45

Wat dacht je van een motorfiets-van-de-zaak?

Motor-van-de-zaak (1)

Veel ZZP’ers denken na over een auto-van-de-zaak of zakelijk rijden met een privé-auto.
In sommige gevallen gaat de afweging over een bestelauto of bestelbus.
Maar heb je wel eens gedacht aan een motorfiets-van-de-zaak?

Als je geen lading of andere grote zaken hoeft te vervoeren, maar wel veel op de (snel-)weg zit, kan dat namelijk een uitstekend alternatief zijn. Denk eens aan de tijd (en de ergernissen) die je bespaart op het filerijden. Of met het zoeken naar een parkeerplaats.

Nu ik dit zo opschrijf, overweeg ik zelf bijna weer de aanschaf van een motorfiets. 🙂

Privé-correctie voor een motorfiets-van-de-zaak

Net als voor ieder ander zakelijk middel geldt, dat de kosten van de motorfiets alleen aftrekbaar zijn voor het zakelijke gebruik.

Je zult dus ook hier moeten corrigeren voor je privé-gebruik, alleen … voor een motorfiets geldt een veel vriendelijker regeling. Niks percentage van de cataloguswaarde. Je corrigeert op basis van de werkelijke kosten. Die reken je uit aan de hand van een kilometerregistratie.

Zijn bijvoorbeeld 35% van je kilometers privé-kilometers? Dan mag je 65% van de kosten – en de BTW daarover – opvoeren in je zakelijke administratie.

Heb je al 100% van de kosten – en de BTW daarover – opgevoerd? Dan moet je 35% daarvan – en de bijbehorende BTW – corrigeren. Een kind kan de was doen.

Extra aandachtspunten bij zakelijk rijden met een motorfiets:

•  Een kilometeradministratie is niet verplicht.
Als jij een redelijke schatting maakt, mag je ook daarvan uitgaan. Bij de auto-van-de-zaak is dit niet het geval!

•  Woon-werkverkeer is zakelijk (niet voor de BTW).
Woon-werkverkeer zijn kilometers die je maakt naar een vaste werklocatie, bijvoorbeeld de locatie van een opdrachtgever, of je eigen externe werklocatie.

Motor-van-de-zaak (2)•  Zakelijk rijden met een privé-motorfiets is ook een optie.
Net als bij zakelijk rijden met een ander voertuig, kun je € 0,19 per zakelijke kilometer opvoeren als kosten. En verder niets. Het loont dus zeker de moeite om te berekenen wat voor jou de gunstigste optie is.

•  Een motorfiets-van-de-zaak valt onder de KIA.
Anders dan personenauto’s, vallen motorfietsen onder de Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek. Dat kan een mooie extra aftrek opleveren tot maximaal 28% van je investering.

•  En ja, er bestaan ook elektrisch aangedreven motorfietsen.
Rijd je een dergelijke motorfiets-van-de-zaak, dan kun je aanspraak maken op de Milieu-investeringsaftrek (MIA). De MIA levert een extra aftrek op van 36%, naast de aftrek van de KIA. Zo wordt het wel heel aantrekkelijk om te kiezen voor een elektrische motorfiets.

De MIA moet je op tijd aanvragen. Lees vóór je tot aanschaf over gaat meer info en de Milieulijst 2014 (G3110 op pag. 49) op de site van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland.

 

Een motorfiets-van-de-zaak kan dus een hele aantrekkelijke optie zijn voor je zakelijke vervoer. Heb je nog geen motorrijbewijs? De (niet-aftrekbare) kosten daarvoor heb je al snel terugverdiend, net als de kosten voor je helm en je beschermende kleding. Nog sneller als je kiest voor een elektrische motorfiets.

Zou een motorfiets-van-de-zaak voor jou een optie zijn? Of juist niet (en waarom niet)? Ik ben heel benieuwd naar je reactie, je kunt ‘m hieronder neerzetten.

 

Auteursrecht foto 1: nebojsa78 / 123RF Stockfoto
Click Here to Leave a Comment Below 45 comments