• Home
  • /
  • Blog
  • /
  • Een ellenlange betaaltermijn? Nergens meer voor nodig!

Ben je ‘t ook zat om eindeloos te wachten op betaling van je facturen?
Nee, ik heb ’t hier niet over late of slechte betalers. Ik heb ’t over opdrachtgevers die hele lange betaaltermijnen aanhouden.

Als die daarnaast ook nog ‘ns ‘wat traag’ zijn met betalen, moet je wel van goeden financiële huize komen om nog als ZZP’er te kunnen werken.

Gelukkig helpt de Wet je nu in de strijd tegen onredelijke betaaltermijnen!

Wettelijke betaaltermijn

Vóór 16 maart van dit jaar (2013) bepaalde de wet voor overeenkomsten tussen bedrijven en tussen bedrijven en overheid niet meer dan ‘dat de betaaltermijn niet onredelijk mag zijn’. Niks regelen was waarschijnlijk net zo duidelijk geweest.

Met ingang van 16-03-2013 is het een stuk concreter vastgelegd:

De wettelijke betaaltermijn is 30 dagen, TENZIJ je anders bent overeengekomen.

Je kunt dus een andere betaaltermijn (korter of langer) afspreken, maar die geldt alleen als je de afspraak op tijd hebt gemaakt.

Of je de afwijkende betaaltermijn opneemt in je offerte, je contract, algemene voorwaarden (AV) of nog iets anders maakt niet uit. Zolang je er maar voor zorgt dat je klant er niet pas bij het ontvangen van de factuur mee wordt geconfronteerd.

Niet iedere betaaltermijn is toegestaan!

Een betaaltermijn korter dan 30 dagen is geen probleem.
Gelukkig maar, want ik vind dat zelfs al aan de lange kant. 😉

Een betaaltermijn langer dan 60 dagen is in principe niet toegestaan.

In principe, want er zijn een paar uitzonderingssituaties. En in die situaties is ook nog een ‘verstrenging’ van toepassing: een dergelijk lange betaaltermijn mag je niet in je AV regelen.
Je moet die echt uitdrukkelijk overeenkomen en dan nog mag ‘ie voor geen van beide partijen nadelig zijn.

Afspraken van vóór 16-03-2013

Als je onder een overeenkomst werkt die is afgesloten vóór 16-03-2013, blijven alle overeengekomen bepalingen gelden. Dus ook een eventueel extreem lange betaaltermijn.

De enige manier om daar iets aan te veranderen: opnieuw met je opdrachtgever om de tafel gaan zitten.
Het is helaas niet anders.

Nog meer hulp van de Wet

De wettelijke betaaltermijn is nu dus in een concreet aantal dagen vastgelegd, maar er is meer:
Je kunt – sinds 01-07-2012 – bij te late betaling eerder sancties opleggen.

Betaalt je zakelijke klant te laat, dan hoef je geen aanmaning meer te sturen (mag wel), maar mag je gelijk wettelijke rente én een bedrag aan incassokosten in rekening brengen.

Als je vooraf niets hebt geregeld over de hoogte van de incassokosten, MOET je deze staffel gebruiken.

Of een dergelijk ‘voortvarend’ debiteurenbeleid handig is, hangt af van de debiteur en jouw (gewenste) relatie met hem of haar. 😉

 

Neem je overeenkomsten, opdrachtbevestigingen en/of Algemene Voorwaarden nog eens door en pas ze aan waar nodig en mogelijk.
Met de steun van de Wet heb je dan alles in huis om sneller te beschikken over de financiële vruchten van je arbeid.
Zeker in deze tijd wel zo fijn. 🙂

Heb je vragen of opmerkingen over dit onderwerp? Of wil je ervaringen delen? Ik lees ze graag hieronder!

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Vond je dit interessante content?

Dan vind je deze blogs misschien ook leuk

>