Je kent inmiddels de (meeste) gevaren van het internet wel. En je weet dat je als ZZP’er wat je privacy betreft loslopend wild bent. Maar dat brengt je wel in een lastig parket.
Je wilt niet dat iedereen alles over je weet. Niet je zakenrelaties, niet je buren. En al helemaal niet die types die liever spullen van jou meenemen dan dat ze er in een winkel voor betalen.
Maar je wilt ook zichtbaar zijn voor je (potentiële) klanten. Je wilt je ook online profileren met je ZZP-bedrijf.
Dus hoe los je dat nou op??
Weet wat je NIET op internet zet
Misschien herinner jij het je nog: vroeger was er Hyves. Uiteindelijk heeft het in z’n toenmalige vorm het onderspit moeten delven – er was geen houden meer aan Facebook. Maar het is een tijdje erg populair geweest en iedereen zette er alles op. Zo ook ik.
In 2005 ging ik met Manlief en een stel vrienden naar het allereerste Beatstadfestival in Den Haag. Volgens mij was dat ook één van de eerste festivals waar alleen festivalbier werd geschonken. Je weet wel, van dat water-met-bier-aroma.
Na een paar van die glazen water werden wij van het gebrek aan alcohol uitermate melig. Eén van onze vrienden liet onder invloed van die meligheid een alternatieve manier zien om een bekertje te legen.
Hilariteit ten top, wat alle toekijkers direct uitnodigde om ook een poging te wagen.
En daar moesten natuurlijk foto’s van gemaakt worden. Die de volgende dag lustig op Hyves gedeeld werden. Hele onschuldige foto’s. Tenminste, dat wisten wij. Ze kwamen namelijk héél anders over. Als foto’s waarvan je niet wilt dat een huidige of toekomstige klant of werkgever die ooit onder ogen krijgt.
Ik heb mijn foto’s gelijk van Hyves verwijderd, maar je weet het: wat op internet staat, blijft op internet staan. Voor altijd en eeuwig …
Dat was het moment dat ik mijn besluit heb genomen: ik zet niks op internet wat niet IEDEREEN mag zien.
Om die reden post ik ook alle berichten op mijn Facebookprofiel openbaar.
Makkelijk én goed voor m’n zichtbaarheid als ZZP’er.
Weet wat je JUIST WEL op internet zet
De vakantieperiode is hiervoor een mooi voorbeeld. Altijd spannend, vooral als je ZZP’er bent.
Je wilt niet alleen je klanten, maar het liefste ook je potentiële klanten laten weten dat je tijdelijk minder goed zichtbaar en bereikbaar bent. Bij voorkeur zelfs precies van wanneer tot wanneer.
Zo kun je vóór je vakantie blijven werken aan je profilering én mensen informeren over een tijdelijke vermindering daarvan.
Tegelijkertijd wil je niet dat bepaalde types weten dat je huis in die periode leeg staat. Want bij de Kamer van Koophandel is je huisadres zo te achterhalen …
Ik heb dat opgelost door altijd iemand in ons huis te laten verblijven. En dat bazuin ik ook rond!
“Zo fijn dat de plantjes en het huis tijdens onze vakantie verzorgd worden!”
“Stuur maar rustig op, hoor. X zorgt uitstekend voor onze post, onze plantjes en ons huis.”
Op die manier weet iedereen dat ons huis bewoond is tijdens onze vakantie. En hoef ik er niet meer bij na te denken wat ik zeg tegen wie en waar. Ik hoef alleen maar aan (mijn zichtbaarheid bij) m’n klanten en potentiële klanten te denken.
Dat is pas ontspannen met vakantie gaan en zijn. 🙂
Privacy en online zichtbaarheid zijn dus heel goed te combineren, óók voor jou als ZZP’er
- Denk bewust na over wat je op internet zet. En ja, ALLES van Facebook is ook internet. 😉
- Zorg bij langdurige afwezigheid dat je huis bewoond is of er in ieder geval héél bewoond uitziet:
- Zorg op z’n minst dat je naaste buren weten van wanneer tot wanneer ze géén geluiden uit je huis zouden moeten horen komen. Laat (ze) elke dag je post van de mat afhalen. En zorg dat je lichten op onregelmatige tijden aan- en ook weer uitgaan.
- Zorg er nog liever voor dat je met een extern adres ingeschreven staat bij de Kamer van Koophandel. Dat dat niet makkelijk is, kun je hier lezen.
- Lukt dit niet, wat voor de meeste ZZP’ers geldt, zorg er dan voor dat iemand in je huis verblijft. Heb je geen bekende die dat voor je kan verzorgen, regel dan een huisoppas.
- Heb je ook nog een huisdier, dan heb je – in ieder geval tot eind 2016 – helemaal een mooi alternatief. Je huisdier én je huis goed verzorgd voor maar een fractie meer dan de kosten voor een pension.
En, hoe heb jij je online zichtbaarheid en je privacy gecombineerd? Zet het in een reactie hieronder, wie weet help je met jouw tip wel een collega-ZZP’er aan een goed idee!
Ken jij ZZP’ers voor wie dit artikel ook interessant is? Deel het dan met ze via één van de knoppen hieronder.
Goh, ik schreef daar net ook een blog over 😉