer je op vakantie bent.
- Geef precies de periode aan en vertel ze in welke situaties ze op welke hulp van jou kunnen rekenen. Maak je gebruik van een vervanger? Stel hem of haar voor en geef aan hoe (en voor welke vragen) jouw vervanger bereikbaar is.
- Geef ook een periode aan vóór je vakantie waarin je klanten nog bij jou terecht kunnen met vragen die ECHT niet kunnen wachten tot na je vakantie.
Leuke bijkomstigheid: deze pre-vakantieperiode kan je nog wat extra ‘vakantiegeld’ opleveren! Zeker als je die vergezeld laat gaan van een ‘zomeraanbieding’.
- Regel hoe potentiële klanten opgevangen worden tijdens je vakantie.
Laat bijvoorbeeld je vervanger je mail bijhouden en alleen contact met je opnemen als bepaalde verzoeken binnenkomen.
Heb je geen vervanger? Bekijk je mail dan zelf. Bij voorkeur maximaal 1x per dag, op een vast tijdstip. En handel dan alleen de mailtjes af die echt niet kunnen wachten. Je hebt wel vakantie, ja! 🙂
Voor telefonisch contact kun je net zoiets regelen.
Vlak voor je vakantie
- Stuur je bestaande klanten eventueel een week voor je vertrek nog een reminder.
Laat ze weten wanneer je weg bent – je hebt nog een week om beknopte spoedvragen af te handelen – maar vooral ook wanneer je weer volledig beschikbaar bent (zie verder).
- Stel géén afwezigheidsassistent in op je e-mail!
Waarom zou je ? Je hebt je klanten uitstekend geïnformeerd en misschien zelfs wel verzorgd achtergelaten. En ook de opvang van potentiële klanten heb je geregeld. De enigen die je helpt met een afwezigheidsassistent, zijn potentiële inbrekers. Lees in dit verband ook eens het artikel over ZZP’ers en privacy.
- Laat je ingeplande social media-berichten rustig staan.
Je wilt ook weer niet helemaal onzichtbaar zijn tijdens je vakantie. 🙂
Plaats je leuke vakantiefoto’s op je (privé-)profiel? Of zelfs op je zakelijke pagina? Zorg dan dat je er altijd een opmerking bij zet zoals ik in dit blog aangeef.
Tijdens je vakantie
- Vier vakantie: rust uit en bouw weer energie op!
Het is een open deur, maar voor de meeste ZZP’ers niet zo makkelijk als ’t klinkt. Logisch, want je bent in principe 24 uur per dag ZZP’er. Het is dus niet erg als je geïnspireerd wordt door de ijsjesverkoper op het strand. Of door een mooie quote op een stoepbord van een restaurant. Of …
Maar over je bestaande en potentiële klanten hoef je je geen zorgen te maken. Daar heb je maatregelen voor genomen. Net als voor je mail en telefoon. Toch? 😉
Geld
’t Is je misschien opgevallen: ik heb ’t nergens over geld gehad. Geld is namelijk – net als de zon trouwens – géén voorwaarde om een geweldige vakantie te hebben!
Heb je genoeg geld kunnen reserveren om een volledig verzorgde 3-weekse cruise te kunnen maken? Of nog niet eens genoeg om een keertje naar de bioscoop te gaan? Voor het vakantiegevoel (lekker niets hoeven moeten), uitrusten en opladen is dat van geen enkel belang.
Niemand weet of je thuis blijft of in Canada zit, dus plan je vakantietijd gewoon alsof je weg gaat. Ook als je thuis blijft.
Na je vakantie
Met behulp van je planning heb je – als ’t goed is – een geweldige vakantie gevierd. Je bent heerlijk uitgerust, ontspannen en tegelijkertijd weer vol met energie en misschien wel ideeën. Je klanten zijn de zomer ook goed doorgekomen. Trek zo lang mogelijk profijt van dit gevoel!
- De dag na je thuiskomst ben je nog niet in staat om 100% productief voor je klanten bezig te zijn. Probeer dat dus ook niet.
Hou in je planning rekening met onder andere de post (zowel snail- als digitale mail) die tijdens je vakantie is binnengekomen. En met jouw aandeel in de huiselijke post-vakantietaken. Plan en neem je tijd hiervoor en ook om weer over te schakelen van de vakantie- naar de werkstand.
Zo kun je met een schoon bureau en nog steeds uitgerust, verfrist en vol energie aan de slag met het verder succesvol maken van je bedrijf!
Gun jij jezelf vakantie? Hoe heb je je afwezigheid geregeld? Heb je nog handige tips? Ik lees jouw ervaringen graag hieronder.
Ken jij andere ZZP’ers voor wie dit artikel interessant is? Deel het dan met ze via één van de knoppen hieronder.
Weer een aantal tips waar ik wat mee kan. Vooral de voorbereiding naar je bestaande klanten, was een mooie tip die ik snel in de praktijk kan brengen.
Bedankt, Renée
Graag gedaan, Anita.
Die voorbereiding kun je nu alvast gaan voorbereiden voor je volgende vakantie. 🙂