Is het een typisch Nederlands dingetje? Is het gewoon menselijk? Ik heb geen idee. Feit is wel, dat er maar weinig mensen zijn die makkelijk ‘nee’ kunnen zeggen tegen anderen. Dat hoeft helemaal niet erg te zijn. De meeste mensen willen een ander graag helpen, dus ‘ja’ zeggen op de hulpvraag van een ander.

Het wordt pas vervelend als er ‘ja’ uit je mond valt, terwijl je eigenlijk liever ‘nee’ wilt zeggen. En het wordt ook nog schadelijk, als je dat gebeurt als ZZP’er.
Hieronder laat ik je 2 situaties zien waarin dat het geval is. Proefondervindelijk bewezen door mezelf!

#1 – Geen ‘nee’ zeggen tegen klussen die je eigenlijk niet wilt

Tussen weten welke diensten je wilt aanbieden en daar voldoende omzet mee maken, zit nog wel ‘ns een gat. Zeker als je net gestart bent met je ZZP-bedrijf.

Wat doe je dan als er een klus langskomt die je liever niet wilt doen? Zo’n klus die je eigenlijk nooit meer wilt doen?
Maar die je wel kúnt doen én die geld in het laatje brengt op het moment dat je dat heel goed kunt gebruiken?
De kans is groot dat je toch ‘ja’ zegt.

Dan zit je met een klus die weliswaar geld opbrengt, maar die energie en motivatie vreet.
Je bent en blijft natuurlijk een vakman/-vrouw en ach, het is eenmalig, dus je voert de klus naar volle tevredenheid van de opdrachtgever uit.
En daardoor krijg je er nog eentje. En nog eentje.

Voor je het weet, ben je alleen nog maar bezig met werk dat je niet wilt doen.
Voor je het weet, brand je jezelf helemaal af – een slechte zaak!

Nee zeggen - tegen werk dat je niet wilt doen

#2 – Geen ‘nee’ zeggen tegen klanten die je eigenlijk niet wilt

Je hebt van die klanten waar je liever niet mee werkt. Ze nemen het grootste deel van je tijd in beslag, ze doen moeilijk over je rekening, je wordt letterlijk en figuurlijk moe van ze. En sommige klanten doen dat allemaal, weet ik uit eigen ervaring.

Maar ja, je hebt omzet nodig en je kunt natuurlijk iedereen helpen, dus je vindt dat je tegen geen enkele potentiële klant ‘nee’ kunt zeggen.

Heb jij hier wel ‘ns last van? Sta dan even stil bij de volgende uitspraak van Bart van den Belt:

“Klanten brengen nieuwe klanten aan die zijn zoals zijzelf”

Realiseer je goed wat je je op je nek haalt met slecht passende klanten!

Voor je het weet, heb je (nagenoeg) alleen nog klanten die alleen maar nemen van je tijd en je energie.
Voor je het weet, brand je jezelf helemaal af – een slechte zaak!

De oplossing: “Zeg hard nee als je hart nee zegt”

Je denkt misschien dat wat ik bij punt #1 en #2 heb beschreven, bij jou zo’n vaart niet zal lopen.
Een logische gedachte: ik had ‘m ook.
Maar daardoor had ik ook een burn-out en door die burn-out was ik bijna failliet.

Ik vind het nog steeds niet makkelijk om ‘nee’ te zeggen, maar de uitspraak hierboven, van mijn coach Hugo Bakker, is een goeie hulp voor me.

Je portemonnee gaat voor de quick fix en zal – zeker als je net begint te oefenen met ‘nee’ zeggen – z’n best doen om je hart te overschreeuwen.
Luister dus naar je hart EN spreek wat het tegen je zegt luid en vol overtuiging uit.
Tegen de klus of de potentiële klant én tegen je portemonnee.

Kies voor de toekomst en voor jezelf

Je hart kiest wat op de lange termijn goed is voor jou en je ZZP-bedrijf. En daarmee dus wat goed is voor je portemonnee.
’t Kan even duren, maar uiteindelijk leert je portemonnee dat ook. Dat zal ‘m de mond snoeren! 🙂

Heb je in het begin nog wat extra steun nodig om het geschreeuw van je portemonnee te overstemmen?
Misschien helpen deze tips je:

  • Als jouw doelen haarscherp zijn, is het ook duidelijk wat daar niet bij past. En wie daar niet bij past.
    Hoe beter jij weet waar je heen wilt met je leven en je ZZP-bedrijf, hoe makkelijker het is om tegen bepaalde dingen en mensen ‘nee’ te zeggen.
  • ‘Nee’ zeggen tegen iets, is hetzelfde als ‘Ja’ zeggen tegen iets anders en tegen jezelf.

Heb jij nog aanvullende tips die je helpen bij het ‘nee’ zeggen? Of heb je er gewoon niet zo’n moeite mee?
Laat het even weten in een reactie, dankjewel alvast!

Ken jij andere ZZP'ers voor wie dit blog nuttig is? Deel het dan met ze via één van de knoppen hieronder.

  • Hoi René,

    Je hebt het zelfde probleem als ik ook ik vond het moeilijk om nee te zeggen en de reden is denk ik dat ik anderen niet wil teleurstellen of het gevoel geven dat je hen in de steek laat.. Ook mij gaat het steeds beter af nu ik meer mijn eigen richting heb gevonden ook dankzij onze coach Hugo.. en toch vind ik het moeilijk met mensen die ik al heel lang ken, nieuwe mensen/klanten daar zeg ik gewoon nee tegen meestal met als reden ik heb een te volle agenda ook al knort mijn maag van de honger..
    grtzz

    Eddy

    • Hi Eddy,
      Herkenbaar: ‘nee’ zeggen tegen jezelf is net iets makkelijker dan ‘nee’ zeggen tegen een ander.
      Mij helpt het – steeds vaker – door voor mezelf duidelijk voor ogen te hebben waartegen ik ‘nee’ zeg, als ik ‘ja’ zeg tegen een ander.
      De ingewikkeldste situatie is nog steeds om te kiezen tussen ‘ja’ en ‘ja’: tussen 2 dingen die ik allebei WEL wil doen, hahaha!!

      Groeten, Renée

  • Ik heb gelukkig geen moeite met ‘nee’ zeggen. Sterker nog, ik help anderen daar bij. Juist als je ‘nee’ zegt, blijkt dat ca. 90% dat gewoon accepteert. En degene die nog sputtert, help je op een andere manier door een collega aan te prijzen bijvoorbeeld. Voelen zij zich toch nog geholpen ;-).

    • Goed van je, Jacqueline! Voor de meesten van ons zit er namelijk nog een verschil tussen weten en daadwerkelijk doen.
      Maar zoals met alles, geldt ook hiervoor “oefening baart kunst”.

      Dus we moeten gewoon allemaal DOEN zoals jij. En daardoor LEREN dat alles waar we eigenlijk bang voor zijn (anderen teleurstellen, niet aardig gevonden worden, omzet missen, noem het maar op) in de praktijk meestal helemaal niet gebeurt.

      Dankjewel! 🙂

  • Klanten die moeilijk doen over de rekening de volgende keer 50% vooruit laten betalen.
    Scheelt weer 50% energie.

    • Dat is in sommige gevallen zeker een optie, Frans.
      Realiseer je je wel dat ‘moeilijk doen over de rekening’ verschillende oorzaken kan hebben. Die kunnen variëren van een gewoonte (sommige mensen willen standaard afdingen), via tijdelijke betalingsproblemen, tot niet-waargemaakte verwachtingen.
      Afhankelijk van de oorzaak los je met vooruitbetalen het werkelijke probleem dus misschien helemaal niet op.

  • Ik verwijs klanten die me veel energie kosten niet door naar een collega, want daar bewijs ik collega geen goede dienst mee.

    • Wie weet doe je een collega hiermee wel tekort, Frans?
      Dat jij en een bepaalde klant geen goeie match zijn, houdt niet in dat dat ook voor je collega geldt.
      Ik heb dat zelf vaak genoeg meegemaakt: met klanten, maar ook als klant.

      Op ieder potje past een dekseltje, maar niet elk dekseltje past op elk potje.
      En gelukkig maar. 😉

  • Dit is heel herkenbaar, wil naar zelfstandig vanuit 40 uur loondienst.
    Diep van binnen weet ik echt wel dat ik een dag minder kan werken om zo sneller mijn bedrijf op te zetten of anderen te helpen.
    Alleen houd de financiële onzekerheid mij tegen (de portemonnee).

    • Je hebt kunnen lezen hoe hard je portemonnee kan schreeuwen, Ronny. 😉

      Nou is angst (of z’n kleine broertje onzekerheid) natuurlijk nooit een goeie raadgever.
      Maar in jouw geval, op dit moment, is het ook objectief gezien helemaal geen verkeerde beslissing om nog even te kiezen voor meer financiële zekerheid.

      Kijk alleen uit: je portemonnee kan héél goed allerlei logisch klinkende argumenten (blijven) aandragen.
      Blijf dus goed naar je hart luisteren, dan komt alles in orde. 🙂

  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

    Vond je dit interessante content?

    Dan vind je deze blogs misschien ook leuk

    >