Jouw ZZP-bedrijf is een Belastingkantoor

Jouw ZZP-bedrijf is een belastingkantoor-1

“Ja, dag hoor – echt niet!”

Ik kan me voorstellen dat dat je eerste reactie is. Maar ik moet je teleurstellen, want het is toch echt zo.

Vanaf de dag dat je onderneming is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel, ben je ingelijfd bij het Korps Belastinggaarders.
Compleet met dienstnummer.

Lees het hele blog

4

Iedereen behoort tot je doelgroep – of toch liever niet?

Iedereen behoort tot je doelgroep -1

Iedere ZZP’er wil graag zoveel mogelijk klanten. ’t Maakt niet uit wie het zijn, want het product of de dienst is voor iedereen geschikt. Geweldig toch, als iedereen in de hele wereld tot je doelgroep behoort? ’t Kan niet anders dan dat je ongekend succesvol wordt!

Helaas, de werkelijkheid is heel anders. De kans is groot dat jij tot de groep ZZP’ers behoort die moeite heeft met het vinden van klanten. Die verkoopcijfers heeft die achterblijven bij de (hooggespannen) verwachtingen.

 

Je doelgroep is te groot – en daardoor onbereikbaar

Iedereen behoort tot je doegroep - 4Als iedereen tot je doelgroep behoort, bevinden je potentiële klanten zich overal. Op straat, op Facebook, op fora, op de voetbalclub …

Hoe bereik je die in vredesnaam? Ga je flyeren, ga je bloggen, ga je Twitteren, zet je een Facebook Fan Page op? Doe je het allemaal? Maar wanneer dan? En hoe?

Misschien is het je gelukt om een keus te maken uit alle mogelijkheden om je te profileren. Ik hoop het! Maar dan komt het volgende: in welke taal ga je je doelgroep aanspreken? In Jip-en-Janneke-taal? In vaktaal, met jargon? Van alles wat? Ga je tutoyeren of vousvoyeren?

Je ontkomt niet aan het maken van keuzes. En als je dat dan toch moet doen, doe het dan in één keer goed.

 

Kies je niche

Misschien kan iedereen wel voordeel hebben van je dienst of product. Maar niet iedereen is je potentiële klant.

  • Ben je een dienstverlener en spreek je geen andere taal dan Nederlands? Dan zijn anderstalige mensen geen potentiële klant van je – hoe goed ze je dienst ook kunnen gebruiken.
  • Is persoonlijk contact noodzakelijk voor je bedrijfsvoering? Mensen aan de andere kant van de wereld zijn geen potentiële klant van je.
  • Jouw product of dienst kost geld. Iemand die jou niet kan betalen, zal nooit je klant worden!

Iedereen behoort tot je doegroep - 2Bepaal wat voor een persoon aan alle voorwaarden voldoet om een verkoop een ‘logisch gevolg’ te maken. Doe dat zo gedetailleerd mogelijk: bepaal geslacht, leeftijd, gezinssamenstelling, inkomenssituatie, woonplaats. Alles wat voor de verkoop van je product van belang kan zijn. En uiteindelijk is ‘ie daar dan: je ideale klant.

En aangezien je ideale klant zelden slechts één persoon is, heb je daarmee gelijk je doelgroep bepaald. 🙂

 

Je verkoopt geen ‘nee’, je vertelt alleen minder ‘ja’

Het kiezen van een niche klinkt misschien alsof je jezelf beperkt in je afzetmogelijkheden. Alsof je ‘nee’ zegt tegen potentiële klanten, alsof je ze uitsluit.

Wees gerust, je doet voor niemand de deur dicht.Iedereen behoort tot je doelgroep - 3
Wat je doet, is je marketinginspanningen focussen op je niche in plaats van op iedereen.

Je communiceert op een manier die je doelgroep aanspreekt, via een medium dat je doelgroep aanspreekt, op een plek waar je doelgroep zich bevindt.
Zo kunnen jij en je doelgroep elkaar goed vinden en leren kennen, is het duidelijk welke problemen jouw product of dienst oplost en voor wie.

Je potentiële klanten dienen zich dan ‘vanzelf’ bij je aan, waardoor je omzetten stijgen.

 

Heb jij je niche al gekozen? Hoe heb je dat gedaan? Hieronder kun je een reactie achterlaten, ik lees ‘m graag!

Ken jij ZZP’ers voor wie dit ook een nuttig artikel is? Met de social media-knoppen deel je het met één klik.

 

Wil je hulp bij het bepalen van je doelgroep, je niche? Leren hoe je met een kleinere doelgroep juist meer omzet krijgt? In de workshop Stop met verkopen! leer je in een halve dag hoe acquisitie makkelijker, effectiever en zelfs leuker wordt.

Plan je investeringen voor maximaal rendement

Plan je investeringen - 1

Tijdens een pauze van een meerdaagse cursus aan het einde van een jaar vroeg één van mijn mede-cursisten – laten we haar Anja noemen – om een suggestie voor een nuttige investering. “Wat bedoel je?” was het eerste wat in mij opkwam. Daarop vertelde Anja me dat ze van haar boekhouder dat kwartaal een investering van € 800 moest doen. Maar ja, ze wist niet wat ze voor dat bedrag moest kopen.

“Maar waarom geef je dat geld dan uit?”, vroeg ik. “Geen idee’, zei Anja. “Als m’n boekhouder zegt dat het nodig is, dan doe ik dat gewoon altijd”.

Aangezien ik dat weekeinde kwam als cursist – en de pauze om was – heb ik het daar bij gelaten. Maar als je verder leest, leg ik je uit waarom Anja’s opstelling niet … heel handig is.

Lees het hele blog

Een blije klant is de beste klant die je kunt hebben

Een blije klant - 1

Ik hou er zelf van om zaken te doen op zo’n manier dat iedereen er beter van wordt.
Natuurlijk: bij een simpele verkoop verdient de verkoper geld en heeft de klant een product dat ‘ie wilde hebben. Maar dat is zo ééndimensionaal, zo 1.0.

Als je aan je klant laat blijken dat je hem of haar waardeert, heb je er al gelijk een dimensie bij: een blije klant.
Wat gelijk weer een voordeel voor jou oplevert, nee twee zelfs: jij wordt er ook blij van én je hebt de kans dat je klant de fijne ervaring/behandeling deelt met anderen. Dat de klant een ambassadeur wordt van jouw bedrijf.

In dit artikel laat ik je via een paar voorbeelden zien dat waardering tonen voor je klant helemaal niet zo moeilijk hoeft te zijn!

Lees het hele blog

Met 4 I’s naar een passend verzekeringspakket

Verzekeringspakket

Een tijdje terug heeft iemand bedacht dat ZZP’ers ondernemers zijn die een aparte behandeling nodig hebben. Onzin natuurlijk, maar het kunstmatige onderscheid houdt hardnekkig stand.

Verzekeraars zijn niet dom, dus maken zij reclame met producten die ‘speciaal voor ZZP’ers’ zijn. Net zo goed onzin, maar net zo goed hardnekkig.

Daarmee zeg ik niet dat het verzekeren van risico’s onzin is!

Een bepaalde mate van financiële bescherming is positief voor je onderneming, geeft rust en continuïteit. Maar hoeveel verzekeringen zijn voor jouw bedrijf te weinig, te veel, precies goed?

Met behulp van de 4 I’s kom je vanzelf uit op een verzekeringspakket dat helemaal aansluit bij jouw situatie. Maatwerk, dus.

Lees het hele blog

Arbeidsomstandigheden: regelgeving voor ZZP’ers??

Arbeidsomstandigheden en ZZP

Soms lees je dingen in de media waarvan je denkt “Zijn die nou wél of niet belangrijk voor mij?”

Niet zozeer – niet alleen – omdat je misschien niet genoeg weet over het specifieke onderwerp. Nee, gewoon omdat de tekst onduidelijk is. Of omdat de schrijvers eigenlijk niet genoeg weten over het onderwerp. Of omdat het een onzinnig onderwerp is, waarover toch geschreven moet worden. Of …

In al die gevallen is het handig om de tekst ‘ns iets beter te bestuderen.

Lees het hele blog

8

Zakelijk rijden – personenauto of bestelwagen?

Zakelijk rijden (1)

Je begint voor jezelf en gaat zakelijke kilometers maken. Ga je dat in je eigen auto doen, of koop of lease je een andere? Nieuw of gebruikt? Misschien zelfs een Youngtimer? Op de zaak of niet? Altijd een interessant vraagstuk.

Gelukkig zijn er zat rekenmodellen in omloop die je kunnen helpen bij die beslissing. Maar voordat je gaat rekenen, zijn er eerst andere zaken om over na te denken.

Lees het hele blog

Up-selling en cross-selling – 3 voorbeelden

Up-selling en cross-selling

Veel ZZP’ers zijn druk bezig met hun marketingstrategie – en terecht. Je kunt nog zo’n mooie dienst of zo’n geweldig product hebben, als mensen niet weten dat ze bestaan, zul je nooit iets verkopen.

Goed, je hebt contact met een potentiële klant, een koopmoment is aanstaande. Maar wát kan de potentiële klant bij je kopen? Ben jij een ‘one trick pony’, een ‘one hit wonder’? Of ben jij in staat je klanten terug te laten komen, keer op keer?

 

Leer van Grote Merken

Een aantal grote merken kan je leren hoe je klanten kunt brengen tot grotere aankopen (up-selling) en aanvullende aankopen (cross-selling).

Als je deze principes op een goeie manier toepast, zorg je niet alleen voor een hogere omzet, maar ook voor klantenbinding. Klantenbinding die misschien wel een leven lang meegaat!

Voorbeeld 1: Opel – “Wir Leben Autos”

up-selling: OpelOpel verkoopt alles wat positief aan het gebruik van hun auto’s bijdraagt. Van vloermatten tot dakkoffers, van spoilers tot navigatiesystemen. Accessoires die precies passen op, aan, in en bij je mooie nieuwe auto – die daardoor nóg beter, praktischer en mooier wordt.

Die accessoires kun je gelijk bij aankoop van je nieuwe bolide aanschaffen, maar ook later, als je omstandigheden en/of wensen veranderen. Je krijgt een hond, maar wilt niet je hele achterbank laten verpesten door haren en modder. Opel verkoopt een precies passende hoes voor je achterbank. Uit eigen ervaring kan ik je zeggen dat ‘precies passende hoes’ en ‘natte hond’ een combinatie is waar je (vroeg of laat) geld voor over hebt.

Voorbeeld 2: McDonald’s – “I’m Lovin’ It”

Up-selling - McDonaldsMcDonald’s-medewerkers doen in één moeite door aan zowel up-selling, als aan cross-selling. “Wilt u een grote frites en frisdrank?” en “Fritesaus erbij?” zijn zo ongeveer de meest gestelde vragen als je bij McDonald’s een menu bestelt.

De up-sell (‘supersizen’ voor de ouderen onder ons) vindt natuurlijk op het moment van aankoop plaats, maar de cross-sell kan gelijk (fritesaus) of later plaatsvinden. Als blijkt dat je na je menu tóch nog plek hebt voor een heerlijk ijsje, bijvoorbeeld. 😉

McDonald’s zorgt daarnaast voor allerlei zaken die je verblijf in het restaurant verlengen. Gratis krantje, gratis wifi, ballenbak … Dit soort extraatjes vergroten de kans op een cross-sell en ook nog ‘ns de kans op een herhaald bezoek: slim!

Voorbeeld 3: Lego – klant voor het leven

Up-selling - LegoLego kent een geweldig principe: alles wat je ooit gekocht hebt, blijft bruikbaar. Losse steentjes, hele Star Wars-pakketten. En dat niet alleen: alles wat je nu en in de toekomst koopt, past op/sluit aan bij alles wat je ooit hebt gekocht. Zo is de grote wasmiddelenton met legosteentjes van mijn broer en mij via mijn neef inmiddels, inclusief de nodige aanvullingen, bij mijn twee achterneefjes terecht gekomen.

Samen met de levenslange garantie zorg dit voor levenslange up- en cross-selling.

 

Kijk ‘ns goed naar je eigen aanbod:

  • Kun je je product of dienst ‘opschalen’?
  • Kun je aanvullende diensten of producten leveren?
  • Kun je opvolgende diensten of producten leveren?

Laat je inspireren door Grote Merken en kijk met een ‘paars’ oog. Misschien is je aanbod al op-en-top in orde, misschien is het handiger als je één of meer van je diensten opsplitst in kleinere diensten, misschien zijn er mogelijkheden met ‘accessoires’ waar je nog niet aan hebt gedacht.

Hoe heb jij up- en/of cross-selling in je ZZP-bedrijf toegepast? Deel het hieronder en inspireer mij en de andere lezers. 🙂

ZZP’ers krijgen teveel fiscale voordelen

ZZP'ers krijgen teveel fiscale voordelen

Het was weer in het nieuws: ZZP’ers hebben veel te veel voordelen ten opzichte van werknemers. “En dat is niet eerlijk, oh nee!” Journalisten die niet snappen waar ’t eigenlijk om gaat interviewen experts op basis van verkeerde uitgangspunten. Daar is als ZZP’er toch geen touw meer aan vast te knopen??

Als ZZP’er onderneem je voor eigen rekening en risico. Dit valt duidelijk onder de categorie ‘risico’. Best handig om dan wél te weten waar iedereen het eigenlijk over heeft.
Tijd voor wat onderzoek, dus ik ben even het internet opgedoken.

Lees het hele blog

1 7 8 9 10 11 13