4

Maak je klant blij, zo moeilijk is dat niet!

Maak je klant blij

Een blije klant is het meest waardevolle dat jouw bedrijf kan hebben. Waarom? Het houdt in dat je je klant beter hebt geholpen dan je klant van tevoren had verwacht. En da’s dus heel fijn voor je klant!

Maar het is ook heel fijn voor jou. Een blije klant praat namelijk eerder over jou en je bedrijf en beveelt je eerder aan dan een klant die niet meer dan tevreden is. Blijdschap is namelijk een gevoel dat je wilt delen. Tijdens een verjaarsfeestje of een netwerkborrel, via Facebook, Pinterest, Instagram, LinkedIn of Twitter, via een blog.

Geweldig toch? En zo makkelijk te bereiken.

Lees het hele blog

2

ZZP’er, bezuinig jij ook? Nee toch?!?

ZZP'er, bezuinig jij ook?

Uit Den Haag en uit Brussel komt nog maar één liedje: “Bezuinigen”.
Je zou bijna gaan denken dat bezuinigen de enige manier is om je financiële resultaat te verbeteren.
Onzin, natuurlijk!

Zoals iedere ondernemer weet, is ‘resultaat’ het saldo van twee zaken: omzet en kosten.
Dat werkt zo voor je ZZP-bedrijf, dat werkt zo voor een grote NV en dat werkt zo voor een land: omzet -/- kosten = resultaat.
Meer is het niet.

Wil je een beter resultaat? Dan verhoog je de omzet of je verlaagt de kosten. Voor een maximaal resultaat – ‘pun intended’ – doe je het allebei.

 

Omzet – prijs en frequentie

omzetOok voor het verhogen van je omzet heb je maar met 2 variabelen te maken, dus ook dat is lekker overzichtelijk:
verhoog de opbrengst per verkoop – verhoog de prijs van je product/dienst
verhoog de frequentie van je verkopen – verkoop meer stuks van je product/dienst.

Dezelfde open deur is van toepassing: combineer de twee voor een maximaal resultaat.

Aan boeken, cursussen, workshops en opleidingsprogramma’s op het gebied van marketing en sales is in Nederland al tijden geen gebrek. Hetzelfde geldt voor de eventuele ondersteunende inzet van Sociale Media.

Welke strategie jij het beste kunt gebruiken om je omzet te verhogen, hangt onder andere af van de branche waarin je werkzaam bent. Via welke weg (schriftelijk/persoonlijk/online) je de benodigde kennis hierover opdoet, hangt af van onder andere je leerstijl, je portemonnee en de tijd die je hebt om hierin te investeren.

Verdiep je in de mogelijkheden én investeer hier vervolgens in, in tijd en/of geld. Zorg ervoor dat je de gereedschappen (kennis en vaardigheden) bezit en beheerst.

Als je zelf invloed uit kunt oefenen op de hoogte van je omzet, ben je niet meer afhankelijk van de grillen van de markt!

 

Kosten – bezuinigen versus kostenefficiënt werken

KostenefficiëntHet naar beneden brengen van de kosten bij een gelijkblijvende omzet levert een groter resultaat op. We gaan dus bezuinigen – klinkt logisch toch?

Ja, zo klinkt het wel, maar dat is het niet!

Bij bezuinigen wordt alleen gekeken naar kortetermijnwinst (en soms wordt nog ‘scheef’ gekeken ook …). Een op zeker optredend langetermijnverlies wordt gemakshalve buiten beschouwing gelaten.

Een bedrijf kan enorm bezuinigen door op één werknemer na de hele productie-afdeling te ontslaan. Alleen jammer dat de omzet uiteindelijk keldert naar nul doordat er geen nieuwe productie meer kan worden gedraaid …

Het naar beneden brengen van je kosten kun je daarom beter doen door kostenefficiënt te gaan werken. Daarmee ga je namelijk uit van de vraag “hoe kan ik minimaal dezelfde kwaliteit leveren tegen lagere kosten?”

Voorbeeld:  je hebt een lease-auto-van-de-zaak. Is het mogelijk je zakelijke kilometers te verminderen door je afspraken beter te plannen? Zijn er afspraken die je ook telefonisch (of zelfs via bijvoorbeeld Skype) kunt afhandelen? Is het over het geheel misschien voordeliger om je leasecontract te beëindigen en zelf een auto aan te schaffen? Of er voor je handig geplande afspraken elke keer eentje te huren?

Uitgaan van behoud van kwaliteit levert je niet alleen nú minder kosten op, maar ook op de lange termijn.

 

Investeren – een beter resultaat door méér geld uit te geven

Maximaal resultaatSoms is investeren de beste weg naar een beter resultaat. Omdat het tegenstrijdig klinkt en misschien ook voelt, is dat een stap die sommige ondernemers niet durven te nemen en waar ze soms niet eens aan denken.
Dat geldt ook voor veel politici, trouwens.

Je investering kan een cursus zijn die je ondernemerschap naar het volgende niveau tilt, of een softwarepakket waardoor je meer klanten kunt bedienen, of een printer die vele malen minder inkt gebruikt dan degene die je nu hebt, of …

De ‘truc’ is op zo’n manier te investeren dat onderaan de streep een positief getal overblijft: een goeie investering levert via een verhoogde omzet of door kostenreductie – rechtstreeks of indirect, meteen of op termijn – meer op dan dat ‘ie gekost heeft.

 

Kortom: verhoog je omzet, werk kostenefficiënt en doe goeie investeringen.
Zo maximaliseer je je financiële resultaat, zo heb je maximaal zakelijk succes!

Ik lees hieronder graag van je hoe jij omgaat met de uitdagingen van de huidige economische situatie!

Een ellenlange betaaltermijn? Nergens meer voor nodig!

Ellenlange betaaltermijnen

Ben je ‘t ook zat om eindeloos te wachten op betaling van je facturen?
Nee, ik heb ’t hier niet over late of slechte betalers. Ik heb ’t over opdrachtgevers die hele lange betaaltermijnen aanhouden.

Als die daarnaast ook nog ‘ns ‘wat traag’ zijn met betalen, moet je wel van goeden financiële huize komen om nog als ZZP’er te kunnen werken.

Gelukkig helpt de Wet je nu in de strijd tegen onredelijke betaaltermijnen!

Lees het hele blog

Sociale Media maken koude acquisitie overbodig!

Sociale media maken koude acquisitie overbodig (1)

Koude acquisitie is iets wat ik nooit leuk heb gevonden en waar ik nooit goed in ben geweest. Mmm, zouden die twee met elkaar te maken hebben? 😉
Niet dat het me iets uitmaakt, want ik heb het voor mijn eigen bedrijf nog nooit hoeven doen.
Ja, je leest het goed: nog nooit. En helemaal dankzij Sociale Media!

Lees het hele blog

Time management: crashpants-plus voor ZZP’ers

Time management: crashpants-plus voor ZZP'ers

Een goed gebruik van time management heeft verschillende, zeer nuttige opbrengsten. Doelen worden haalbaar, toezeggingen realistisch, je werkdruk acceptabel.

Maar goed time management levert nog iets op, iets wat grote overeenkomsten heeft met de eigenschappen van crashpants.

Crashpants – die worden gedragen bij diverse ‘rollende’ sporten – zorgen ervoor dat bij bepaalde onverwachte gebeurtenissen (in dit geval valpartijen) schade voorkomen of beperkt wordt. En dat is precies wat time management ook voor ZZP’ers kan betekenen.

Lees het hele blog

3 Hardnekkige misverstanden over netwerken

Misverstanden over netwerken

Zodra je start als ZZP’er wordt je ineens geconfronteerd met netwerken. Een mysterieus fenomeen en nog moeilijk ook. Tenminste: er worden cursussen voor gegeven, dat is toch niet voor niets??

Nee, dergelijke trainingen zijn er inderdaad niet voor niets. Tijdens die trainingen leer je om iets wat je altijd al hebt gedaan constructief en structureel toe passen. ’t Is dus een groot misverstand dat je een hele nieuwe vaardigheid moet aanleren!

Na het lezen van dit artikel kun je nog 3 andere hardnekkige opvattingen over netwerken herkennen voor wat ze zijn: misverstanden.

Lees het hele blog

ZZP’ers worden nooit ziek

ZZP'ers worden niet ziek

Onzin natuurlijk, maar als je naar de praktijk kijkt, zou je kunnen concluderen dat veel ZZP’ers wel zo denken. Alleen andere mensen worden ziek, toch?

Maar voor je ’t weet ben jij één van die anderen, zoals de huidige griepepidemie maar weer ‘ns op niet mis te verstane manier bewijst.

Ziek zijn – of erger – is nooit leuk, maar voor een ZZP’er geldt dat des te meer. Je hebt namelijk een bedrijf. Een bedrijf dat in je inkomen voorziet. Een bedrijf dat afhankelijk is van jou en jou alleen.

Kortom: alles wat met jou gebeurt, heeft direct z’n weerslag op je bedrijf. En als je niks hebt geregeld, ook nog ‘ns financieel. Tijdelijk of permanent.

Lees het hele blog

“Kijk lekker naar jezelf!” – een betere ZZP’er in 3 stappen

ZZP'er, kijk naar jezelf

In je ZZP-leven kom je soms situaties tegen waar je minder blij mee bent. Nog minder blij, omdat alles alleen aan jezelf toe te rekenen is. De goede dingen en dus ook de minder leuke.

‘Schuld’ heeft daar niets mee te maken.
Er is gewoon niemand anders die de gevolgen en dus ook de verantwoordelijkheid draagt.

De grote filosoof J.C. zei het al: “ieder nadeel heb ze voordeel”. Dat geldt hier dus ook: dit soort situaties zijn eigenlijk een cadeautje, Ze geven je namelijk de mogelijkheid een betere ZZP’er te worden!

Hoe? Gewoon, door de onderstaande 3 stappen te volgen:

Lees het hele blog

2

Oprechte interesse veroorzaakt de netwerkparadox

Oprechte interesse veroorzaakt de netwerkparadox

Veel succesvolle ondernemers lijken geboren netwerkers. Netwerken levert een grote bijdrage aan hun zakelijke succes. Wat kunnen zij wat jij niet kunt? En hoe kun je dat leren?

Succesvolle netwerkers maken, bewust of onbewust, gebruik van de netwerkparadox.

Dat is geen vaardigheid, het is een manier om met andere mensen om te gaan. Het is misschien even wennen, maar iedereen kan het al. Het is gewoon een kwestie van doen.

Hoe ook jij een succesvolle netwerker kunt worden, licht ik toe aan de hand van de volgende definitie:
“Netwerken is het vanuit oprechte interesse aangaan en onderhouden van relaties die zakelijk en/of privé tot wederzijds voordeel leiden in de vorm van het delen van informatie en contacten.”

Lees het hele blog

2

Inkomensafhankelijke Zorgpremie – zuurder dan zuur

Inkomensafhankelijke Zorgpremie

In het regeerakkoord staan een aantal zaken waar een oplettende ZZP’er-met-een-Eenmanszaak niet vrolijk van kan worden.

Die zaken worden echter volledig overschaduwd door maatregelen die ons allemaal treffen. We zijn namelijk naast ondernemer natuurlijk ook gewoon burger.

In dit artikel geef ik mijn persoonlijke mening over de geplande Inkomensafhankelijke Zorgpremie en de verlaging van de belastingtarieven.

In de – terecht – hooglopende discussies, die in het hele politieke spectrum plaatsvinden, worden volgens mij namelijk nog een paar belangrijke punten over het hoofd gezien!

Lees het hele blog