Je hoort iedereen over het behalen van successen, succesvol zijn of worden, je wilt zelf ook succes hebben. Maar hebben we het eigenlijk allemaal wel over hetzelfde?

Een tv-programma, een boek of een artikel over succesvolle mensen gaat eigenlijk altijd over rijke én bekende mensen.
Is dat dan succes? Zijn BN’ers succesvol?

Hoe weet je of jij succesvol bent als je eigenlijk niet eens weet wat succes is?
Hoog tijd om daar eens wat verder op in te gaan.

Heeft succes te maken met de hoeveelheid geld die je hebt?

Geld is de meest voor de hand liggende maatstaf voor succes. Tenminste, als je de autofabrikanten mag geloven.
Of beter gezegd: dat willen – onder andere – de autofabrikanten je laten geloven. De auto als statussymbool.
Of het huis. Of de boot. Of de gave vakanties naar verre bestemmingen. Of …

Ben je daarmee eigenlijk wel succesvol? Of wil je graag dat anderen je daardoor als succesvol zien?

ZZP-succes - Donald TrumpMaar goed, je hebt veel geld.

Heb je het geërfd? Heb je het zelf verdiend? Ben je daardoor goed in je werk?
Of heb je gewoon heel veel goedgelovige ouderen van hun spaarcentjes beroofd? Of een bank?

Ben je door al je geld ineens een aardig mens? Doe je wel ‘ns wat voor een ander, gewoon, om die ander te helpen?
Is je haar door al dat geld ineens een stuk beter gaan zitten??

Heeft succes te maken met de hoeveelheid invloed die je hebt?

ZZP-succes - stormtroopersWeer zo eentje. Wat voor een soort invloed heb je en op wie?
Op hoeveel mensen? Hoe lang? In welke context? Positief of negatief?

De pestkop op het schoolplein heeft behoorlijk veel invloed op behoorlijk veel mensen.
Je zou kunnen zeggen dat ‘ie daarmee een succesvol pester is.
Maar is ‘ie daardoor een succesvol mens?

Wat is succes dan wel?

Succes is wat jij daaronder verstaat. Zo simpel is het.

Overigens is het wel handig als je jouw definitie voor succes meetbaar maakt.
Alleen dan weet je of je jouw succes daadwerkelijk hebt bereikt.

Meet je jouw succes af aan de hoeveelheid geld die je hebt, hang er dan een bedrag aan.
‘Veel geld’ is nooit te bereiken, want wanneer is het genoeg?
Het is veel duidelijker als je jouw rijkdom bijvoorbeeld toetst aan de definitie “ik ben succesvol zodra ik € 15.000.000 op mijn bankrekening heb staan”.

Succes volgens De ZZP-School

Succes behalen, succesvol worden is net als ieder ander doel.
Je stelt je doel vast, bedenkt hoe je er gaat komen, deelt dat plan op in stappen (tussendoelen) en neemt die stappen.

ZZP-succes - heb een doel en maak een plan

Succes volgens mij – en dus ook volgens De ZZP-School – kent daardoor meerdere vormen:

• kleine successen, de kleine stapjes (je had iets op je planning gezet en je hebt het ook afgerond, bijvoorbeeld)
  • grotere successen, je tussendoelen (je week- en maanddoelen, je jaardoelen, …)
  • onverwachte successen, door jou gepakte kansen die je dichterbij je doel brengen
  • het succes, je einddoel: je visie, de praktische uitwerking van je missie op dit moment en in deze situatie
  • maximaal succes, je overkoepelende doel: je missie – datgene waarvoor jij op deez’ aardkloot rondwandelt

Tussen dit alles door spelen nog je persoonlijke successen.
Overwinningen op jezelf, die aangeven dat en hoe je gegroeid bent als mens.

Het zijn zaken waar je aan werkt, maar die slecht te plannen zijn. Ze komen wanneer jij er klaar voor bent.

Vier je successen!!!

Hoe jij succes, je successen ook definieert:
vergeet niet ze te herkennen, te erkennen en te vieren!

Wij Nederlanders schijnen er uitzonderlijk goed te zijn om te focussen op dingen die niet de gewenste of verwachte uitkomst hadden.
En die noemen we dan ook nog ‘ns graag ‘fouten’.

Daardoor kijken we over onze behaalde successen heen.
Die vinden we allemaal maar normaal.

Hoezo normaal? Je hebt er hard voor gewerkt, je bent succesvol, je hebt stappen gezet.
Dat mag beloond worden!

Zo motiveer je jezelf om door te blijven gaan met het behalen van successen, met het behalen van je doelen.
En zo werk je stapje voor stapje naar het bereiken van jouw maximale succes!

Wat is jouw definitie van succes? Of heb je er – net als ik – meerdere?
Inspireer mij en de lezers na jou door je definitie(s) te delen in een reactie.

Ken jij ZZP’ers voor wie dit artikel ook interessant is? Deel het dan met ze via de knoppen hieronder.

• Mijn 5 bronnen van succes:

1. Het bereikte, gewenste resultaat: diploma behaald door studie
    2a. De geplande actie: je hebt 5 mensen gebeld zoals je gepland had
    2b. Een actie naar aarzeling: je hebt om 18 uur nog niemand gebeld maar om 21 uur allemaal
    3. Uitbreiden van kennis: kopiëren en plakken in Office door ctrl c en ctrl v (naast het doen met de muis)
    4. Nieuw inzicht: het kwartje dat valt
    5. Geïdentificeerde fout: het (h)erkennen van de fout

Met andere woorden: feitelijk is alles wat je doet een succes als je leert successen te scoren.

• “(…) feitelijk is alles wat je doet een succes als je leert successen te scoren.”

Precies Monique, daar begint het mee: het herkennen van successen.
      “Success breeds success” – als je begint met het herkennen en erkennen van je kleine successen, volgen (steeds) grotere als vanzelf. 🙂