Je begint voor jezelf en gaat zakelijke kilometers maken. Ga je dat in je eigen auto doen, of koop of lease je een andere? Nieuw of gebruikt? Misschien zelfs een Youngtimer? Op de zaak of niet? Altijd een interessant vraagstuk.

Gelukkig zijn er zat rekenmodellen in omloop die je kunnen helpen bij die beslissing. Maar voordat je gaat rekenen, zijn er eerst andere zaken om over na te denken.

Personenauto of niet?

Die geweldige bijtellingspercentages voor zuinige en elektrische auto’s zien er aantrekkelijk genoeg uit. Maar als je minder betaalt voor een vervoermiddel waar je óf zakelijk, óf privé niks aan hebt, heb je misschien alsnog je geld weggegooid.

Zakelijk rijden (2)Zelf rijd ik zowel zakelijk als privé in een bestelbus. Niet omdat ik dat zo graag wil, maar omdat ik ‘m voor één van m’n zakelijke activiteiten nodig heb. Een activiteit waarbij ik weinig zou hebben aan een elektrische Fiat 500 of een Citroën C-Zero.

Ga je uit van één wagen voor zowel zakelijk als privé-gebruik, dan kan datzelfde trouwens opgaan voor een alleenstaande met 3 Ierse Wolfshonden. Of voor een stel dat in het weekeinde graag met hun coverband op pad gaat.

De voordelen van zakelijk rijden met een bestelauto of bestelbus

Eén van de voordelen van een bestelwagen ligt op het gebied van de kosten.

Een bestelwagen kent namelijk twee mogelijke tarieven voor de wegenbelasting: een geel en een grijs tarief. En als ondernemer kun je gebruik maken van het lagere grijze tarief. Ja, óók als je de bestelwagen voor de Inkomstenbelasting in privé rijdt!

Dat voordeel is groter als je op diesel rijdt, waarmee we gelijk een ‘gekoppeld’ voordeel te pakken hebben: de prijs van een liter diesel is lager dan die van een liter benzine.

Voordat je helemaal blij wordt: de onderhoudskosten van een diesel kúnnen iets hoger uitvallen. Als je weinig kilometers gaat rijden, kan het brandstofvoordeel dus wegvallen.

Wil je de bestelwagen ook privé gebruiken? Dan zorgt je persoonlijke situatie mogelijk voor nog een paar andere, praktische voordelen: bij een kampeervakantie hoef je niet op een stukje bagage meer of minder te kijken. En ook bij verhuizingen van vrienden is een bestelwagen heel praktisch. Wat tegelijk weer een nadeel kan zijn. 😉

De nadelen van zakelijk rijden met een bestelauto of bestelbus

De nadelen van een bestelauto of bestelbus liggen wat mij betreft alleen op het praktische vlak.

Het allergrootste nadeel van een bestelauto of –bus vind ik zelf de beperking in het aantal zitplaatsen. Iets om even goed bij stil te staan! In een bestelauto is maar ruimte voor 2 personen, in een enkelcabine bestelbus maximaal 3.

Zakelijk rijden (4)

Een ander mogelijk nadeel: door de (vaak) dichte zijwanden zul je misschien moeten leren meer op je zijspiegels te rijden. Dat kan zeker in het begin een beetje onwennig aanvoelen.

Dan een laatste nadeel, meer specifiek voor een bestelbus: je kunt ‘m minder makkelijk parkeren. Bestelbussen passen niet in ieder parkeervak of in iedere parkeergarage.

Vanzelfsprekend vallen deze nadelen in het niet als je voor je zakelijke activiteiten niet om een bestelwagen heen kunt!

Wat te kiezen?

Kun je met één vervoermiddel toe voor zowel je zakelijke als privé-gebruik? Dan kun je gaan rekenen met één van de rekenmodellen.
Is dat ene vervoermiddel een bestelwagen? Kies dan een rekenmodel dat hiermee uit de voeten kan.

Vragen je zakelijke en privé-activiteiten om totaal verschillende vervoermiddelen? Dan ontkom je niet aan 2 vervoermiddelen.
Van een zakelijke bestelwagen kun je in dit geval de kosten beperken door een ‘Verklaring uitsluitend zakelijk gebruik bestelwagen’ aan te vragen en met je zakelijke bestelwagen geen privé-kilometers te rijden.

 

Zoals je hebt kunnen lezen, bepaalt niet alleen het zakelijke gebruik je keus van vervoermiddel, maar ook je persoonlijke situatie én je budget.
Denk hier dus als eerste goed over na.

Het kan handig zijn om nu alvast in te spelen op verwachte veranderingen in de nabije toekomst. Denk dus een aantal jaar vooruit. Met 3 tot 5 jaar kom je een heel eind.

Hoe heb jij de keus gemaakt voor het vervoermiddel waarmee je je zakelijke rijdt? Ik lees het graag hieronder!

  • Ik mis de motorfiets in dit verhaal. Zeker vanwege de eenvoudige boekhouding kan dit een aardig zakelijk alternatief zijn

    • De motorfiets is inderdaad een aardig alternatief. En een mooi onderwerp voor een toekomstig blog – dankjewel voor je reactie én voor de tip! 🙂

      P.S. Rich: je kunt op Gravatar heel makkelijk instellen dat je voortaan een leuk plaatje naast je bijdragen laat zien.

  • Ik wil al heel lang een Ape ( zo’n vespa bestelwagentje met 3 wielen en brommerkenteken) vinden de kids leuk als ik een workshop kom doen! Heb ik dan ook te maken met bijtellingen en zakelijke kilometers en zo?

    • Goeie, Xander! En wat een leuk idee. 🙂

      In principe heeft ieder ‘goed’ dat zowel zakelijk als privé gebruikt kan worden (gemengd gebruik) te maken met een correctie voor privé-gebruik.
      Over het algemeen geldt daar één methode voor, maar voor vervoermiddelen heeft iemand helaas verzonnen dat dat per vervoermiddel verschilt.
      De bekendste ‘verrekenmethodes’ zijn die voor auto, motor en fiets.

      Misschien is er een aparte regeling voor voertuigen-met-brommerkenteken, of ze gaan mee in de regeling van bijvoorbeeld de motorfiets.
      Ik zoek het voor je uit en kom er – buiten het blog om – even bij je op terug!

      (Ben je ook geïnteresseerd in ‘de uitslag’? Laat ‘t me weten, dan publiceer ik ‘m op dit blog.)

  • Bedankt voor het benoemen van de voor- en nadelen van zakelijk rijden. Ik overweeg ook om een leasecontract af te sluiten nu ik mijn eigen bedrijf heb opgestart. Wellicht ga ik eerst voor shortlease om te kijken of dit aansluit.

    • Gezien de website die je hebt opgegeven bij je reactie, begrijp ik je motivatie, Vincent. 😉

      Persoonlijk ben ik geen voorstander van (hoge) periodieke lasten. Zeker niet als je net start met je ZZP-bedrijf.
      Die kosten moet je altijd eerst terugverdienen voordat je winst kunt gaan maken. Ook in tijden waarin de omzet onverhoopt wat lager is. Zulke tijden kunnen zich ook onverwacht aandienen, zoals de huidige periode maar weer bewijst. Je hoge kosten lopen wél gewoon door, waardoor je te maken kunt krijgen met een liquiditeitsprobleem.

      Maar: jij bent de enige die je bedrijf kent en de enige die jouw voorkeuren kent. Er is dus nooit een verkeerde keuze, alleen maar eentje die het beste past bij jou.

      Groeten, Renée

  • Mijn vader wil voor zijn persoonlijke driemanszaak een elektrische bestelwagen met dubbele cabine aanschaffen. Is er een manier om meer dan 500 km per jaar prive te rijden zonder bijtelling?

  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

    Vond je dit interessante content?

    Dan vind je deze blogs misschien ook leuk

    >