Tien jaar lang hebben we met heel veel plezier een heel speciaal huis gehuurd.
Een uniek, vrijstaand huis op 1.000 m2 grond, middenin de polder en toch centraal in de Randstad. Onze directe buren waren koeien, schapen, zwanen en boerenkool of spruiten.
Wat wil een mens nog meer?

Nou, fundamenten anders dan koeienhuiden waren wel leuk geweest.

Het huis stond namelijk zo scheef als de toren van Pisa, zoals wel meer panden hier in de regio.
De aangebouwde serre was van het huis aan het scheuren.
Het ooit geweldige terras was al een tijdje nogal ‘struikelgevoelig’.
En de situatie werd alleen maar erger.

Er viel niet meer tegenop te repareren, dat was dweilen met de kraan open. Uiteindelijk restte er niets anders dan … sloop.

Je denkt misschien “Leuk weetje, maar wat heeft dit met mijn ZZP-bedrijf te maken??”
Wat dacht je van zo ongeveer alles?

Een gebrekkig fundament kost onnodig geld

Een stevig fundament onder je ZZP-bedrijf (2)Onze serre was niet onopvallend aan het losscheuren. Nee, wij konden letterlijk op de overgang van huis naar serre in de kruipruimte onder ons huis kijken.

We waren daardoor weliswaar veilig voor koolmonoxidevergiftiging, maar je kunt je vast voorstellen wat de gevolgen waren voor onze stookkosten.

Scheuren in de fundamenten van je bedrijf hebben ook een kostenverhogend effect.

Je mist bijvoorbeeld basisondernemerskennis die je op een bepaald moment echt nodig hebt. Tijd om bij te leren heb je niet, dus wat kun je nog doen? Die kennis inkopen.

Een ander voorbeeldje: jij wilt een website laten bouwen, maar weet eigenlijk niet precies wat dat inhoudt en wat daar dus een eerlijke prijs voor is. Gevolg: je betaalt veel te veel.

Een gebrekkig fundament kost onnodig veel tijd en moeite

Een stevig fundament onder je ZZP-bedrijf (3)We waren niet alleen tijd (en geld) kwijt aan het aansmeren van alle scheuren in het huis. Nee, de schade als gevolg van het gebrekkige fundament liep door tot aan het dak. Op zich hadden we daar weinig last van … tot het ging regenen.

Waar de schade precies zat, hebben we nooit kunnen vinden. We konden alleen aan schadebeperking doen: bakjes – en later bakken – neerzetten op de plaatsen waar het water naar binnenkwam en waardevolle spullen (meubels) een andere plek geven in de kamer.
Tijdens langdurige regenbuien moest minstens één van ons alle afspraken afzeggen, zodat de bakjes op tijd geleegd konden worden.

Stel je voor dat je zo in je ZZP-bedrijf moet werken? Je komt niet verder dan brandjes blussen. Ontspannen je klanten helpen is er niet bij, laat staan dat je kunt denken aan het uitbouwen van je bedrijf.

Want dat is het laatste gevolg van een slecht fundament …

Een gebrekkig fundament houdt groei en succes tegen

Een stevig fundament onder je ZZP-bedrijf (4)Het voortschrijdende scheefzakken van het huis weerhield ons van al te ingrijpende aanpassingen en verfraaiingen. Een niet te duur likje verf op de muren-met-waterschade wilden we er nog wel aan wagen. In het begin, want ook het netjes houden van die muren bleek onbegonnen werk.

Ik schreef al dat onze prachtige ruime serre op weg was om zelfstandig te worden. Vervanging van de supergedateerde en onhandige keuken hadden we daardoor al snel uit ons hoofd gezet.

Met jouw bedrijf werkt het net zo.

Je doet veel moeite om te groeien en je bedrijf uit te bouwen, maar op een gegeven moment ga je toch de invloed van je gebrekkige fundament merken.

Je zorgvuldig opgezette uitbouw van je bedrijf begint langzaamaan af te brokkelen en zal uiteindelijk misschien zelfs instorten.

Gelukkig kun je het fundament van jouw bedrijf makkelijker verstevigen dan dat van een huis. Als jij NU begint met het aanvullen van je kennis en vaardigheden, kun jij sloop van je bedrijf (faillissement!) voorkomen.

Investeer dus in jezelf: volg trainingen, lees boeken over ondernemen, lees boeken van ondernemers – leer van hun ervaringen. En blijf dat doen.

“Een slimme ZZP’er is op z’n succes voorbereid.” 🙂

Is het fundament onder jouw ZZP-bedrijf (inmiddels) solide en pleeg je regelmatig onderhoud aan je ‘huis’? Ik lees het graag in een reactie hieronder.

Ken jij andere ZZP’ers voor wie dit artikel waardevol is? Deel het dan met ze via één van de deel-opties hieronder.

• Heel goed verhaal, door je eigen kennis te vergroten, vergroot je het bedrijf.
    Maar het vergt ook geduld, en dat vind ik soms moeilijk om op te brengen… ik wil zo graag
    zoveel 🙂