Jargon gebruiken in een blog is niet altijd even handig, maar in dit blog maak ik een uitzondering. Dit is namelijk ‘ondernemersjargon’. Solvabiliteit en liquiditeit zijn termen die iedere ZZP’er moet kennen. En vooral het verschil ertussen.

Die termen goed kennen én ervoor zorgen dat ze allebei op orde zijn, kan namelijk het verschil betekenen tussen een succesvol en failliet ZZP-bedrijf!

Solvabiliteit – wat is dat eigenlijk

De term ‘solvabiliteit’ kom je veel tegen in relatie tot de balans van een onderneming (groot of klein). Maar omdat bij jou als ZZP’er je onderneming en jij-privé naadloos in elkaar over lopen, trek ik het iets breder en hou ik het iets praktischer.

Jouw solvabiliteit geeft aan of je op lange(re) termijn aan je verplichtingen kunt voldoen.
Heel simpel gezegd: het geeft aan hoe alles wat je hebt (je vermogen) zich verhoudt tot alles wat je in de toekomst aan anderen verschuldigd bent.

Een eigen huis zonder hypotheek of met een bijna afbetaalde hypotheek draagt positief bij aan je solvabiliteit.
Een eigen huis met een hypotheek die groter is dan de verkoopwaarde van je huis … niet.

Liquiditeit – wat kun jij uitgeven?

Solvabiliteit en liquiditeit (2)Liquiditeit heeft ook te maken met geld, maar op een andere manier. Het gaat om geld dat je daadwerkelijk gelijk (of op korte termijn) kunt uitgeven. Oftewel of je jouw rekeningen op tijd kunt betalen.

  • Geld op je bankrekening of in je kas (of huishoudportemonnee) is ‘ultra liquide’: je kunt dit letterlijk gelijk uitgeven.
  • Om een tegoed op bijvoorbeeld een beleggingsrekening uit te kunnen geven, is al een extra handeling nodig (verkoop van (fonds-)aandelen). Maar per saldo kun je hier ook vlot bij. Of het handig is om te doen, is een andere vraag. 😉
  • Openstaande facturen horen boekhoudtechnisch bij je liquiditeit, maar praktisch gezien laat ik ze er liever buiten. Jij hebt namelijk geen tot een beperkte invloed op de snelheid waarmee ze betaald worden.

Wel solvabiliteit + geen liquiditeit = zeer onprettig

Ik heb zelf zeer recentelijk mogen ervaren hoe onprettig het is om geen liquiditeit te hebben en hoe snel dat nare gevolgen kan geven.

Aan mijn solvabiliteit veranderde per saldo niks (mijn vermogen bleef hetzelfde), maar door omstandigheden kelderde mijn liquiditeit van het ene op het andere moment naar € 0. Er kwam tijdelijk geen geld binnen, maar de rekeningen voor mijn vaste lasten (zowel zakelijk als privé) natuurlijk gewoon wel.

Voorkomen is beter dan genezen – en goedkoper

Deze situatie heeft maar een krappe 3 maanden geduurd, is inmiddels ruimschoots in orde gekomen, maar heeft me wel geld gekost. Overschreden betaaltermijnen kosten namelijk al gauw administratie- of zelfs incassokosten.
En noodoplossingen, zoals het liquideren (omzetten in uitgeefbaar geld) van een beleggingsportefeuille op een onhandig moment, kosten ook geld.

Wat kun jij doen om een soortgelijke situatie te voorkomen?

#1 – Een liquiditeitsbegroting maken

Maak een jaaroverzicht waarin je aangeeft wanneer er inkomsten te verwachten zijn en hoeveel. Zet in datzelfde overzicht wanneer je uitgaven moet doen en hoe groot die zijn.

Bepaal de datums zo exact mogelijk: het begin of eind van een maand maakt nogal uit, zeker bij korte betaaltermijnen!

  • Zie je tijdelijke gaatjes in je liquiditeit? Overweeg een kortere betaaltermijn op je uitgaande facturen (#3) en/of zorg voor een buffer (#4).
  • Heb jij constante maandelijkse inkomsten? Je (vaste) uitgaven ook maandelijks regelen zorgt voor een ‘rustigere’ en overzichtelijkere liquiditeit.

#2 – Een liquiditeitsbegroting voor je privéfinanciën maken

Zo zie je wanneer je geld uit je ZZP-bedrijf moet overboeken naar privé en hoeveel. Deze informatie verwerk je natuurlijk in je zakelijke liquiditeitsbegroting.

#3 – Je debiteuren strak beheren

Mogen jouw klanten achteraf betalen? Hou dan een zo kort mogelijke betaaltermijn aan. Achteraf betalen betekent namelijk dat jij zaken voorfinanciert. Hoe langer jouw betaaltermijn, hoe meer jij moet voorfinancieren, dus hoe groter jouw buffer (#4) moet zijn.

Hanteer die betaaltermijn strak: stuur gelijk een herinnering bij overschrijding ervan (of bel even: een telefoontje doet vaak wonderen en is beter voor de relatie met je klant) en aarzel niet om – indien noodzakelijk – een incassobureau in te schakelen.

Dat klinkt misschien streng, maar “je hebt ze zoals je ze went”.
Als jij laat zien dat je op de betaaltermijn van je facturen let, doen je klanten dat ook. Ben jij er nonchalant mee, dan zijn je klanten dat ook.

Solvabiliteit en liquiditeit (3)#4 – Een buffer aanleggen

Als je klanten achteraf mogen betalen, heb je altijd een buffer nodig. Maar ook voor andere zaken is het verstandig om er eentje te hebben.

Misschien crasht de harde schijf van je computer, heeft je auto (van-de-zaak of privé) een spoedreparatie nodig of trek je in één keer het eigen risico van je Zorgverzekering vol.

Een buffer voor onvoorziene uitgaven, dus. Die kun je namelijk niet in je liquiditeitsbegroting opnemen.

Welke maatregelen heb jij genomen om zowel zakelijk als privé je liquiditeit op peil te houden? Deel ze alsjeblieft in een reactie hieronder, net als eventuele handige aanvullende tips!

Ken jij andere ZZP’ers voor wie dit artikel nuttig is? Deel het dan met ze via één van de knoppen hieronder.

  • Wat een goed artikel met zeer bruikbare tips! Dank je.
    Zelf heb ik ook een buffertje en ik maak vooraf duidelijk afspraken over het betalen van facturen. Dat werkt altijd.

  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

    Vond je dit interessante content?

    Dan vind je deze blogs misschien ook leuk

    >