• Home
  • /
  • Blog
  • /
  • De zin en onzin van communicatieve vaardigheden

In de tijd dat ik nog in loondienst werkte, heb ik wel ‘ns verplicht een training gevolgd voor het leren van communicatieve vaardigheden.

En ja, ik zie echt wel de voordelen van bijvoorbeeld het herkennen van communicatiestijlen. Bij jezelf en bij de ander. En van het aanpassen van jouw stijl op die van de ander.
In bepaalde situaties.
Als je een bepaald doel wilt bereiken.

In de beginjaren van mijn ondernemerschap heb ik veel toegepast van wat ik over communicatieve vaardigheden en gesprekstechnieken had geleerd. Mede daardoor had ik geen moeite met het krijgen van klanten.

“Top!”, zou je denken. En “dat wil ik ook!”

Het leverde het me naast klanten alleen ook iets anders op. Een dikke, vette burn-out.
Sindsdien denk ik iets genuanceerder over communicatieve vaardigheden.

De ‘onzin’ van communicatieve vaardigheden

Ik kon dus een arsenaal aan gesprekstechnieken inzetten en mijn communicatiestijl aanpassen aan die van al mijn potentiële klanten. Waardoor ze daadwerkelijk klant werden.

Daardoor had ik ook klanten die me bakken energie kosten.
Nou is dat nooit leuk, maar in mijn geval had dat desastreuze gevolgen voor m’n gezondheid. En voor m’n omzet.
Het was me meer dan duidelijk dat ik iets moest veranderen.

Ik heb ervoor gekozen om precies het tegenovergestelde te doen.
Om me niet meer aan te passen, maar om gewoon mezelf zijn. Dus ook in hoe ik communiceer.

Ja, daardoor trek ik (misschien) minder klanten aan.
Maar de klanten die ik aantrek, passen helemaal bij mij.
We ‘snappen’ elkaar.
Waardoor we het maximale resultaat uit onze samenwerking halen.

Door 100% mezelf te zijn, ook in m’n communicatie, spreek ik dus mijn Ideale Klant aan.
En die geeft me energie, in plaats van dat ‘ie me energie kost.

De zin van communicatieve vaardigheden

Eigenlijk beheers je alle communicatieve vaardigheden al. Alleen pas je die misschien niet bewust toe. Of ben je er wat slordig mee. Terwijl ze wel heel belangrijk zijn voor het resultaat van je communicatie.

Een paar van die mogelijke slordigheidjes kunnen vooral in je mondelinge communicatie voorkomen.

Luisteren

De zin en onzin van communicatieve vaardigheden (2)Vaak hebben we al snel of zelfs al van tevoren een idee over hoe een gesprek gaat verlopen. Of over hoe we willen dat een gesprek gaat verlopen.
Daardoor luisteren we niet echt, maar horen we alleen de dingen die we willen horen.

Ik zie dit vaak gebeuren bij ZZP’ers die denken vanuit hun aanbod.

Maar zelfs als je denkt vanuit de klant kan het je overkomen.
Dat je té snel denkt te weten wat het probleem of de wens van die (potentiële) klant is.
En hoe jij kunt helpen om dat op te lossen of die te realiseren.

Als je écht oprecht en geïnteresseerd luistert naar de klant, kan het zomaar gebeuren dat er uiteindelijk een hele andere hulpvraag op tafel ligt.

Laten uitpraten

De zin en onzin van communicatieve vaardigheden (3)Deze komt vaak voor in combinatie met niet (goed) luisteren.

Let erop dat je hier niet slordig mee bent, ook niet uit enthousiasme.
Blijf er wel bij met je aandacht, zodat je de ander ook echt hoort (zie hierboven).

Een ander voordeel van het laten uitpraten van een ander: de kans is groot dat je gesprekspartner jou dan ook laat uitpraten. Je de ruimte geeft om je boodschap op de goede manier over te brengen.

Lichaamstaal

De zin en onzin van communicatieve vaardigheden (4)Lichaamstaal bepaalt voor meer dan 50% wat je vertelt. Je woorden doen dat voor nog geen 10%.

Het is dus goed om je bewust te zijn van de boodschap die je met je lichaam overbrengt.

Als jij er bijvoorbeeld niet 100% van overtuigd bent dat jouw verkoopprijs past bij de waarde die jij biedt, dan merkt de klant dat. Je woorden zeggen het misschien wel, maar met je lichaamstaal laat je zien dat je er zelf niet in gelooft. Hoe kan die klant het dan geloven? Dat doet ‘ie dus ook niet.

Andersom geldt het natuurlijk ook. Je klant vertelt bijvoorbeeld met woorden wat zijn grootste probleem is. Maar z’n lichaamstaal vertelt een ander verhaal.
Als je dan gaat helpen met het oplossen van z’n ‘woordelijke’ probleem, is het resultaat voorspelbaar: een niet volledig tevreden of zelfs ontevreden klant.

 

Communicatie is altijd belangrijk in je werk als ZZP’er.
Maar zeker als kennisondernemer (adviseur, trainer, coach) is het zo ongeveer het belangrijkste middel waar je mee werkt.

Nou hoef je echt geen cursus ‘communiceren als een pro’ te volgen.
Als en zodra je authentiek bent (100% jezelf, in woorden en daden), altijd en overal (congruent) en oprecht geïnteresseerd bent in je (potentiële) klant, zorgt je communicatie ervoor dat je een match bent voor je Ideale Klant. De klant waar je eigenlijk niks aan hoeft te verkopen. Omdat ‘ie graag met je WIL samenwerken.

Zie jij bij jezelf nog verbeterpunten in je communicatieve vaardigheden? Deel ze hieronder in een reactie, ik ben oprecht geïnteresseerd. 😁

Ken jij andere ZZP’ers voor wie dit artikel interessant is? Deel het dan met ze via één van de deel-buttons.

  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

    Vond je dit interessante content?

    Dan vind je deze blogs misschien ook leuk

    >