Arbeidsomstandigheden: regelgeving voor ZZP’ers??

Arbeidsomstandigheden en ZZP

Soms lees je dingen in de media waarvan je denkt “Zijn die nou wél of niet belangrijk voor mij?”

Niet zozeer – niet alleen – omdat je misschien niet genoeg weet over het specifieke onderwerp. Nee, gewoon omdat de tekst onduidelijk is. Of omdat de schrijvers eigenlijk niet genoeg weten over het onderwerp. Of omdat het een onzinnig onderwerp is, waarover toch geschreven moet worden. Of …

In al die gevallen is het handig om de tekst ‘ns iets beter te bestuderen.

Ik heb op Facebook een statusupdate gezet met zo’n artikel. Een artikel dat (grote) gevolgen kan hebben voor veel ZZP’ers, dus misschien ook wel voor jou. Die update staat hieronder (‘t kan even duren voor ‘ie helemaal geladen is):

 

Op Arboportaal vond ik deze regel: “Werknemers van 18 jaar en ouder mogen maximaal 12 uur per dienst werken en maximaal 60 uur per week.
Ik vraag me dan gelijk af wat voor een ZZP’er ‘een dienst’ is. Reistijden en tijd die je besteedt aan je administratie en acquisitie zijn toch ook zakelijke uren? Stel nou dat je een keertje wat langer hebt doorgehaald – mag je dan niet meer met het OV naar huis? (‘t OV neemt zomaar 2 uur in beslag en die je had je ‘s ochtends ook al te pakken. 😉 ) En mag je thuis – hoe ben je daar gekomen?? – dan niet meer je zakelijke post openmaken?

Natuurlijk stel ik het hier net wat absurder voor dan strikt noodzakelijk. Maar waarom toch dat geforceerde onderscheid? Je bent ondernemer of je bent het niet. Of je wel of geen personeel hebt, heeft daar niets mee te maken!

Als je een reactie op de statusupdate wilt geven, kan dat gelijk vanaf deze plek – je hoeft dus niet eerst naar Facebook te gaan. Maar je mag natuurlijk ook gewoon je reactie hieronder zetten. Ik lees ‘m graag, waar dan ook. 🙂

Ken je andere ZZP’ers voor wie dit artikel ook interessant is? Deel het dan met ze via één van de knoppen hieronder.

Click Here to Leave a Comment Below 0 comments