In de meeste branches ligt het werk stil op de Nationale Feestdagen. En ook tijdens de zomervakantie is het vaak rustig. Voor werknemers zijn het fijne dagen, om leuke dingen te doen en lekker op pad te gaan. Maar is dat voor ZZP’ers ook zo?

Natuurlijk, vrije tijd kost altijd geld, of je nou werknemer of zelfstandig ondernemer bent. Een drankje hier, entreekosten daar. Zelfs low budget kamperen kost geld. Maar ik heb het hier over zakelijke kosten. Kun je het als ZZP’er wel betalen om af en toe ‘ns niet te werken?

Een ZZP’er heeft altijd vrij, de meeste kosten nooit

Werknemers krijgen hun salaris doorbetaald als ze vrij hebben. Tenminste, zo lijkt het. Een deel van hun salaris wordt namelijk door de werkgever apart gehouden en uitbetaald in de vorm van vakantiedagen.

Maar jij bent geen werknemer, met een werkgever die voor jou geld reserveert voor vrije dagen. Die ervoor zorgt dat er genoeg omzet gemaakt wordt om die reservering te kunnen doen. Jij bent ZZP’er – jij moet ook dit soort dingen zelf regelen.

Als je werkt volgens het uurtje/factuurtje-model – zoals veel ZZP’ers doen – is het probleem al snel duidelijk. Als je niet werkt, kun je niet factureren. Als je niet werkt, komt er geen geld binnen. Je vaste kosten (lasten) lopen echter door.

Maar af en toe tijd voor leuke dingen, voor ontspanning is wel belangrijk!

Beheers je kosten

Wil je af en toe van één of meer welverdiende ‘ontspandagen’ genieten, dan zul je daar op tijd zelf maatregelen voor moeten nemen.

Als eerste inventariseer je je kosten: welke vaste kosten heb je?

Vervolgens bekijk je welke kosten je naar beneden kunt brengen. Kun je het abonnement op de papieren versie van een vakblad misschien vervangen door een abonnement op de digitale versie? Past jouw abonnement voor je mobiele telefoon nog wel bij je belgedrag?

Als je dit voor het eerst doet, zal het je verbazen hoeveel je kunt besparen als je er eens goed voor gaat zitten!

Vrije dagen of kosten (2) De volgende stap is ook belangrijk: wanneer ben je die kosten verschuldigd?

Er zijn helaas jaarlijks nog (teveel) bedrijven die op jaarbasis winst maken, maar failliet gaan door liquiditeitsproblemen! Het is dus heel belangrijk te weten wanneer je kosten betaald moeten worden.

Is dat één keer per maand, per kwartaal, per jaar? Aan het begin van de maand of aan het einde? Als je dat weet, kun je zorgen dat er op tijd voldoende geld op je betaalrekening staat.

Plan je inkomsten en ontspandagen

Nu je controle over je kosten hebt, heb je 2 keuzes:

  1. je bekijkt op basis van je verwachte inkomsten (en het tijdstip van ontvangst) wanneer je tijd hebt voor ontspandagen en hoeveel van die dagen je je kunt permitteren.
  2. je bepaalt hoeveel ontspandagen je wilt en wanneer en stemt je omzetverwachting daarop af. Je gaat dus sparen (reserveren) voor je ontspandagen.Vrije dagen of kosten (3)

Naast besparen op of reserveren voor je ontspandagen, kun je nog iets anders doen. Je kunt er ook voor zorgen dat er geld binnen blijft komen tijdens je ontspandagen. In ieder geval genoeg geld om aan je betalingsverplichtingen te voldoen – meer mag altijd.

Dat vraagt om een ander verdienmodel dan je nu misschien hanteert. En dus ook om een apart artikel om het daarover te hebben. 🙂

Hoe zorg jij dat je voldoende ontspandagen kunt realiseren? Of werk je 365 dagen per jaar? Ik lees je reactie graag hieronder.

Ken jij andere ZZP’ers voor wie dit artikel interessant is? Deel het dan met ze via één van de knoppen hieronder.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Vond je dit interessante content?

Dan vind je deze blogs misschien ook leuk

>