Jouw aanbod van diensten, al dan niet verpakt in producten, is erop gericht om anderen te helpen. Jouw aanbod is wat ze op dat moment het meeste nodig hebben. Om een probleem op te lossen. Om een droom waar te maken.
Maar je staat natuurlijk niet stil. Je leert bij, je krijgt nieuwe inzichten, je hebt nieuwe ervaringen.
Er is nog meer wat niet stil staat: de wereld om je heen. De wereld om je klanten heen.
Misschien hebben ze inmiddels behoefte aan andere of meer dingen om hun probleem op te lossen of hun droom waar te maken. Misschien niet. Maar hoe weet je dat zeker?
Hulp van je klanten, voor je klanten
Ik schreef het al op Facebook: soms is het nuttig om even pas op de plaats te maken.
Niet om zomaar stil te gaan staan, wat stilstand is achteruitgang.
Nee, om ‘ns even te checken of alles goed gaat of misschien beter kan. Zulke ‘beschouwende momenten’ zijn ook een prima middel om na te gaan hoe je jouw aanbod nóg of weer beter op de vraag van je klanten laat aansluiten.
De enige die zeker weet wat je klant nodig heeft is … je (potentiële) klant. Maar hoe kom jij hierachter?
#1 – Luisteren
De eerste stap is luisteren waar je potentiële klanten over praten. Sociale media zijn prima plekken om dat te doen.
In groepen op Facebook en LinkedIn, op fora en Twitter praten mensen over hun problemen en hun dromen. Soms geven ze zelf al precies aan wat ze nodig hebben, maar meestal niet. Het is ook niet de taak van je klant om te weten wat nodig is voor het oplossen van z’n probleem of het realiseren van z’n wens.
Je klant hoeft er alleen maar over te praten. Met jouw expertise ‘vertaal’ je dit naar een concrete uitdaging en een oplossing die daar optimaal op aansluit.
#2 – Vragen
Een volgende – en voor de meesten van ons moeilijker – stap is het rechtstreeks vragen aan je (potentiële) klanten.
Er zijn verschillende manieren en momenten om je (potentiële) klanten te vragen waarmee je hen kunt helpen:
- persoonlijk, na afloop van een 1-op-1 gesprek of een groepstraining;
- online, via een enquête of een vraag op social media, in je nieuwsbrief of op je website
Walk the talk
Het aanbod van De ZZP-School – de informatie in de blogs en workshops – heb ik opgebouwd door te luisteren. Het is een antwoord op vragen die ik van mijn e-Mentoring– en administratieklanten krijg en vragen die worden gesteld op ZZP-fora en in ondernemersgroepen op Facebook en LinkedIn.
Het is nu tijd dat ik m’n eigen advies #2 in de praktijk breng. Bij deze dus mijn vraag aan jou:
“Met welk probleem of welke wens kan ik jou helpen?”
Zo’n hele brede vraag is niet altijd even makkelijk te beantwoorden.
Om je een beetje op weg te helpen staan hieronder daarom een paar zinnen-met-een-open-einde.
“Mijn grootste uitdaging is …”
“Ik loop iedere keer aan tegen …”
“Mijn bedrijf wordt succesvoller zodra ik meer weet over …”
“Ik kan mijn bedrijf beter ontwikkelen zodra ik beter kan …”
“Wat mij tegenhoudt om de volgende stap te nemen is …”
“Ik wil zo graag meer/beter/makkelijker …”
“Hoe zit het nou precies met …?”
“Ik krijg het maar niet voor elkaar om …”
Jouw reactie, kort of uitgebreid, maakt het mogelijk om mijn aanbod nóg beter aan te laten sluiten op wat jij nodig hebt.
Met een kleine vraag of uitdaging kan ik misschien al gelijk helpen. Mocht dat niet lukken, dan beloof ik je dat ik je op z’n minst in een reactie laat weten hoe ik dat dan wel ga doen.
Je stelt je vraag dus nooit voor niks!
Wil je me helpen? Zet dan hieronder jouw antwoord of reactie op de vraag:
“Hoe kan ik jou nóg beter helpen?”
Wil je jouw reactie liever niet openbaar onder dit blog zetten? Geen probleem, stuur ‘m dan gewoon via een berichtje. En natuurlijk krijg je ook dan een reactie van mij.
Alvast hartstikke bedankt!
Hi Renée,
Ik ben het helemaal met je eens dat de hulpvraag belangrijk is. Dit maakt dat je laat weten het werkelijk belangrijk te vinden om dicht bij je (potentiële) klanten te staan. Je wil het niet beter weten dan de ander maar wel zoveel mogelijk het juist weten.
Om antwoord te geven op je vraag:
Mijn bedrijf wordt beter als ik erin slaag om een waardevolle community op te bouwen van mensen die in mijn doelgroep vallen. Ik vind het soms lastig om de juiste balans te houden tussen geven en ontvangen. Hoeveel eerst (gratis) te geven en daarbij op andere momenten ook betaalde aanbiedingen te doen.
Oh en wat ook helpt is als ik beter kan spreken in het openbaar. Hoewel, dit gaat eigenlijk best goed tegenwoordig maar als ik een betaalde aanbieding presenteer dan wordt ik toch nog wel eens onbewust onzeker en dat is dan te zien. Terwijl ik buiten die momenten om juist een fijne energie heb (krijg ik terug).
Dank voor je blog. Fijn om ook gewoon even te kunnen delen waar ik nog in wil groeien. Door er bewust van te zijn weet ik sowieso dat ik hier actie in wil nemen.
Groeten,
Erik
Dankjewel voor je uitgebreide reactie, Erik!
Zoals ik het zie, komen allebei je uitdagingen neer op hetzelfde: het doen van een betaalde aanbieding.
Ook al denk je dat je een hele gezonde ‘mindset’ hebt voor wat betreft geld. Ook al denk je dat je helemaal zelfverzekerd bent over wat je jouw klanten te bieden hebt. Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid heb je hier toch te maken met symptomen van een beperkende overtuiging.
Uitvinden dat er minstens eentje is, is stap één. Zo, die heb je alvast gehad. 🙂
Maar dan begint het echte werk en dat kost tijd. Daar kun je met het doen van je aanbiedingen natuurlijk niet op wachten.
Omdat de uitdagingen mij niet onbekend zijn, heb ik heb voor allebei de situaties een strategie ontwikkeld. Die opschrijven werd wat veel tekst, dus die stuur ik je even in een mailtje.
Groeten, Renée
Hi Renée,
Dank je voor je reactie hier en in de mail!
Ik ga er mee aan de slag. En wat ook al helpt is het er over te hebben. Anders ga ik het weer helemaal alleen zitten uit te vogelen. Erkenning van een ‘probleem’ is al stap 1 en door met jouw suggesties aan de gang te gaan geloof ik dat de volgende keer super zal gaan!
Thanks!
Erik
Fijn te lezen, Erik.
Gezien de stappen die jij momenteel maakt, geloof ik zeker dat het binnen de kortste keren super gaat!
Enne … graag gedaan. 🙂