April is voor sommigen van ons een echte belastingmaand.
Als eerste is deze maand de aangifte Omzetbelasting over het eerste kwartaal van het jaar aan de beurt.

Heb je je aangifte Inkomstenbelasting over het voorgaande jaar al gedaan, dan ben je klaar. Heb je uitstel aangevraagd en ‘m later gepland, dan ben je (voor nu even) ook klaar.

Maar wil je die aangifte ook vóór 1 mei ingediend hebben, dan heb je het deze maand best druk.

Om je te helpen, heb ik hieronder een paar laatste tips voor je.

Aangifte Inkomstenbelasting – zorg ervoor dat je alle benodigde gegevens hebt

Of je nou zelf je aangifte verzorgt, of dit door een ander laat doen: de gegevens die nodig zijn om de aangifte in te vullen, zijn hetzelfde.

Tip #1 – Zorg voor een goeie checklist

Voor het privé-deel van je aangifte heb je veel aan een goeie checklist.
Daarmee heb je alle benodigde gegevens bij de hand en kost het (laten) doen van de aangifte minder tijd.

Gelukkig hoef je voor zo’n checklist niet ver te zoeken: “Google to the rescue” 😉

Voor het zakelijke deel van je aangifte is het belangrijk dat je boekhouding over het aangiftejaar compleet (en) op orde is. Dat klinkt als een open deur, maar er zijn een paar dingen die nog wel ‘ns over het hoofd worden gezien:

Tip #2 – Kosten in het aangiftejaar, betaling in het nieuwe jaar

Van sommige regelmatig terugkerende kosten volgt de betaling pas in januari van het nieuwe jaar, terwijl de kosten zelf in je boekhouding van het aangiftejaar horen.
Vooral als je via automatische incasso betaalt, is het makkelijk om dit soort kosten te ‘missen’.

Check daarom altijd je bankmutaties van januari (en soms zelfs van februari) op dit soort uitgaven.

Tip #3 – Betaling in het aangiftejaar, kosten in het nieuwe jaar

Het omgekeerde kan ook het geval zijn: je hebt al in het aangiftejaar de factuur gekregen en betaald voor iets wat thuis hoort bij het volgende jaar. Dit soort kosten vallen onder de categorie ‘overlopende posten’.

Een voorbeeldje: de door jou vooruitbetaalde kosten voor het ticket van een training in januari van het nieuwe jaar.

Tip #4 – Afschrijving van investeringen

Heb je in het aangiftejaar een ‘zakelijk goed’ aangeschaft van € 450 (exclusief BTW) of meer? Dan mag je die kosten niet in één keer opvoeren in je administratie, maar moet je ze gaan afschrijven, verdelen over meerdere boekjaren.

Check voor de zekerheid even al je uitgaven van € 450 of meer. Check daarna of je die op de goeie manier in je boekhouding hebt verwerkt. Of dat het voor je boekhouder duidelijk is hoe hij of zij die moet verwerken.

Tip #5 – Extra aftrek door je investeringen

Nu je toch al je investeringen in het aangiftejaar op een rijtje hebt, bereken dan gelijk even het totaal ervan. Is dat groter dan € 2.300, dan kom je misschien in aanmerking voor de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA).

Tip #6 – Privé betaalde kosten

Als ZZP’er heb je een voordeel boven ondernemers met een andere ondernemingsvorm: JIJ bent je bedrijf. Om kosten te mogen opvoeren in je boekhouding, hoef je ze dus niet per se van een zakelijke rekening te betalen. (Uitzondering: brandstof voor een auto-van-de-zaak!)

Dit voordeel heeft tegelijkertijd ook een nadeel: je zakelijke bankmutaties kunnen niet dienen als ‘dubbelcheck’ of je geen bonnetje of factuur bent vergeten.

Heb je regelmatig zakelijke kosten van je privé-rekening betaald?
Loop je privé-bankmutaties dan voor de zekerheid nog even na.

10 Tips voor je Belastingaangiftes (2)Tip #7 – Internet en telefoon

Werk je (veel) vanuit huis? En maak je daarbij gebruik van je privé geregelde internetaansluiting? Dan mag je een deel van de kosten daarvan opvoeren als zakelijke kosten.

Hetzelfde geldt voor het zakelijke gebruik van je (privé) vaste telefoonaansluiting. Dit geldt trouwens alleen voor de belkosten, niet voor de kosten van het abonnement/je aansluiting. Bij veel providers is je aansluiting tegenwoordig gratis, maar check voor de zekerheid je rekening even.

Aangifte Omzetbelasting over het 1e kwartaal

Deze aangifte moet echt op 30 april bij de Belastingdienst BINNEN zijn. En niet alleen je aangifte, maar ook de (eventuele) bijbehorende betaling. Tenminste, als je een boete (of 2) wilt voorkomen. Wacht dus niet tot het laatste moment!

Tip #8 – De factuurdatum is leidend

De BTW op ALLE facturen en bonnen met een datum uit het 1e kwartaal horen bij je BTW-aangifte over het 1e kwartaal. Ook de facturen die horen bij de kosten van tip #2 en/of #3.

Tip #9 – BTW over het zakelijke gebruik van je privé-auto

Heb jij zakelijke kilometers gemaakt in je privé-auto? Dan mag je een deel van de BTW terugvragen die je hebt betaald voor de brandstof-, onderhouds- en reparatiekosten.

Tip #10 – Internet en telefoon

Van de kosten die ik heb genoemd bij tip #6 mag je over het zakelijke deel ook de BTW terugvragen.
Niet vergeten, want dat zou zonde zijn. 😉

Heb jij nog aanvullende tips? Die het invullen van de aangiftes net wat makkelijker maken? Deel ze hieronder met ons, daar maak je jouw mede-ZZP’ers vast blij mee. 🙂

Ken jij andere ZZP’ers voor wie dit artikel interessant is? Deel het dan met ze via één van de knoppen hieronder.

Ken jij andere ZZP'ers voor wie dit blog nuttig is? Deel het dan met ze via één van de knoppen hieronder.

  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

    Vond je dit interessante content?

    Dan vind je deze blogs misschien ook leuk

    >