Internet is voor de meesten van ons zo gewoon geworden, dat we er niet meer bewust bij stil staan wat we daar allemaal doen. Tenminste, zo gaat het bij mij. Je doet ‘ns een aankoop hier, je maakt ‘ns wat plaatjes aan daar. Voor veel dingen heb je een account en dus een gebruikersnaam en wachtwoord nodig.
Voor al die gebruikersnamen en wachtwoorden heb je tegenwoordig handige bewaartooltjes. Zo zijn je inloggegevens veilig én kun je ze niet meer vergeten. Goed geregeld, toch?
Ja, dat stuk heb je daarmee inderdaad goed geregeld. Maar er is nóg iets om aan te denken …
“Who wants to live forever”
Bijna net zolang als de mensheid bestaat, zijn wij mensen al bezig om een manier te vinden om eeuwig te blijven leven.
• In de spiritualiteit is dat al gelukt. Je moet er wel eerst voor dood gaan, maar dan …
• Er zijn mensen die liever zoeken naar manieren om het dood gaan in z’n geheel over te slaan. In het verleden deden onder andere alchemisten daar onderzoek naar, tegenwoordig heten ze wetenschappers.
• Er zijn ook mensen die het ‘moment suprême’ denken uit te stellen door er maar zo lang mogelijk zo jong mogelijk uit te blijven zien. Desnoods met behulp van wat snijwerk hier en daar.
In al deze ‘stromingen’ zie ik één rode draad: het kan een perfecte oplossing zijn voor sommigen, maar het kan ook hele vervelende gevolgen opleveren.
Je bent al onsterfelijk
In de inleiding schreef ik het al: internet is een heel normaal onderdeel geworden in het leven van heel veel mensen. Maar het gaat nog verder dan dat.
Jouw digitale identiteit leidt een leven dat helemaal niet afhankelijk is van jou. Het moment dat jij dit aardse bestaan verruilt voor een andere bestemming, heeft geen enkele invloed op jouw digitale identiteit.
Op internet leef jij vrolijk verder, alsof er niets gebeurd is. Als jouw nieuwe bestemming een goeie internetverbinding heeft, is dat natuurlijk geen probleem.
Maar voor zover ik weet, kan de huidige techniek dat nog niet aan.
Jouw vertrek heeft daardoor voor degenen die met jouw digitale voortleven geconfronteerd worden, of die jouw zaken moeten regelen, hele vervelende gevolgen.
ZZP’ers zijn dubbel onsterfelijk
Als ZZP’er heb jij niet één digitale identiteit, je hebt er twee. Je ZZP-bedrijf leeft op internet ook vrolijk door na jouw verscheiden.
Al je accounts blijven sowieso bestaan. Maar misschien heb je wel een aantal nieuwsbrieven klaarstaan, of een heleboel social media updates. Heb je je blogs voor 3 maanden vooruit geschreven, of een actie voor een nieuw te lanceren product ingepland.
Nou hoeven volgers, fans, nieuwsbrieflezers en bepaalde klanten niet zo snel en misschien zelfs niet zo officieel op de hoogte gesteld te worden als je familie en vrienden. Maar op een gegeven moment moet ook je zakelijke digitale identiteit netjes ‘te ruste worden gelegd’.
Dat kun je zelf tegen die tijd niet meer regelen, dus je zult er van tevoren werk voor moeten doen. Anders dan oud worden, kan ‘dood’ plotseling en dus op ieder moment gebeuren. Begin dus liever vandaag dan morgen met het regelen van dingen.
En ach, dan is het maar gedaan, ja toch?
Met de hulp van alles wat in dit artikel staat, denk ik dat je de meest voorkomende zaken afgedekt hebt.
Voor zaken die niet in het artikel genoemd worden, heb je in ieder geval wel tips gekregen hoe je die het beste kunt regelen.
Je blijft elke dag opnieuw dingen doen op internet. Zorg dus dat je een goed systeem hebt, waar je nieuwe activiteiten vanzelf in opgenomen worden.
Zo hoef je niet continu stil te staan bij zaken waar je niet echt vrolijk van wordt.
Maar weet je wel dat je degene die ooit jouw zaken gaat regelen niet met onnodig verdrietig (en soms ondoenlijk) werk opzadelt.
Update april 2018: vergeet ook je hardware niet! In dit item van EenVandaag zie je waarom. Op de pagina staan ook goeie tips voor je social media profielen.
Word je wél oud, of stop je je bedrijf voordat je oud bent, dan heb je voor jezelf een mooi systeem opgezet dat je helpt om het beëindigen van de digitale identiteit van je ZZP-bedrijf netjes en soepel af te wikkelen.
Heb jij je digitale erfenis al geregeld?
Zo ja, hoe? Heb je nog aanvullende tips?
Zo nee, wanneer ga je daaraan beginnen?
0 comments