Een blije klant is de beste klant die je kunt hebben

Een blije klant - 1

Ik hou er zelf van om zaken te doen op zo’n manier dat iedereen er beter van wordt.
Natuurlijk: bij een simpele verkoop verdient de verkoper geld en heeft de klant een product dat ‘ie wilde hebben. Maar dat is zo ééndimensionaal, zo 1.0.

Als je aan je klant laat blijken dat je hem of haar waardeert, heb je er al gelijk een dimensie bij: een blije klant.
Wat gelijk weer een voordeel voor jou oplevert, nee twee zelfs: jij wordt er ook blij van én je hebt de kans dat je klant de fijne ervaring/behandeling deelt met anderen. Dat de klant een ambassadeur wordt van jouw bedrijf.

In dit artikel laat ik je via een paar voorbeelden zien dat waardering tonen voor je klant helemaal niet zo moeilijk hoeft te zijn!

Geef je klant iets extra’s

Binnen mijn bedrijf heb ik drie activiteiten. Voor alle drie heb ik iets bedacht om mijn klant te laten zien dat ik blij ben dat ‘ie mijn klant is.

De ZZP-School – ondernemerschapstrainingen en –mentoring voor ZZP’ers

Na afloop van iedere training doe ik de deelnemers een aanbieding voor een andere training of e-mentoring.
Die aanbieding is alléén voor hen geldig. Zij zijn aanwezig, zij hebben interesse getoond in mijn aanbod. Ik laat via m’n aanbieding blijken hoezeer ik dat op prijs stel.

De training bied ik pas daarna én tegen een hogere prijs aan anderen aan.

De Paarse Olifant – bedrijfsadministraties

Zo af en toe doe ik iets extra’s voor een klant. Gewoon, als blijk van waardering.
Door de aard van de werkzaamheden ziet de klant dat niet zomaar, dus daar heb ik iets op bedacht.

Op de factuur breng ik eerst mijn tijd in rekening. Daar schrikt niemand van, want ik bereken een schappelijk tarief en schrijf niet met een vork. Vervolgens trek ik daar een ‘voorjaarskorting’, of ‘zwoegende-zzp-korting’ – of wat ook maar toepasselijk is op dat moment en voor die klant – van af. Hier krijg ik eigenlijk altijd wel een leuke reactie op. 🙂

Dit staat natuurlijk helemaal los van het ‘aan mijn klant denken’ wat ik altijd al doe. Zaken als een artikel dat interessant is voor een klant doorsturenEen blije klant - 2, of ‘matchmaken’ tussen m’n klanten en andere contacten.

Canis Naturalis – natuurlijke diervoeding voor hond & kat

Bij iedere eerste bestelling in een jaar, of dat nou in januari of in november is, krijgen de klanten een snackje bij hun bestelling. Om dat snackje zit een gezellig strikje en een kaartje met daarop de beste wensen.
Hoe later in het jaar die eerste bestelling valt, hoe leuker de reactie van de klant. 😉

Ga nog een stapje verder: doe de acquisitie samen met je klant

Een aantal van mijn Canis Naturalis-klanten is zo enthousiast over het voer én over Canis Naturalis, dat ze dat vertellen aan wie er maar in geïnteresseerd is. Ik kreeg daardoor nieuwe klanten waar ik verder niets voor hoefde te doen.

Geweldig! Maar hoe laat je aan je klant blijken dat je daar blij mee bent?
Een simpel bedank-snackje leek me aan alle kanten tekort schieten.

Uiteindelijk ben ik gekomen tot een hele leuke regeling: als een bestaande klant een nieuwe klant aanbrengt, krijgt de bestaande klant op de eigen bestelling(en) een korting op basis van ALLE bestellingen die de nieuwe klant ooit gaat doen.

Daar wordt niet alleen de klant blij van, z’n portemonnee ook.

Een blije klant - 3
De moraal van het verhaal: beloon je klanten! Geef hen een extra voordeel(tje) boven potentiële klanten. Als wat jij levert genoeg waarde heeft én jij laat merken dat je je klanten waardeert, zijn ze blij én zullen ze je helpen om je bedrijf te laten groeien.

In het artikel ‘Maak je klant blij, zo moeilijk is dat niet’ staan nog meer voorbeelden. Vergeet ook niet de reactie van Jennifer de Smalen te lezen: dat is wel een heel creatieve blijk van waardering!

Hoe laat jij je klanten merken dat je ze waardeert? Inspireer anderen en zet je reactie onder dit blog. Ook dat wordt zeer gewaardeerd. 😉

Ken jij andere ZZP’ers voor wie dit artikel ook interessant is? Deel het dan met ze via één van de knoppen hieronder.

Click Here to Leave a Comment Below 0 comments