Je bent een adviseur, trainer of andere kennisondernemer en je hebt een website. Niet zomaar een website, maar eentje waarop je jouw kennis deelt. Met waardevolle content waarmee je doelgroep alvast een idee krijgt van wie jij bent en hoe jij hen kunt helpen.

Een website waar je ook graag je aanbod op laat zien. Een aanbod dat precies is waar jouw ideale klanten naar op zoek zijn. Moeten ze je content en je aanbod natuurlijk wel zien. Dus wil je verkeer naar je website, hoe meer hoe beter. Toch?

Ja. En nee – niet zonder meer.

Je wilt bezoekers hebben, veel bezoekers

Eén op de zoveel bezoekers ruilt een e-mailadres voor jouw weggever, één op de zoveel inschrijvers wordt klant (conversie). Maar niet iedere bezoeker wordt een nieuwsbriefabonnee en niet iedere nieuwsbriefabonnee wordt een klant. Je hebt dus veel bezoekers nodig om aan het gewenste aantal klanten te komen.
Hoe doe je dat??

Het helpt als je een paar basis-SEO-regels op je site doorvoert, maar er is een belangrijker aspect: zorg voor voldoende content, die aansluit bij wat je doelgroep zoekt. Als je content maakt voor je bezoekers, dan maak je Google vanzelf al blij.

Maak ook gebruik van social media om je doelgroep op meer en andere manieren te bereiken en uit te nodigen op je website.

Je wilt niet iedereen op bezoek hebben

“Hè? Klinkt dat niet een beetje tegenstrijdig?” Nee, echt niet.

Heb jij al verkeersregelaars nodig op je websiteIk heb het hier niet over potentiële spammers, hackers en anderen die graag wat narigheid op je site achterlaten. Ik heb het hier over hele gewone mensen.
Mensen die wel op jouw site terechtkomen, maar niet tot je doelgroep behoren.

Dit soort bezoekers zal nooit klant van je worden, zal niet eens een e-mailadres achterlaten in ruil voor je handige, mooie, waardevolle weggever.

Dit soort bezoekers verlaat je website net zo snel als ze zijn gekomen. Met negatieve gevolgen voor de vindbaarheid van je site. Ze brengen je bouncerate omhoog en door de boodschap die ze daarmee aan Google geven, daalt jouw site in de zoekresultaten!

Oké, dus niet iedereen is een welkome bezoeker …
Maar wie dan wel?

Je ideale klant, die wil je wél graag op bezoek hebben!

Je ideale klant heeft de potentie om jouw duurste product of dienst af te nemen. Hij heeft een probleem waar jij de oplossing voor biedt, kan ervoor betalen en wíl ervoor betalen. Daar wil je via je website graag een relatie mee ontwikkelen!
Dus hoe krijg je jouw ideale klant nou op je website?

Door ‘m als zodanig te classificeren.
Door te zorgen dat je ideale klant zich direct aangesproken voelt als ‘ie op zoek is naar een oplossing voor z’n probleem en jouw site in de zoekresultaten vindt. Of jouw social media update of advertentie tegenkomt.
En ervoor te zorgen dat dat zo blijft nadat ‘ie op je website is beland.

Heb jij al verkeersregelaars nodig op je website? (3)

Met de onderstaande 3 tips kom je al een heel eind in de goede richting:

  • #1 – wees duidelijk in waar je site over gaat

Als jij op één en dezelfde site oplossingen biedt voor huidproblemen, pech onderweg en omgaan met kinderen met autisme, is het voor je bezoeker niet gauw duidelijk wat ‘ie nou precies aan je heeft. Dat verkleint de kans aanzienlijk dat ‘ie lang op je website zal rondhangen, laat staan z’n e-mailadres zal achterlaten.

  • #2 – zorg voor een ‘verlengd verblijf’

Je bezoeker wil na het lezen van je eerste pagina of blog graag meer van en over je weten. Zorg dat ‘ie makkelijk bij meer informatie terecht kan komen, door bijvoorbeeld leessuggesties (‘related content’) en een duidelijke navigatie.

  • #3 – zorg dat de content op je website aansluit bij de verwachtingen waarmee je bezoeker komt

Beloof je bijvoorbeeld iets in een advertentie en komt je bezoeker daardoor op je website terecht? Zorg dan dat de link in je advertentie op een pagina uitkomt waar gelijk zichtbaar is dat je die belofte nakomt.

Komt je bezoeker op je homepage terecht en mag ‘ie het vanaf daar fijn een stukje zelf uitzoeken? Grote kans dat je ‘m kwijt bent: zonde!

Hoe nu verder?

Helaas, er bestaat geen ‘one size fits all’-oplossing. Geen blauwdruk voor een website die zorgt dat je elke dag nieuwe klanten binnenkrijgt via je website.

Er bestaan wel richtlijnen, technieken en tips voor

  • de structuur van je website (o.a. cornerstone content, 4K Strategie),
  • welke pagina’s er minstens op je site moeten staan,
  • het maken van content die zorgt voor conversie,
  • en nog veel meer.

Maar net zoals voor de rest van je marketing geldt, blijft het ook met je website een kwestie van doen, meten en bijsturen, meten en bijsturen. En geduld. 😉

Heb jij al veel (gekwalificeerd) verkeer op je website? Hoe heb jij dat voor elkaar gekregen? Je kunt dat hieronder in een reactie met mij en de andere lezers delen.

 

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Vond je dit interessante content?

Dan vind je deze blogs misschien ook leuk

>