Als je zoekt naar informatie over hoe je een succesvol ondernemer wordt, kom je vaak woorden als deze tegen: “omring jezelf met mensen die daar zijn waar jij wilt zijn, die succesvoller zijn dan jij”. Dat klinkt logisch, maar is het dat ook?

Wat doe je met sommige van je vrienden, of met je partner die al een tijdje niet zo lekker in zijn/haar vel zit? Waar blijf jij eigenlijk als die succesvollere ondernemers dezelfde instelling hebben als jij??

Met het 5-stappenplan hieronder kun je een maximaal succesvol ZZP-bedrijf opbouwen zonder je partner de deur uit te hoeven zetten. Tenzij je dat toch al wilde, natuurlijk.

Stap 1 – Bedenk wat je wilt met je leven

Datgene waarvoor je ’s ochtends je bed uitkomt, is – in mijn ogen – je passie. Het is een concreet iets en je hebt er over het algemeen meer dan één: je bedrijf, één of meer hobby’s, je gezin … Je passies kunnen tijdens je leven meerdere keren veranderen.

In 5 stappen naar een succesvol ZZP-bedrijf (2)Je hebt maar één ‘Big Why’. Het is datgene waarvoor jij hier op deez’ aardkloot rondwandelt, jouw bijdrage aan een groter, abstract iets. Tijdens je leven wordt ‘ie vanzelf duidelijk, misschien heb jij ‘m zelfs al gevonden.

Of je je Big Why geheel of gedeeltelijk vervult via je bedrijf, of dat je bedrijf alleen dient als middel waardoor je ‘m op een andere manier kunt realiseren, maakt geen verschil.
In alle gevallen is het belangrijk dat je ZZP-bedrijf maximaal succesvol is.

Stap 2 – Wat is een succesvol ZZP-bedrijf?

Jij bent de enige die deze vraag kan beantwoorden. Jij bepaalt namelijk wat je precies verstaat onder ‘succes’. Meet jij succes af aan de hoogte van je winst? Aan een bepaald aantal mensen dat jij hebt geholpen? Aan iets anders?

Wees concreet, zodat je het punt kunt herkennen waarop je bedrijf inderdaad maximaal succesvol is. Volgens jouw maatstaven, niet volgens die van anderen.

Stap 3 – Leer van alles en iedereen

In 5 stappen naar een succesvol ZZP-bedrijf (3)Via gesprekken, boeken, blogs, trainingen en (sociale) media krijg je informatie en adviezen, gevraagd en ongevraagd. Van mede-ondernemers, van mensen die om je geven en je niet willen zien mislukken, van mensen die je uit afgunst geen succes gunnen, van mensen die gewend zijn om te denken in beperkingen.

Alle adviezen zijn in de basis goed: ze geven je nieuwe inzichten en voorkomen tunnelvisie. Luister dus naar allemaal, lees ze allemaal en leer ervan.

Ga daarbij uit van je eigen kracht, van de kracht van jouw ideeën. Implementeer alleen wat positief bijdraagt aan jouw kracht en jouw ideeën.

Stap 4 – Stel goede doelen

Je weet wat je wilt met je leven (stap 1) en welke rol je bedrijf hierin heeft (stap 2).
Je hebt je eigen kracht en ideeën aangevuld met de lessen die je van anderen hebt geleerd (stap 3). Hoog tijd om dit alles te vertalen in doelen, die leiden naar een maximaal succesvol ZZP-bedrijf.

Let erop dat je goede doelen stelt.
Dat kun je bijvoorbeeld doen door je doelen SLIM te maken: Specifiek, Levendig, Inspirerend en Meetbaar. In dit artikel van Bart van den Belt lees je precies hoe je dit doet.

Stap 5 – Maak een planning en kom in actie

In 5 stapen een succesvol ZZP-bedrijf (4)Het is tijd voor de laatste stap: deel ieder doel uit stap 4 op in concrete stappen, die je inplant op een tijdspad. Het enige wat je nu nog ‘maar’ hoeft te doen, is in actie komen.
Neem de stappen uit je planning en je doelen worden als vanzelf bereikt. Dat niet alleen: je weet zelfs wanneer ze worden bereikt.

Is een doel te groot of ligt de realisatie ervan te ver weg in de tijd om al gelijk in concrete stappen in te plannen? Deel ‘m dan eerst op in tussendoelen.

Begin weer van voren af aan

Loop eens in de zoveel tijd alle stappen opnieuw door. Alles wat je meemaakt, heeft invloed op je. De wereld verandert, jij verandert. Zijn je passies nog wel dezelfde als ‘vroeger’? Kun je je doelen nog wel op dezelfde manier bereiken?

Merk je dat er dingen veranderd zijn of dat jij veranderd bent? Dan pas je ook je doelen en/of je planning aan. Zo blijf je onder alle omstandigheden op koers richting een maximaal succesvol ZZP-bedrijf.

Heb jij alle stappen al ‘op orde’? Zijn je doelen SLIM? Laat een reactie op dit artikel achter, altijd interessant!

Ken je andere ZZP’ers voor wie dit artikel interessant is? Deel het dan met ze via één van de opties hieronder.

  • Hai Renée,

    Afgelopen woensdag het hier op een andere manier over gehad. Ben er flink mee bezig:
    Stap 1 – Bedenk wat je wilt met je leven => de meest succesvolle reflexzonetherapeut in Bergen op Zoom worden
    Stap 2 – Wat is een succesvol ZZP-bedrijf? => voor mij betekent dat naamsbekendheid in en rondom Bergen op Zoom en minimaal 15 behandelingen per week en een promotie activiteit per week (bv een lezing of op een beurs staan),
    Stap 3 – Leer van alles en iedereen => bij deze!!
    Stap 4 – Stel goede doelen => groeien naar die 15 behandelingen, naamsbekendheid en dat men mij gaat vragen om een interactive lezing te geven bv op personeel uitjes, beurzen enzovoort
    Stap 5 – Maak een planning en kom in actie => …. hoe kijk ik nu over de drempel van 3 maanden heen?? Hopelijk ga ik daar in groeien 😉

    groetjes,
    Alie

    • Leuk dat je zo uitgebreid hebt gereageerd, Alie. 🙂

      Je stappen kunnen aan één kant concreter, aan de andere kant juist iets abstracter. Bijvoorbeeld zo:

      Stap 1 – ik wil de pijn van mensen verlichten, zodat zij het leven kunnen leven dat voor hen bedoeld is
      Stap 2 – ik heb de pijn van 1000 mensen verlicht door middel van voetreflexologie
      Stap 3 – goed bezig. 🙂
      Stap 4 – op 8 februari 2016 doe ik 7 behandelingen in de week en 1 promotie-activiteit per maand (naamsbekendheid is niet meetbaar, is te abstract)
      Stap 5 – bedenk hoe ver je moet zijn over 9 maanden, over 6 maanden, over 3 maanden, over 1 maand om je doel over 12 maanden bereikt te hebben. Bedenk welke acties je moet ondernemen om daar te komen en wanneer je dat gaat doen.

      Voor je het weet heb je een planning voor het komende jaar. 😉

  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

    Vond je dit interessante content?

    Dan vind je deze blogs misschien ook leuk

    >