“Een ZZP’er heeft altijd vakantie.” Dat gevoel van vrijheid, van autonomie, is voor veel ZZP’ers dé reden om voor zichzelf te beginnen. Er is niemand die je vertelt wat moet of niet moet. Zelf bepalen wanneer je werkt en vooral zelf bepalen wanneer je niet werkt: heerlijk!

Er is ook niemand die je vertelt wat wel of niet kan. Of je het wel kunt betalen om tijdens de feestdagen een lang weekeinde weg te gaan. Of je inderdaad in de zomer 4 weken op pad kunt met je mini-sleurhut. Of zelfs maar een weekje thuis vrijaf kunt nemen, zonder telefoon, e-mail en social media.

Plan je inkomsten, uitgaven en ‘ontspanningsdagen’

Op het moment dat je ‘vrijaf’ hebt, verdien je waarschijnlijker minder. Of misschien zelfs helemaal niets. Terwijl je kosten doorlopen. Zeker als jouw omzet afhankelijk is van je (lijfelijke) aanwezigheid, is een planning pure noodzaak. Als je tenminste niet in de financiële problemen wilt komen in ruil voor een paar vrije dagen of weken.

Plan je ‘ontspanningsdagen’

Al heb je nog zoveel plezier in het helpen van je klanten: je lichaam en je hoofd hebben regelmatig behoefte aan wat rust en ontspanning. Bovendien is het gezond voor je bedrijfsvisie om af en toe ‘ns even letterlijk wat afstand te nemen van je bedrijf.

Als jij al aan het begin van het jaar bepaalt wanneer jij ‘vrijaf’ wilt, kun je daar rekening mee houden met het inplannen van je activiteiten of aannemen van opdrachten.
Zo voorkom je dat je, vóór je het doorhebt, het hele jaar rond aan het werk bent.

Plan je uitgaven en je inkomsten

Het is verstandig zo min mogelijk vaste kosten (lasten) te hebben, zeker als je bedrijf nog geen stabiele winstcijfers laat zien. Voorkom pieken in de vaste kosten die je wel hebt: spreid ze zoveel mogelijk over het jaar.

Maak aan het begin van het jaar een goed overzicht van je geplande inkomsten en verwachte uitgaven.
Geef in dit schema aan in welke maand – en nog het liefst op welke dag van de maand – je inkomsten en uitgaven voorkomen. Zo zie je gelijk waar eventuele gaten zitten en wanneer je daar maatregelen voor moet treffen.

 

Een voorbeeld In je schema vul je als eerste in wanneer je uitgaven betaald moeten worden: € 300 op de 24e van iedere maand.

Rond de 21e van iedere maand is ca. 75% van je facturen voldaan. Je moet maandelijks dus minimaal € 400 exclusief BTW factureren.

Maar: 4 weken weg met de mini-sleurhut in september betekent dat je in die maand niets te factureren hebt! Terwijl je toch € 300 moet overmaken op 24/10.

In de 8 voorafgaande maanden moet je dus minimaal € 300 : 8 = € 37,50 exclusief BTW extra factureren.

Zijn er maanden dat je minder dan € 437,50 kunt factureren? Omdat je af en toe andere dingen wilt doen? Af en toe ook te ziek bent om te werken? Dan moet je dat compenseren in andere maanden.

Uitgangspunten:• Je hebt elke maand op de 24e € 300 nodig om je vaste kosten te betalen.

• Je werkt op basis van het uurtje/factuurtje-model.

• Je verstuurt elke laatste dag van de maand je facturen.
Die facturen kennen een betaaltermijn van 14 dagen en – schrikken, ik weet het – niet iedereen betaalt netjes binnen die betaaltermijn. Gemiddeld is binnen 14 dagen de helft van je facturen betaald, na 3 weken 75%, na een maand 90% en die overige 10% … duurt langer.

 

Nog een paar zaken om rekening mee te houden:

  • In januari heb je nog niet gefactureerd, maar moet je al wel kosten betalen. Het geld hiervoor moet dus uit het voorgaande jaar komen. Ben je starter, dan zijn de kosten voor je eerste maand je minimale startkapitaal.
  • Tijdens vrije dagen geef je over het algemeen meer geld uit dan wanneer je aan het werk bent. Reken en reserveer dit mee.
  • Je hebt ook nog geen winst meegerekend. En aangezien je je bedrijf niet bent gestart om kostenneutraal te draaien, zul je die winst ook nog moeten gaan inbouwen.
  • Over je winst moet je Inkomstenbelasting afdragen. Nog iets om te reserveren. Krijg je al Voorlopige Aanslagen? Die zet je in je schema op dezelfde manier als je vaste kosten.

 

Zonder goeie planning zorgen je broodnodige ‘ontspanningsdagen’ voor het tegengestelde effect: stress.
Da’s nou net niet de bedoeling. Besteed dus aandacht aan de planning van je financiën, zodat je ook daadwerkelijk lekker kunt genieten, uitrusten en opladen tijdens je vakantie.

Hoe heb jij geregeld dat je af en toe even lekker vrijaf kunt nemen van je ZZP-bedrijf? Ik lees het graag hieronder.

Ken je andere ZZP’ers voor wie dit artikel interessant is? Deel het dan met ze via één van de knoppen hieronder.

  • Met voorheen een parttime baan en een werkende man was dit nog iets wat me bezig hield. Maar ondertussen is die baan passé en werkt mijn man noodgedwongen minder (hij is chronisch ziek).
    Komende weken hier naar kijken. We moeten toch de OB belastingaangifte ook doen, dan kan dit er ook wel bij !
    Bedankt voor het wakker schudden Renée!

  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

    Vond je dit interessante content?

    Dan vind je deze blogs misschien ook leuk

    >