Een Ondernemingsplan schrijven lijkt op het plannen van een vakantie

Ondernemingsplan schrijven

Het zal door de tijd van het jaar komen (ze zeggen dat het zomer is), maar ik zie ineens overal parallellen tussen ondernemen en vakantie. 🙂
Door een heel recente ‘hobbel’ in onze eigen vakantieplanning zag ik afgelopen weekeinde ineens grote overeenkomsten met het schrijven van een Ondernemingsplan en het plannen van een vakantie!

“Ja maar, een vakantie plannen is makkelijk, een Ondernemingsplan schrijven niet.”
Is dat wel zo?
Toegegeven, de gebruikte termen maken ’t er niet makkelijker op. Missie? Visie? Strategie? Wat is dat? Hoe kom ik er aan??

Wat ik zelf altijd doe als ik zaken te ‘groot’, te abstract vind, is ze vertalen naar een concrete situatie – zoals het plannen van een vakantie. Iets wat je al jaren doet, zonder er ook maar bij na te denken.
Lees maar mee, want ’t werkt – en helpt – echt.

Een Ondernemingsplan schrijven – missie en visie

Het eerste onderdeel van je Ondernemingsplan gaat over je ‘missie’ en ‘visie’. En dat is voor veel mensen al reden genoeg om het schrijven toch maar even uit te stellen. En uit te stellen. En … Terwijl het zo belangrijk is om je bewust te zijn van wat je met je onderneming wilt bereiken, waar je ’t allemaal voor doet of gaat doen.

Denk nou eens aan je vakantie, want ook daar spelen beide termen een belangrijke rol:

Missie

Je missie is de bestaansgrond van je bedrijf: waarom doe je wat je doet?

Je vakantie-missie is de reden dat je op vakantie gaat. Wil je bijvoorbeeld lekker luieren of juist heel erg actief zijn? Wil je dat in mooi zomers weer doen of juist liever niet?

Zoals je ziet, bepaalt je missie de grote lijnen van je vakantie – dus ook van je bedrijf.

Visie

Je visie is in feite een (realistische) dagdroom en gaat dus altijd over de toekomst. Voor je bedrijf kijk je een aantal jaren (meestal zo’n 3 tot 5) vooruit, voor je vakantie hopelijk wat minder ver.

Je visie bestaat uit 3 (opeenvolgende) componenten:

  1. omgevingsbeeld –     de voor jouw bedrijf relevante ‘omgeving’ (bijv. de economische situatie tegen die tijd)
  2. gedroomde positie –  de plaats/positie die jouw bedrijf dan inneemt (bijv. landelijk marktleider in jouw branche, productie-afdeling opgezet in Syrië)
  3. succesformule –       hoe ga je die positie bereiken (bijv. door het inzetten van je Unique Selling Points (USP’s))

Als we deze componenten vertalen naar je vakantieplanning – en denk eraan, die is concreet – krijg je op basis de bovengenoemde voorbeelden het volgende:

Lekker luieren in de zon:

  1. strand, zee en zon
  2. in de zon op het strand, liggend op een bedje met een cocktail-met-parasolletje in je hand
  3. door naar Hawaï te gaan

Lekker actief zijn bij koud weer:

  1. sneeuw en bergen
  2. op ski’s, carvend over een brede, glooiende piste
  3. door in het skiseizoen naar Val Thorens te gaan

Een Ondernemingsplan schrijven – strategie

Strategie, nog zo’n abstracte term: het geheel van alles wat je nodig hebt en moet doen om je visie (en daarmee je missie) ook daadwerkelijk in de praktijk te vervullen. Ga d’r maar aan staan!

Gelukkig wordt het beschrijven van je strategie bij de opzet van een Ondernemingsplan in hapklare brokken voor je onderverdeeld.

Voor je vakantie zul je weinig behoefte hebben aan een marketing- en exploitatieplan, maar alle andere onderdelen komen aan bod:

  • Ga je met de auto/fiets/vliegtuig/…? – Organisatieplan
  • Als je met de auto gaat, welke route rijd je? – Organisatieplan
  • Kun je kaartlezen, of moet je toch echt een navigatie-apparaat aanschaffen? – Persoonlijke vaardigheden en het opvangen van zwakke punten
  • Verblijf je in een hotel/huisje, op een camping, bij vrienden? – Organisatieplan
  • Hoeveel geld heb je nodig voor je vakantie? – Investeringsplan
  • Hoe kom je aan dat geld (sparen/lenen/bank overvallen)? – Financieringsplan
  • Wanneer heb je dat geld nodig? Moet je een aanbetaling doen, moet je halverwege je vakantie een groot bedrag pinnen? – Liquiditeitsprognose

Zie je hoe eenvoudig ’t eigenlijk is?

Oké, het schrijven van een Ondernemingsplan kost even tijd, maar het plannen van je vakantie ook. Je vakantie plan je over het algemeen niet in één middag, dus leg die tijdsdruk ook niet op het schrijven van je Ondernemingsplan!

Wat je wel, net als met je vakantie, mag en zelfs moet doen: geniet van de voorpret en geniet vooral van de reis!

 

Click Here to Leave a Comment Below 0 comments