Wie kent ‘t spreekwoord “Van uitstel komt afstel” niet? Wie wil niet geloven dat het echt zo werkt? Je ziet ergens enorm tegenop en als je ’t maar lang genoeg voor je uitschuift, verdwijnt het probleem vanzelf. Of in je enthousiasme sla je ’t minder leuke deel van ’t werk ‘even’ over, dat komt later vanzelf wel in orde. Volgens ’t spreekwoord. Goh, als ’t toch maar ‘ns zo mooi zou kunnen zijn …

De werkelijkheid is helaas anders.
Uitstel gaat je kosten en als je niet uitkijkt, flink ook nog. Geld of tijd of allebei. Maar je gemoedsrust lijdt er altijd onder.

Geld, tijd en gemoedsrust

Misschien zie je de kosten niet zo snel. Of misschien wil je die liever niet zien, want eigenlijk weet je wel beter. Niemand is volledig immuun voor uitstelgedrag, we geven dat alleen niet graag toe, vooral niet aan onszelf. Zelfs dat stellen we liever uit. 😉

Een voorbeeldje: die vermaledijde BTW-aangifte

De BTW-aangifte, een regelmatig terugkerend vervelend klusje, vaak gedaan op de laatst mogelijke dag. Maar dan ineens … waar zijn die bonnetjes?!?! Alles wordt ondersteboven gehaald, terwijl de klok doortikt en je hartslag almaar oploopt.

Je gemoedsrust ben je al gelijk kwijt, net als de tijd die je verdoet met zoeken. En als je de bonnetjes alsnog niet kunt vinden en daardoor de betaalde BTW niet kunt terugvragen, je geld ook.

Uitstelgedrag bij administratieve klussen is voor veel ZZP’ers herkenbaar, maar het ligt op de loer op ieder vlak van je onderneming. De kosten ervan dus ook!

Een truc voor het oplossen van uitstelgedrag

Jammer, maar helaas: er bestaat geen truc, geen groot geheim dat jij nog niet kent. Nee, wacht, dit is juist een meevaller! Niet uitstellen is iets wat iedereen kan – het is niet voorbehouden aan een select groepje ingewijden. Jij kunt het dus ook! En het is voor iedereen even moeilijk. Of makkelijk, ’t is maar hoe je er tegenaan kijkt.

Waarom lukt het je wel om die afspraak met die potentiële klant te hebben? Waarom lukt ’t je wel om dat geweldige concert bij te wonen?

Daar zijn 2 redenen voor:

  1. het staat in je agenda/je hebt er ruimte voor gemaakt in je agenda;
  2. je houdt je aan die afspraak omdat je het belangrijk (genoeg) vindt.

Je zet de uitstelgevoelige activiteit dus in je agenda, maar niet zomaar: je plant er een realistische hoeveelheid tijd voor in, liever te ruim dan te krap.

Vervolgens behandel je die afspraak zoals iedere andere afspraak: je houdt je eraan. Om dat te kunnen doen moet je de activiteit belangrijk (genoeg) vinden, terwijl dat nou net het probleem is. Je stelt iets niet voor niets uit. Zoek dus naar het belang en vindt het!

’t Ligt misschien niet gelijk voor de hand, dus roep desnoods de hulp van een ander in. Is ’t belang voor je bedrijf echt niet te vinden, dan is het niet meer dan een onprettige, nutteloze bezigheid. Stel die niet uit, maar doe die gewoon niet. Dát ruimt pas lekker op in je hoofd!

Door consequent de 2 stappen te volgen, ben je geen onnodige tijd (met zoeken, met denken “hoe zat ’t ook alweer”, enz.), geen onnodig geld (aan boetes, aan oninbare rekeningen, aan onnodige rentebetalingen, enz.) en geen gemoedsrust (“aaaarrrgghhh!!!”) meer kwijt.

Wat je ervoor terug krijgt? Meer plezier en efficiëntie in je bedrijfsvoering!

Nog een paar laatste tips

  • Heb je moeite met een grote klus of het inplannen ervan? Deel ‘m dan op in kleinere stukjes die maximaal een half uurtje werk kosten. Plan alle kleine stukjes in je agenda: als je je aan je planning houdt, komt die grote klus ‘vanzelf’ af.

    Krijg jij een ‘rommelig gevoel’ van allerlei kleine klusjes of vind je die moeilijk om in te plannen? Doe dan juist het omgekeerde: groepeer er een aantal tot bijvoorbeeld een dagdeel werk en plan dat in je agenda. Na dat dagdeel heb je dan een lekker voldaan gevoel.

  • Komt jouw uitstelgevoelige activiteit regelmatig terug? Plan die dan over een langere periode op een vast tijdstip in je agenda. In het slechtste geval blijf je ‘bij’, maar in het beste geval wordt het uiteindelijk een gewoonte. En als er iets weinig moeite kost, is het wel een gewoonte.

’t Klinkt simpel genoeg, maar vooral in het begin zal dat nog niet zo voelen. ‘Doen’ is hierbij het sleutelwoord. Begin ermee, gaandeweg zal ’t je minder moeite gaan kosten.

En wie weet word je wel zo’n ondernemer waarvan anderen zeggen: “Kijk nou, hij/zij heeft alles altijd helemaal op orde. Hij/zij kent vast een truc waardoor ’t allemaal zo makkelijk gaat”.

Hoe ga jij om met uitstelgedrag? Deel het hieronder via een reactie, we kunnen er vast en zeker allemaal wat van leren. 🙂

Ken jij andere ZZP’ers voor wie dit artikel ook interessant is? Deel het dan met ze via één van de opties hieronder.

  • Goed artikel en goeie tips! Ik heb er nog eentje: eet een kikker! Dat is smerig en dus het beste om dat als eerste op de dag te doen. zodra ik dreig last te krijgen van uitstelgedrag zeg ik altijd tegen mezelf: “Eat that frog”….

  • Klopt helemaal dit verhaal, mijn oplossing is om eerst met de “rot” klussen c.q. werkzaamheden te beginnen en stel niet uit tot morgen wat je vandaag nog kan doen.

    Tijdwinst ergernissen voorkomen gaat ook goed door bijvoorbeeld dagelijks je administratie en/of boekhouding bij te werken. Voor mij 10 minuten werk en alles is dan nog vers in het geheugen.

    • Dank voor je reactie, André. Ik gebruik jou ook graag als (anoniem) voorbeeld van hoe het kan, vandaag zelfs nog. M’n broer gebruik ik als semi-anoniem voorbeeld van het andere uiterste, hoe je ‘t vooral níet moet willen doen. 😉

  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

    Vond je dit interessante content?

    Dan vind je deze blogs misschien ook leuk

    >