8

Auto van de zaak aanschaffen – 4 aandachtspunten (2)

Aandachtspunten auto van de zaak (4)

In het eerste artikel van deze mini-reeks heb je al kunnen lezen over de manieren waarop je de aanschaf van je auto van de zaak kunt financieren en over het belang van een passende verzekering.

In dit artikel ga ik in op zaken waar je in de praktijk pas tijdens het gebruik van je zakelijke auto mee te maken krijgt.

Desondanks is het belangrijk om je er vóór de aanschaf op voor te bereiden. Zo kom je niet voor ongewenste verrassingen te staan en loop je geen geld mis.

3 – Betalingen van de brandstof

Betaal je brandstof ALTIJD met een zakelijke betaalpas of zakelijke creditcard! Betaal je contant of met een privé-pas, dan is de BTW die je hebt afgerekend NIET terug te vragen van de Belastingdienst.

Heb je nog geen zakelijke rekening? Open er dan zo snel mogelijk eentje.

4 – Kilometerregistratie

Je denkt misschien “Wat? Ik heb nou toch een auto van de zaak? Dan hoef ik toch geen kilometers meer bij te houden??”. Inderdaad, tot dat besluit kun je komen. Maar pas als je meer gegevens hebt over je zakelijke gebruik.

Anders dan veel mensen denken, kun je namelijk voor iedere belastingsoort besluiten of je de auto op de zaak zet of niet.

Aandachtspunten auto van de zaak (5)Motorrijtuigenbelasting (MRB)

Rijd je een bestelwagen, dan is het voor de hand liggend om te kiezen voor zakelijk rijden. Het grijs-kenteken-tarief is in veel gevallen voordeliger dan het geel-kenteken-tarief. De enige eis die de MRB stelt, is dat minimaal 10% van de gereden kilometers zakelijk moeten zijn. En het mooie is, dat deze Belastingsoort géén correctie voor privé-gebruik kent.

Inkomstenbelasting (IB)

Als je kiest voor een auto van de zaak, maar 500 km of meer per jaar privé rijdt, krijg je te maken met een correctie voor privé-gebruik. De grootte van deze correctie hangt af van het soort auto dat je rijdt (4%, 7%, 14%, 20%, 25%) en de oorspronkelijke catalogusprijs van je auto. Dat kan nogal in de papieren lopen.

Voor bestelwagens van 15 jaar of ouder (Youngtimers) geldt een afwijkende regeling: 35% van de waarde in het economische verkeer (= dagwaarde).

Je ontkomt niet aan deze correctie, maar er is één troost: de correctie kan nooit groter zijn dan het totaal aan autokosten.

Omzetbelasting (OB)

Nu wordt het echt interessant! Deze Belastingsoort kent ook een correctie voor privé-gebruik waar je net zo goed niet aan ontkomt. Alleen: je mag zelf bepalen hoe je die berekent.

Het uitgangspunt is logisch: je privé-correctie wordt berekend over het werkelijke privé-gebruik. En hoe kom je achter het werkelijke privé-gebruik? Juist, via een kilometerverantwoording.

Houd je geen kilometerverantwoording bij, dan wordt de privé-correctie forfaitair berekend op 2,7% van de oorspronkelijke cataloguswaarde inclusief BTW en bpm.

Voorbeeldje van m’n eigen situatie:

Aandachtspunten auto van de zaak (6)Totale BTW op autokosten: € 397,27
Aandeel privé-kilometers: 0,5173
Oorspronkelijke cataloguswaarde: € 19.537

  Privé-correctie o.b.v. werkelijk privé-gebruik
0,5173 * € 397,27 = € 205,51

  Privé-correctie o.b.v. forfait
2,7% * € 19.537 = € 527,50
Gemaximeerd op 100% van de BTW op autokosten, dus € 397,27.

Hoe minder privé-kilometers je rijdt of hoe hoger de oorspronkelijke cataloguswaarde van je auto is, des te interessanter wordt het om een kilometerregistratie bij te houden.
Of het forfait gunstiger voor jou is dan een correctie op basis van je werkelijke privé-gebruik, kun je dus pas vaststellen als je dat daadwerkelijk hebt uitgerekend.

Geen kilometerverantwoording bijhouden is gemakkelijker en gemak mag geld kosten. Het is alleen wel handig om te weten hoeveel geld dat gemak je kost, zodat je een bewuste keus kunt maken.

 

De aandachtspunten in deze artikelenserie helpen je om zo efficiënt mogelijk om te gaan met de kosten, verplichtingen en risico’s van je auto van de zaak.

Heb je nog vragen? Zet ze dan vooral hieronder in een reactie neer.

Ken je ZZP’ers voor wie dit artikel ook waardevol is? Deel het dan met ze via één van de deel-opties hieronder.

Click Here to Leave a Comment Below 8 comments