• Home
  • /
  • Blog
  • /
  • 3 Hardnekkige misverstanden over netwerken

Zodra je start als ZZP’er wordt je ineens geconfronteerd met netwerken. Een mysterieus fenomeen en nog moeilijk ook. Tenminste: er worden cursussen voor gegeven, dat is toch niet voor niets??

Nee, dergelijke trainingen zijn er inderdaad niet voor niets. Tijdens die trainingen leer je om iets wat je altijd al hebt gedaan constructief en structureel toe passen. ’t Is dus een groot misverstand dat je een hele nieuwe vaardigheid moet aanleren!

Na het lezen van dit artikel kun je nog 3 andere hardnekkige opvattingen over netwerken herkennen voor wat ze zijn: misverstanden.

Wat is netwerken?

Om zeker te weten dat we het allebei over hetzelfde hebben, begin ik even bij het begin.

Netwerken-2• Netwerken is geen speciale ondernemersvaardigheid.
Het is iets wat iedereen altijd al heeft gekund en eigenlijk altijd en overal al doet. Vroeger in de speeltuin en later op school. Nu op je sportclub, bij familiebijeenkomsten, in de supermarkt.

• Netwerken is niets anders dan het opbouwen en onderhouden relaties met mensen op basis van oprechte interesse in de ander.
Als je iemand kent, weet je wat iemand bezig houdt, nodig heeft. En door je oprechte interesse zul je je best doen om te helpen waar je kunt.

Maar als wat je altijd al doet zakelijk wordt, krijgt het ineens een aparte naam: netwerken. Je kring van (nu zaken-)relaties heet ineens ‘je netwerk’.
Omdat ‘iedereen’ zegt dat netwerken dé manier is waarop je als ZZP’er je bedrijf op en uit kunt bouwen, ligt de druk op de ketel.
En dan gaat het vaak mis …

Misverstand 1:  Je netwerk is een verzameling potentiële klanten

Zijn al jouw familieleden, vrienden en kennissen jouw potentiële klant? Misschien een paar, nu of in de toekomst. Veel belangrijker is het, dat ze allemaal mensen kennen die wél jouw potentiële klanten zijn. Nog belangrijker is het, dat zij jou kunnen helpen met die potentiële klanten in contact te komen.

Misverstand 2:  Verkopen is het primaire doel van netwerken

Netwerken - marktplaatsProbeer jij al je familieleden, vrienden en kennissen tot klant te maken? Ik hoop ’t niet – de kans is groot dat je op die manier niet veel vrienden overhoudt. Waarom zou ’t anders werken als je op een zakelijke netwerkbijeenkomst bent? Dat doet ’t dus ook niet.

Ondanks dat het best ‘ns kan voorkomen, is een netwerkbijeenkomst niet bedoeld om ‘kopers’ en ‘verkopers’ bij elkaar te brengen. Een netwerkbijeenkomst is geen veredelde marktplaats.

Misverstand 3:  Het succes van een netwerkbijeenkomst kun je afmeten aan het aantal uitgedeelde of verzamelde visitekaartjes

Maak jij op een feestje 10, 20 of nog meer potentiële vrienden? Heb je eigenlijk wel tijd voor zoveel nieuwe vrienden? Waarschijnlijk niet.

Waarom zou ’t anders werken als je op een zakelijke (netwerk-)bijeenkomst bent? Dat doet ’t dus ook niet.

 

Kijk tijdens je eerstvolgende netwerkbijeenkomst ‘ns goed om je heen: je pikt ze er zo uit, de mensen die ‘netwerken’ volgens één of meer van de genoemde misverstanden.

Omdat jij de misverstanden nu herkent, zul je ze zelf nooit (meer) maken en kun je netwerken met behulp van de netwerkparadox. Netwerken is dan niet meer moeilijk, eng of vervelend, maar juist leuk en iets wat jouw ZZP-bedrijf écht vooruit helpt.

Vind je netwerken makkelijk of moeilijk? Ga je naar bijeenkomsten? Of netwerk jij vooral via sociale media? Deel het hieronder in een reactie.

Ken jij andere ZZP’ers voor wie dit artikel interessant is? Deel het dan met ze via één van de opties hieronder.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Vond je dit interessante content?

Dan vind je deze blogs misschien ook leuk

>