4

Iedereen behoort tot je doelgroep – of toch liever niet?

Iedereen behoort tot je doelgroep -1

Iedere ZZP’er wil graag zoveel mogelijk klanten. ’t Maakt niet uit wie het zijn, want het product of de dienst is voor iedereen geschikt. Geweldig toch, als iedereen in de hele wereld tot je doelgroep behoort? ’t Kan niet anders dan dat je ongekend succesvol wordt!

Helaas, de werkelijkheid is heel anders. De kans is groot dat jij tot de groep ZZP’ers behoort die moeite heeft met het vinden van klanten. Die verkoopcijfers heeft die achterblijven bij de (hooggespannen) verwachtingen.

 

Je doelgroep is te groot – en daardoor onbereikbaar

Iedereen behoort tot je doegroep - 4Als iedereen tot je doelgroep behoort, bevinden je potentiële klanten zich overal. Op straat, op Facebook, op fora, op de voetbalclub …

Hoe bereik je die in vredesnaam? Ga je flyeren, ga je bloggen, ga je Twitteren, zet je een Facebook Fan Page op? Doe je het allemaal? Maar wanneer dan? En hoe?

Misschien is het je gelukt om een keus te maken uit alle mogelijkheden om je te profileren. Ik hoop het! Maar dan komt het volgende: in welke taal ga je je doelgroep aanspreken? In Jip-en-Janneke-taal? In vaktaal, met jargon? Van alles wat? Ga je tutoyeren of vousvoyeren?

Je ontkomt niet aan het maken van keuzes. En als je dat dan toch moet doen, doe het dan in één keer goed.

 

Kies je niche

Misschien kan iedereen wel voordeel hebben van je dienst of product. Maar niet iedereen is je potentiële klant.

  • Ben je een dienstverlener en spreek je geen andere taal dan Nederlands? Dan zijn anderstalige mensen geen potentiële klant van je – hoe goed ze je dienst ook kunnen gebruiken.
  • Is persoonlijk contact noodzakelijk voor je bedrijfsvoering? Mensen aan de andere kant van de wereld zijn geen potentiële klant van je.
  • Jouw product of dienst kost geld. Iemand die jou niet kan betalen, zal nooit je klant worden!

Iedereen behoort tot je doegroep - 2Bepaal wat voor een persoon aan alle voorwaarden voldoet om een verkoop een ‘logisch gevolg’ te maken. Doe dat zo gedetailleerd mogelijk: bepaal geslacht, leeftijd, gezinssamenstelling, inkomenssituatie, woonplaats. Alles wat voor de verkoop van je product van belang kan zijn. En uiteindelijk is ‘ie daar dan: je ideale klant.

En aangezien je ideale klant zelden slechts één persoon is, heb je daarmee gelijk je doelgroep bepaald. 🙂

 

Je verkoopt geen ‘nee’, je vertelt alleen minder ‘ja’

Het kiezen van een niche klinkt misschien alsof je jezelf beperkt in je afzetmogelijkheden. Alsof je ‘nee’ zegt tegen potentiële klanten, alsof je ze uitsluit.

Wees gerust, je doet voor niemand de deur dicht.Iedereen behoort tot je doelgroep - 3
Wat je doet, is je marketinginspanningen focussen op je niche in plaats van op iedereen.

Je communiceert op een manier die je doelgroep aanspreekt, via een medium dat je doelgroep aanspreekt, op een plek waar je doelgroep zich bevindt.
Zo kunnen jij en je doelgroep elkaar goed vinden en leren kennen, is het duidelijk welke problemen jouw product of dienst oplost en voor wie.

Je potentiële klanten dienen zich dan ‘vanzelf’ bij je aan, waardoor je omzetten stijgen.

 

Heb jij je niche al gekozen? Hoe heb je dat gedaan? Hieronder kun je een reactie achterlaten, ik lees ‘m graag!

Ken jij ZZP’ers voor wie dit ook een nuttig artikel is? Met de social media-knoppen deel je het met één klik.

 

Wil je hulp bij het bepalen van je doelgroep, je niche? Leren hoe je met een kleinere doelgroep juist meer omzet krijgt? In de workshop Stop met verkopen! leer je in een halve dag hoe acquisitie makkelijker, effectiever en zelfs leuker wordt.
Click Here to Leave a Comment Below 4 comments