Er was een tijd dat ik het razend druk had. Ik had een strakke planning en hield me daar net zo strak aan. Aan alle doorgestreepte acties op m’n takenlijst kon ik zien wat ik allemaal gedaan had en daar was ik – terecht – ook erg blij mee en trots op. Hetzelfde gold voor de hoogte van m’n banksaldo. Maar toch …

Ik had het gevoel dat ik achter de feiten aanliep. Zoveel plannen voor nieuwe producten, voor nieuwe wegen, maar te weinig tijd om ze te realiseren. Het ging allemaal best aardig, maar ik zat vast: ik kwam niet vooruit.

Het heeft me veel tijd en een heleboel andere dingen gekost, maar ik heb uitgevonden waar ‘m de kneep zat. In dit artikel leg ik je uit wat ik heb ontdekt.

Je to do-lijstje: reactief plannen

We hebben er allemaal wel eentje, zo’n lijst waarop alle dingen staan die je nog moet doen.
Die ene klant terugbellen, dat mailtje versturen, die rekeningen betalen.

En wat dacht je van al die dingen waar je een achterstand in hebt?
Nou toch eindelijk ‘ns die berg papieren wegruimen. Of je inbox legen. Je eigen administratie bijwerken.

Het zijn allemaal zaken waarmee jij reageert op iets of iemand.

Om er zeker van te zijn dat je al die dingen ook een keertje van je to do-lijst kunt afstrepen, plan je alle grotere en kleinere taken in je agenda tussen nu en een datum in de toekomst. Je plant vooruit.

Je doelen realiseren: actief plannen

Als je bewust werkt en bouwt aan de groei en het succes van je bedrijf, stel je doelen. Je weet wat je op een specifieke datum gerealiseerd wilt hebben.

Bijvoorbeeld: “op 31 december is mijn aantal Facebookfans verdubbeld”.
Uit dit doel volgen acties: wat ga jij doen om dit doel te realiseren, wat heb je ervoor nodig en wanneer is dit klaar?
Dit werk je tot in de kleinste actie uit, waardoor je bij wijze van spreken weet wat je morgen om 9.00 uur te doen staat.

Je plant dus alle acties, die ervoor zorgen dat jij je doelen bereikt, in je agenda terug vanaf een datum in de toekomst naar nu. Je plant ‘achteruit’.

Het geheim: een planning met een gezonde balans

Het natuurkundige principe ‘actie is reactie’ is in jouw bedrijf continu aan het werk.

Jij hebt bijvoorbeeld het volgende doel gesteld: “Op 1 maart vullen minstens 5 mensen per dag het contactformulier op de website in”.
Je hebt diverse acties ingepland (actief), je doel is bereikt.
Dus: jij krijgt elke dag minstens 5 berichten in je mailbox om op te reageren.

Wat doe je met die berichten?
Je zet ze op je to do-lijst (“berichten beantwoorden”) en je plant ze in: vooruit, reactief.

Je ontkomt dus niet (helemaal) aan een reactieve planning. En dat is ook precies zoals het hoort.

Het geheim om maximaal succesvol te worden, is het hebben en houden van een gezonde mix van een actieve en reactieve planning.
Alleen zo ben je continu aan het bouwen aan je bedrijf en aan je succes.

Maar die mix raakt vaak uit balans.

De waan van de dag ligt op de loer

Je wilt je klanten helpen, je wilt de vragen van potentiële klanten beantwoorden, zodat ze klanten worden. En dat wil je allemaal graag zo snel mogelijk doen.

Oké, je had voor morgenochtend in je planning staan dat je aan een nieuw product zou werken, maar dat kun je toch best verschuiven naar overmorgen? Of anders misschien even over het weekeinde tillen? Die (potentiële) klanten zitten op antwoord te wachten – en je BTW-aangifte moet trouwens ook de deur uit!

Voor je het weet, neemt de waan van de dag over en wordt je planning steeds reactiever.

Al je actief geplande acties schuiven naar achteren en daarmee schuif je ook het realiseren van je doelen verder op naar de toekomst.

Bescherm je tegen de waan van de dag en hou je mix in een gezonde balans:

  • Laat ruimte in je planning voor gebeurtenissen die je zelf losmaakt (en waar je dus op moet reageren) en voor onvoorziene zaken.
  • Automatiseer de terugkerende taken waar mogelijk.
  • Besteed zaken (gedeeltelijk) uit als ze je alsnog teveel tijd kosten, bijvoorbeeld aan een VA (Virtual Assistant).

Zo voorkom je dat je jouw doelen, dromen en toekomst ondergeschikt maakt aan die van een ander.
En hou je jouw ZZP-bedrijf op koers naar maximaal succes.

Neem je eigen planning eens onder de loop en wees eerlijk naar jezelf: is ‘ie hoofdzakelijk reactief, of heb je een goede mix te pakken? Deel je je inzichten ook hieronder in een reactie?

Ken jij andere ZZP’ers voor wie dit artikel interessant is? Deel het met ze via één van de knoppen hieronder.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Vond je dit interessante content?

Dan vind je deze blogs misschien ook leuk

>