Uit Den Haag en uit Brussel komt nog maar één liedje: “Bezuinigen”.
Je zou bijna gaan denken dat bezuinigen de enige manier is om je financiële resultaat te verbeteren.
Onzin, natuurlijk!

Zoals iedere ondernemer weet, is ‘resultaat’ het saldo van twee zaken: omzet en kosten.
Dat werkt zo voor je ZZP-bedrijf, dat werkt zo voor een grote NV en dat werkt zo voor een land: omzet -/- kosten = resultaat.
Meer is het niet.

Wil je een beter resultaat? Dan verhoog je de omzet of je verlaagt de kosten. Voor een maximaal resultaat – ‘pun intended’ – doe je het allebei.

 

Omzet – prijs en frequentie

omzetOok voor het verhogen van je omzet heb je maar met 2 variabelen te maken, dus ook dat is lekker overzichtelijk:
verhoog de opbrengst per verkoop – verhoog de prijs van je product/dienst
verhoog de frequentie van je verkopen – verkoop meer stuks van je product/dienst.

Dezelfde open deur is van toepassing: combineer de twee voor een maximaal resultaat.

Aan boeken, cursussen, workshops en opleidingsprogramma’s op het gebied van marketing en sales is in Nederland al tijden geen gebrek. Hetzelfde geldt voor de eventuele ondersteunende inzet van Sociale Media.

Welke strategie jij het beste kunt gebruiken om je omzet te verhogen, hangt onder andere af van de branche waarin je werkzaam bent. Via welke weg (schriftelijk/persoonlijk/online) je de benodigde kennis hierover opdoet, hangt af van onder andere je leerstijl, je portemonnee en de tijd die je hebt om hierin te investeren.

Verdiep je in de mogelijkheden én investeer hier vervolgens in, in tijd en/of geld. Zorg ervoor dat je de gereedschappen (kennis en vaardigheden) bezit en beheerst.

Als je zelf invloed uit kunt oefenen op de hoogte van je omzet, ben je niet meer afhankelijk van de grillen van de markt!

 

Kosten – bezuinigen versus kostenefficiënt werken

KostenefficiëntHet naar beneden brengen van de kosten bij een gelijkblijvende omzet levert een groter resultaat op. We gaan dus bezuinigen – klinkt logisch toch?

Ja, zo klinkt het wel, maar dat is het niet!

Bij bezuinigen wordt alleen gekeken naar kortetermijnwinst (en soms wordt nog ‘scheef’ gekeken ook …). Een op zeker optredend langetermijnverlies wordt gemakshalve buiten beschouwing gelaten.

Een bedrijf kan enorm bezuinigen door op één werknemer na de hele productie-afdeling te ontslaan. Alleen jammer dat de omzet uiteindelijk keldert naar nul doordat er geen nieuwe productie meer kan worden gedraaid …

Het naar beneden brengen van je kosten kun je daarom beter doen door kostenefficiënt te gaan werken. Daarmee ga je namelijk uit van de vraag “hoe kan ik minimaal dezelfde kwaliteit leveren tegen lagere kosten?”

Voorbeeld:  je hebt een lease-auto-van-de-zaak. Is het mogelijk je zakelijke kilometers te verminderen door je afspraken beter te plannen? Zijn er afspraken die je ook telefonisch (of zelfs via bijvoorbeeld Skype) kunt afhandelen? Is het over het geheel misschien voordeliger om je leasecontract te beëindigen en zelf een auto aan te schaffen? Of er voor je handig geplande afspraken elke keer eentje te huren?

Uitgaan van behoud van kwaliteit levert je niet alleen nú minder kosten op, maar ook op de lange termijn.

 

Investeren – een beter resultaat door méér geld uit te geven

Maximaal resultaatSoms is investeren de beste weg naar een beter resultaat. Omdat het tegenstrijdig klinkt en misschien ook voelt, is dat een stap die sommige ondernemers niet durven te nemen en waar ze soms niet eens aan denken.
Dat geldt ook voor veel politici, trouwens.

Je investering kan een cursus zijn die je ondernemerschap naar het volgende niveau tilt, of een softwarepakket waardoor je meer klanten kunt bedienen, of een printer die vele malen minder inkt gebruikt dan degene die je nu hebt, of …

De ‘truc’ is op zo’n manier te investeren dat onderaan de streep een positief getal overblijft: een goeie investering levert via een verhoogde omzet of door kostenreductie – rechtstreeks of indirect, meteen of op termijn – meer op dan dat ‘ie gekost heeft.

 

Kortom: verhoog je omzet, werk kostenefficiënt en doe goeie investeringen.
Zo maximaliseer je je financiële resultaat, zo heb je maximaal zakelijk succes!

Ik lees hieronder graag van je hoe jij omgaat met de uitdagingen van de huidige economische situatie!

  • Als ondernemer leer je een ding heel snel: Je kunt geen geld uitgeven dat je niet hebt. Daarnaast is het als ondernemer ook zaak om in tijden van schaarste juist te investeren in tijd, achteroverleunen kan niet en tijden van schaarste zijn momenten om kennis bij te werken of nieuwe methodes of producten te starten.

    Het gaat dus niet zozeer om bezuiningen, maar om goed nadenken wanneer en hoe investeren kan en wanneer het tijd is om reserve op te bouwen en tijd te investeren.

    In die zin zou het kabinet nog wat van de ondernemer kunnen leren…

    • Mooie aanvulling, Milo! Want inderdaad, investeren kun je doen door middel van zowel geld als tijd.
      En ik ben het helemaal met je eens dat het kabinet nog zat kan leren van ondernemers. 😉

  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

    Vond je dit interessante content?

    Dan vind je deze blogs misschien ook leuk

    >