5

Opgaaf ICP: wat nu weer??

Opgaaf ICP: wat nu weer

Als je zaken doet met het buitenland, wordt je relatie met de Belastingdienst (BD) er niet minder gecompliceerd op. Je kunt dit ook al lezen in het artikel over de BTW-aangifte.

Als je goederen of diensten levert aan een BTW-plichtige afnemer in een ander EU-land, lever je een ‘intracommunautaire prestatie’. Een mondvol én een bergje administratieve verplichtingen erbij.

Nou denk je misschien dat dit niet voor jou geldt omdat je alleen maar zaken doet met Nederlandse ondernemers. Maar als je één keer gebruik maakt van Google Adsense, heb je al een niet-uitgezonderde dienst geleverd aan een BTW-plichtige afnemer in een ander EU-land.

Je hebt weliswaar zelf geen factuur voor deze omzet gestuurd (Google doet namelijk aan self billing), dat verandert niets aan het feit dat je wel degelijk een intracommunautaire prestatie hebt geleverd.

De intracommunautaire prestatie: dit komt erbij kijken

Bij een intracommunautaire prestatie:

  • gebruik je op je factuur het 0%-tarief voor de BTW
  • vermeld je op je factuur dat de BTW verlegd is
  • vermeld je op je factuur het BTW-nummer van de afnemer
  • check je dit BTW-nummer eerst op geldigheid, bijvoorbeeld op de site van de Europese Commissie
  • bewaar je een bewijs van je geldigheidscheck
  • bewaar je bewijs dat je goederen of diensten Nederland daadwerkelijk verlaten hebben

Als je dacht dat je er hiermee was, heb je het helaas mis, want pas nu komt de Opgaaf ICP aan de orde.

Opgaaf ICP: zo werkt ‘t

Als eerste is er het aangiftetijdvak: dit is niet noodzakelijk gelijk aan het aangiftetijdvak van je BTW-aangifte!

Aangiftetijdvakken voor de Opgaaf ICP

  • per maand de Opgaaf doen mag altijd.
  • per 2 maanden mag alleen als je eerder de Opgaaf per kwartaal deed voor intracommunautair geleverde goederen, maar in de 1e en 2e maand van dat kwartaal samen meer dan € 100.000 aan intracommunautaire goederenleveringen hebt gedaan. Hierna is alleen nog een Opgaaf per maand toegestaan.
  • per kwartaal een Opgaaf doen voor intracommunautair geleverde goederen mag alleen als je in de vier voorafgaande kwartalen de eerder genoemde grens van € 100.000 niet hebt overschreden.
  • voor intracommunautair geleverde diensten mag je kiezen welk aangiftetijdvak je wilt gebruiken.
  •  je mag niet zonder toestemming kiezen voor aangifte per jaar!! Ook niet als je je BTW-aangifte wél per jaar mag doen. Je moet van tevoren een vergunning aanvragen, die alleen wordt afgegeven als je (omzet) aan bepaalde voorwaarden voldoet.
  • voor zowel intracommunautaire goederen als diensten geldt: het totaal aan omzetten van de Opgaaf (Opgaven) over een tijdvak moet gelijk zijn aan datgene wat je in hebt gevuld bij vraag 3b op je BTW-aangifte(s) over hetzelfde tijdvak.

Wat moet je invullen op de Opgaaf ICP?

Het digitale formulier bevat 3 vragen. Vraag 1 is niet van toepassing op ZZP’ers met een Eenmanszaak, vraag 2 heb je alleen nodig om correcties door te geven op een eerder ingediende Opgaaf.

Vraag 3 is in eerste instantie dus de belangrijkste.

Bij punt a. van deze vraag vul je per afnemer (!) het BTW-nummer in en het totaal aan in het aangiftetijdvak geleverde goederen. Bij punt b. doe je hetzelfde voor in het aangiftetijdvak geleverde diensten:

  • voor goederen bepaalt de factuurdatum het aangiftetijdvak;
  • voor diensten bepaalt het tijdstip waarop/de periode waarin de dienst is geleverd het aangiftetijdvak.

De andere situaties waarvoor je gegevens bij 3a en/of 3b moet invullen (vervoer van eigen goederen en ABC-leveringen) komen niet vaak voor en zal ik hier daarom niet verder beschrijven. Wil je er meer informatie over? Neem dan contact met me op.

Wat een klus, zo’n opgaaf ICP! Of toch niet?

Stapel papierenAls je alles wat ik hierboven heb beschreven handmatig moet bijhouden, is het inderdaad een gigantische klus om aan alle administratieve verplichtingen te voldoen.

Gelukkig kun je, als je gebruik maakt van een boekhoudprogramma dat de mogelijkheid biedt én als je zelf voor de invoer van in ieder geval je verkoop- en inkoopfacturen zorgt, nagenoeg alle verplichtingen via het programma regelen.

Ga je regelmatig zaken doen met het buitenland, selecteer je boekhoudprogramma daar dan op. Dat scheelt je heel veel tijd (of geld), waar betere dingen mee gedaan kunnen worden.

Het enige wat je dan zelf nog hoeft te doen, is in de gaten houden of je een Opgaaf ICP moet doen. Want, anders dan bij de BTW-aangifte: als je niks aan te geven hebt, hoef je ook geen aangifte te doen. 🙂

Lever jij intracommunautaire prestaties? Zo ja, hoe heb jij jouw Opgaaf ICP geregeld? Je kunt het hieronder delen in een reactie.

Ken jij andere ZZP’ers voor wie dit artikel ook interessant is? Deel het dan met ze via één van de knoppen hieronder.

Click Here to Leave a Comment Below 5 comments