“Ja, dag hoor – echt niet!” Ik kan me voorstellen dat dat je eerste reactie is. Maar ik moet je teleurstellen, want het is toch echt zo. Vanaf de dag dat je onderneming is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel, ben je ingelijfd bij het Korps Belastinggaarders. Compleet met dienstnummer.

[ ... lees verder ...]
Lees het hele blog

Iedere ZZP’er wil graag zoveel mogelijk klanten. ’t Maakt niet uit wie het zijn, want het product of de dienst is voor iedereen geschikt. Geweldig toch, als iedereen in de hele wereld tot je doelgroep behoort? ’t Kan niet anders dan dat je ongekend succesvol wordt! Helaas, de werkelijkheid is heel anders. De kans is [ … lees verder …]

Lees het hele blog

Tijdens een pauze van een meerdaagse cursus aan het einde van een jaar vroeg één van mijn mede-cursisten – laten we haar Anja noemen – om een suggestie voor een nuttige investering. “Wat bedoel je?” was het eerste wat in mij opkwam. Daarop vertelde Anja me dat ze van haar boekhouder dat kwartaal een investering [ … lees verder …]

Lees het hele blog

Ik hou er zelf van om zaken te doen op zo’n manier dat iedereen er beter van wordt. Natuurlijk: bij een simpele verkoop verdient de verkoper geld en heeft de klant een product dat ‘ie wilde hebben. Maar dat is zo ééndimensionaal, zo 1.0. Als je aan je klant laat blijken dat je hem of [ … lees verder …]

Lees het hele blog

Een tijdje terug heeft iemand bedacht dat ZZP’ers ondernemers zijn die een aparte behandeling nodig hebben. Onzin natuurlijk, maar het kunstmatige onderscheid houdt hardnekkig stand. Verzekeraars zijn niet dom, dus maken zij reclame met producten die ‘speciaal voor ZZP’ers’ zijn. Net zo goed onzin, maar net zo goed hardnekkig. Daarmee zeg ik niet dat het [ … lees verder …]

Lees het hele blog

Soms lees je dingen in de media waarvan je denkt “Zijn die nou wél of niet belangrijk voor mij?” Niet zozeer – niet alleen – omdat je misschien niet genoeg weet over het specifieke onderwerp. Nee, gewoon omdat de tekst onduidelijk is. Of omdat de schrijvers eigenlijk niet genoeg weten over het onderwerp. Of omdat [ … lees verder …]

Lees het hele blog

Je begint voor jezelf en gaat zakelijke kilometers maken. Ga je dat in je eigen auto doen, of koop of lease je een andere? Nieuw of gebruikt? Misschien zelfs een Youngtimer? Op de zaak of niet? Altijd een interessant vraagstuk. Gelukkig zijn er zat rekenmodellen in omloop die je kunnen helpen bij die beslissing. Maar [ … lees verder …]

Lees het hele blog

Veel ZZP’ers zijn druk bezig met hun marketingstrategie – en terecht. Je kunt nog zo’n mooie dienst of zo’n geweldig product hebben, als mensen niet weten dat ze bestaan, zul je nooit iets verkopen. Goed, je hebt contact met een potentiële klant, een koopmoment is aanstaande. Maar wát kan de potentiële klant bij je kopen? [ … lees verder …]

Lees het hele blog

Bonnetjes voor kantoorartikelen, bonnetjes voor een zakenlunch. Veel ZZP’ers weten niet precies hoe ze met ‘dat kleine spul’ om moeten gaan. Gevolg: veel bonnetjes worden vergeten of raken kwijt. Daardoor betaal je zowel de kosten als de niet-teruggevraagde BTW uit je privé-portemonnee.

[ ... lees verder ...]
Lees het hele blog

Het was weer in het nieuws: ZZP’ers hebben veel te veel voordelen ten opzichte van werknemers. “En dat is niet eerlijk, oh nee!” Journalisten die niet snappen waar ’t eigenlijk om gaat interviewen experts op basis van verkeerde uitgangspunten. Daar is als ZZP’er toch geen touw meer aan vast te knopen?? Als ZZP’er onderneem je [ … lees verder …]

Lees het hele blog