Veel ZZP’ers denken na over een auto-van-de-zaak of zakelijk rijden met een privé-auto.
In sommige gevallen gaat de afweging over een bestelauto of bestelbus.
Maar heb je wel eens gedacht aan een motorfiets-van-de-zaak?

Als je geen lading of andere grote zaken hoeft te vervoeren, maar wel veel op de (snel-)weg zit, kan dat namelijk een uitstekend alternatief zijn. Denk eens aan de tijd (en de ergernissen) die je bespaart op het filerijden. Of met het zoeken naar een parkeerplaats.

Nu ik dit zo opschrijf, overweeg ik zelf bijna weer de aanschaf van een motorfiets. 🙂

Privé-correctie voor een motorfiets-van-de-zaak

Net als voor ieder ander zakelijk middel geldt, dat de kosten van de motorfiets alleen aftrekbaar zijn voor het zakelijke gebruik.

Je zult dus ook hier moeten corrigeren voor je privé-gebruik, alleen … voor een motorfiets geldt een veel vriendelijker regeling. Niks percentage van de cataloguswaarde. Je corrigeert op basis van de werkelijke kosten. Die reken je uit aan de hand van een kilometerregistratie.

Zijn bijvoorbeeld 35% van je kilometers privé-kilometers? Dan mag je 65% van de kosten – en de BTW daarover – opvoeren in je zakelijke administratie.

Heb je al 100% van de kosten – en de BTW daarover – opgevoerd? Dan moet je 35% daarvan – en de bijbehorende BTW – corrigeren. Een kind kan de was doen.

Extra aandachtspunten bij zakelijk rijden met een motorfiets:

•  Een kilometeradministratie is niet verplicht.
Als jij een redelijke schatting maakt, mag je ook daarvan uitgaan. Bij de auto-van-de-zaak is dit niet het geval!

•  Woon-werkverkeer is zakelijk (niet voor de BTW).
Woon-werkverkeer zijn kilometers die je maakt naar een vaste werklocatie, bijvoorbeeld de locatie van een opdrachtgever, of je eigen externe werklocatie.

Motor-van-de-zaak (2)•  Zakelijk rijden met een privé-motorfiets is ook een optie.
Net als bij zakelijk rijden met een ander voertuig, kun je € 0,19 per zakelijke kilometer opvoeren als kosten. En verder niets. Het loont dus zeker de moeite om te berekenen wat voor jou de gunstigste optie is.

•  Een motorfiets-van-de-zaak valt onder de KIA.
Anders dan personenauto’s, vallen motorfietsen onder de Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek. Dat kan een mooie extra aftrek opleveren tot maximaal 28% van je investering.

•  En ja, er bestaan ook elektrisch aangedreven motorfietsen.
Rijd je een dergelijke motorfiets-van-de-zaak, dan kun je aanspraak maken op de Milieu-investeringsaftrek (MIA). De MIA levert een extra aftrek op van 36%, naast de aftrek van de KIA. Zo wordt het wel heel aantrekkelijk om te kiezen voor een elektrische motorfiets.

De MIA moet je op tijd aanvragen. Lees vóór je tot aanschaf over gaat meer info en de Milieulijst 2014 (G3110 op pag. 49) op de site van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland.

 

Een motorfiets-van-de-zaak kan dus een hele aantrekkelijke optie zijn voor je zakelijke vervoer. Heb je nog geen motorrijbewijs? De (niet-aftrekbare) kosten daarvoor heb je al snel terugverdiend, net als de kosten voor je helm en je beschermende kleding. Nog sneller als je kiest voor een elektrische motorfiets.

Zou een motorfiets-van-de-zaak voor jou een optie zijn? Of juist niet (en waarom niet)? Ik ben heel benieuwd naar je reactie, je kunt ‘m hieronder neerzetten.

 

Auteursrecht foto 1: nebojsa78 / 123RF Stockfoto
  • Stel je koopt een motor in je BV (holding) en rijdt woon werk kilometers naast wat prive ritjes maakt en nagenoeg geen zakelijke klantenbezoeken. (dus 5% prive, 95% woon werk)

    In praktijk betekent zo’n scenario dus geen BTW aftrek voor de motorfiets want zowel prive ritjes als woon werk verkeer wordt beschouwd als prive gebruik! Dan valt het voordeel toch weer aardig tegen en heb je alleen een extra aftrekpost in de Vennootschapsbelasting.

    • Daar heb je helemaal gelijk in, Stefan. Als DGA (werknemer in je eigen BV) heb je inderdaad in dit geval minder voordelen dan als ZZP’er. Natuurlijk wel dat alle kosten voor de aanschaf en het gebruik bedrijfskosten zijn. Maar de KIA en MIA vallen af – dat zijn voordelen voor de Inkomstenbelasting.
      In ruil daarvoor heeft de Vennootschapsbelasting (VpB) genoeg andere voordelen. 😉

      Als je dan ook nog weinig privé rijdt (ik ken weinig motorrijders waar dat zo is, maar het kán), blijft voornamelijk het praktische voordeel over: minder parkeerproblemen, sneller door spitsverkeer, dat soort dingen.
      Dat voordeel kan – alleen in bepaalde seizoenen of het hele jaar door – al reden genoeg zijn om voor een motorfiets te kiezen. 🙂

  • Hallo Renée,
    de KIA is volgens mij van toepassing op elke BV die investeert in een bedrijfsmiddel dat valt onder de KIA regeling (in dit geval een motorfiets). Ik kan geen reden of citaat vinden dat een BV belet om KIA te verdisconteren met vennootschapswinst. Maw. op een motorfiets van 20k euro (ex btw) mag je naar mijn idee 28% van 20K=5600 euro in aftrek brengen op de bedrijfswinst (eenmalig). Met een VB tarief van 20% scheelt dat dus 20%*28%*20K=1120 euro netto in de winstbelasting.

    • ‘t Is logisch dat je geen reden of citaat kunt vinden Stefan, want je hebt – weer – helemaal gelijk.
      Op één van de (vele en elke net iets verschillende …) pagina’s over dit onderwerp op de website van de Belastingdienst staat het zelfs letterlijk: “Iedere ondernemer in Nederland die belastingplichtig is voor de inkomstenbelasting of vennootschapsbelasting, kan deze regelingen (3 soorten investeringsaftrek + VAMIL) gebruiken.”

      Doordat ik me alleen maar bezig houd met ZZP’ers (die Winstbelasting = Inkomstenbelasting betalen), kijk ik niet alleen met een gekleurde bril, maar heb ik blijkbaar ook af en toe oogkleppen op. 😉
      Dankjewel dus voor deze correctie!

      Het voordeel van de KIA is voor een BV dan inderdaad kleiner, maar als voormalig (en hopelijk in de toekomst weer actief) motorrijdster is voor mij het financiële/fiscale voordeel eigenlijk stiekem niet meer dan mooi meegenomen. 😉

  • Dank voor de informatie, hierbij nog een kleine aanvulling. Onderstaand een artikel van de site van de belastingdienst -> woon-werkverkeer wordt gezien als zakelijke kilometers (met de auto wel als prive kilometers, maar met een motor niet) 🙂

    21.5 Reizen met een ander vervoermiddel van de zaak

    Als u een ander vervoermiddel dan een personen- of bestelauto aan uw werknemer ter beschikking stelt, zoals een motor, bromfiets, (elektrische) scooter of (elektrische) fiets, is de waarde in het economische verkeer van het privégebruik loon van uw werknemer. Deze waarde is het aantal privékilometers vermenigvuldigd met de werkelijke kilometerprijs en verminderd met de eigen bijdrage van uw werknemer voor het privégebruik. De kilometerprijs bestaat uit de kosten per kilometer van een vervoermiddel aan brandstof, onderhoud, reparatie, afschrijving, motorrijtuigenbelasting en verzekering. De waarde kan niet negatief zijn. Bij de berekening van het aantal privékilometers zijn de kilometers voor woon-werkverkeer zakelijk.

  • Hallo Renee,

    Uit de reactie van Stefan concludeer ik dat als ik met mijn zakelijke motor voornamelijk woon werk verkeer reis en daarnaast in het weekend prive ritten maak, ik als zzp’er eigenlijk geen BTW aftrek geniet op zowel de aanschaf van de motor als op alle kosten die ik maak voor mijn motor zoals brandstof, onderhoud, kleding etc. Is dat een correcte conclusie van mij?

    Zijn in deze situatie wel al mijn gemaakte kosten zoals brandstof, onderhoud, kleiding etc (ex BTW) aftrekbaar voor inkomstenbelasting?

    • Klopt allebei, Jeroen.

      Aan de BTW-aftrek zul je weinig hebben, maar je hebt wel gewoon aftrek van kosten. Hiervoor tellen de woon/werk-kilometers namelijk wel gewoon als zakelijk. 🙂

      Groeten, Renée

  • Ik heb vandaag nog even door vele online artikelen zitten neuzen en ook de site van de belastingdienst (btw sectie) nog een goed doorgelezen en nu lees ik daar dat je voor de berekening van de te betalen BTW over het prive gebruik van een auto van de zaak gebruik kan maken van een sluitende kilometer administratie of als je dat niet hebt ook de zogenaamde forfaitaire regeling mag toepassen. In dat geval wordt de BTW die je moet betalen over het prive gebruik bepaald door 2,7% van de catalogus waarde van de auto.

    Geldt deze variant ook voor de motor van de zaak? In dat geval is dat namelijk volgens goed alternatief. Een nieuwe motor kost je tussen de 10000 en 15000 euro. 2,7% komt dan neer op een bedrag van 270 tot 405 euro wat je dan dus aan BTW over je prive gebruik moet betalen. Zoals ik het lees mag je zelf bepalen of je kiest voor deze regeling of werkt met een sluitende km administratie. Aangezien je met een motor voor de berekening van de bijtelling in de omzetbelasting ook geen km administratie hoeft bij te houden is het logisch dat voor de btw ook niet te doen.

    Zie ik iets over het hoofd of is dit de manier om alsnog het grootste deel van de BTW aftrek te behouden?

    groeten

    • Helaas Jeroen, dat zou een gevalletje ‘van twee walletjes’ eten zijn. 😉

      Je hoeft inderdaad geen kilometeradministratie bij te houden, maar aangezien jij – volgens je vorige bericht – van het merendeel van de ritten de gegevens hebt (het woon/werk-verkeer), hoef je er ook niet veel voor te doen. Het kan eventueel de moeite te lonen om zakelijke ritten die géén woon/werk-verkeer zijn, nog even apart te noteren.

      Zo heb je alle gegevens compleet voor het op de goede manier opvoeren van de kosten, de BTW en de privé-correcties voor IB en OB.
      Denk er ook nog aan om de gecorrigeerde OB op te voeren als kosten en dan heb je voor zover ik kan zien het maximale uit de regeling.

      Groeten, Renée

  • kleine correctie op de op een na laatste zin in mijn stukje hierboven. Met omzetbelasting bedoelde ik uiteraard inkomstenbelasting

  • ik ben zzper is het voor mij voordelig om een tweedehands motor-+ € 3000 en motorkleding zakelijk te kopen.
    of kan ik het net zo goed prive houden??

    • Dag Ewout,

      Ik kwam je reactie tegen in de spammap, vandaar de vertraging.

      Nu dan eindelijk toch een antwoord op je vraag. En die is helaas: ik kan je daar zo geen antwoord op geven. Ook in deze situatie ontkom je niet aan (vergelijkend) rekenwerk.
      Je rekent dus letterlijk uit wat het je (zakelijk + privé) zou kosten als je alles zakelijk zou aanschaffen en vervolgens wat het je zou kosten (zakelijk + privé) als je alles privé zou aanschaffen.
      Zorg ervoor dat je zakelijke berekening uitgaat van bedragen exclusief BTW en dat je een goede inschatting maakt van het aantal (zakelijke) kilometers dat je gaat rijden.

      Een kleine overpeinzing van mijn kant: ik kan me voorstellen dat, als je alles nog aan moet schaffen, het al gauw voordeliger is om je motorfiets op de zaak te zetten.
      Maar nogmaals: zeker weten doe je het pas, als je je berekeningen hebt gemaakt. Dus doe je best. 🙂

      Groeten, Renée

      • Goedemorgen Renée,

        Ik ben sinds kort ZZP-er, omdat ik naast mijn baan als docent Duits graag op een vrachtwagen/bus/combi wilde rijden. Als docent heb ik een halve bapo (werk een aantal uren minder vanwege leeftijd), en mocht ik dat werk er niet zomaar bij doen, wel als zzp-er. Ik werk nu dus 4 1/2 dag als leraar en rij er wat bij.

        Daarnaast ben ik fervent motorrijder (zomer/winter, veel kms) en bedacht me dat een “motor van de zaak” wellicht iets voor mij zou kunnen zijn. Mijn oog viel op een elektrische motorfiets. Bij Motoport rekenen ze even heel snel met kia en mia. Zo zou je (uiteindelijk) netto slechts 2.000 betalen voor een motorfiets die bij aanschaf bijna 19.000 kost. Klinkt goed, maar kan dat wel? Mijn jaaromzet als zzp-er zal immers, als bijbaantje, niet meer dan 10.000 zijn.

        Zit er enige waarheid in het verhaal van motoport?

        Ik hoor graag van je.
        Hartelijke groeten van Rob van Panhuis.

        • Hoi Rob,

          Het verhaal van Motoport klopt wel. Maar je moet eerst de motor kopen en betalen. Dan later bij de aangifte inkomstenbelasting kan je deze bedragen in mindering brengen op het belastbare bedrag en zo de te betalen belasting omlaag brengen. Maar in jouw geval heeft dat weinig zin. De te betalen belasting als ZZP-er is lang niet hoog genoeg. Je krijgt t namelijk niet extra terug.

          groetjes monique

  • Ik fiets nu elke dag als zzp-er naar mijn opdracht. Ik lees dat een fiets volledig aftrekbaar is zodra ik er minimaal 10% zakelijk mee fiets. Nu wil ik een snorscooter aanschaffen. Is de aanschafprijs volledig aftrekbaar van mijn omzet?

    • Sorry voor de vertraging, David – de spambox zat ertussen …
      Als je de snorscooter helemaal op de zaak zet, voer je inderdaad alle kosten (dus ook die van de aanschaf) en de BTW die je betaald hebt, op in je boekhouding.
      Je zult dan aan het einde van het jaar een correctie moeten toepassen over je privé-gebruik, zoals ik in het artikel heb uitgelegd.

      Nog een laatste puntje:
      Je het hebt over ‘elke dag naar je opdracht rijden’. Let dus even goed op het punt over woon-werk-verkeer en de BTW.

  • Hallo, Ik wil mijn Harley uit de zaak halen en prive verkopen, moet ik bij prive verkoop de BTW die ik 5 jaar geleden bij aanschaf betaalde nu nog steeds afdragen? Hoe kan ik dit zo voordelig mogelijk doen? Dank voor de reacties!

  • Hoi Andre, De motor is van de zaak en zou na 5 jaar afgeschreven moeten zijn tot de restwaarde. Maar je mag deze niet zomaar uit de zaak halen. Je kan de motor verkopen voor de taxatie waarde/ handelsprijs. Je kan dus evengoed de motor vanuit de zaak verkopen je moet sowieso eventuele winst of verlies in je administratie verwerken. Alleen moet je wel btw berekenen aan de koper.
    groetjes monique

  • Beste Monique,

    Ik sta op het punt om een motorfiets te kopen. Mijn idee was voordat ik de post en je reactie op het forum las om de motorfiets nieuw en op de zaak (ZZP) te kopen. dit ivm de btw aftrek. Na het lezen van de posts en de reacties op het forum twijfel ik hier over.

    Uitgangspunten:
    – 30% van mijn km’s zijn zakelijk en 70% privé.
    – van mijn zakelijke km’s is 80% woonwerk en 20% anders

    Aannames en conclusies
    – aan de btw aftrek heb ik niet heel veel ivm de vele privé km’s en woonwerk km’s. Het heeft dus niet veel zin om een
    nieuwe motor te kopen voor het btw voordeel.
    – Ondanks de vele privé km’s is het wel interessant om de motor zakelijk aan te schaffen. want de motor is een investering
    dus kosten zijn aftrekbaar. Daarnaast kan ik ook nog van de KIA regeling gebruik maken

    Vragen
    – Kloppen mijn aanname?
    – Moet ik obv mijn privé gebruik 70% van de aanschaf,- onderhoud-, etc. kosten corrigeren?

  • Hoi Maurice

    het klopt bijna
    De BTW op de aanschaf, onderhoud en verbruik, van een zakelijke motor is aftrekbaar. Dit geldt echter niet voor het deel van de BTW dat samenhangt met het privégebruik van de motor. Aan het einde van ieder jaar wordt dus een correctie op de afgetrokken BTW doorgevoerd naar rato van de verhouding privégebruik/totaalgebruik.

    Bijzonder is wel dat de BTW correctie vanaf het zesde jaar van eigendom niet meer geldt voor de aanschaf-BTW en dan dus beperkt blijft tot het evenredig deel van de BTW op de gebruikskosten van de motor (en dat is anders bij de correctie voor het privégebruik van een auto).

    De motorbijtelling is gebaseerd op de daadwerkelijke kosten van de motor (afschrijving, onderhoud, verbruik, verzekering e.d.) van het jaar.
    – De motorbijtelling wordt alleen berekend voor de daadwerkelijke gereden privékilometers.
    – Er is geen uitgebreide boekhouding nodig, een opgaaf van die privékilometers volstaat.

    Dus je koopt de motor op de zaak, vraagt de btw terug en bij de IB pas je de KIA toe.
    Dan schrijf je de begin km stand op. Hou je prive of zakelijke km bij (ik zou zakelijk doen in jouw geval, is minder werk) aan het eind van het jaar reken je het percentage prive gebruik uit. Dan maak je een correctie.
    woonwerk verkeer zijn wel zakelijke riten, alleen niet voor de btw!

    succes monique
    moderneboekhouder.nl

  • Monique, ik kwam dit topic tegen en heb er al een boel interessante info gevonden maar nog niet alles.

    Ik doe als ZZP-er in de cICt consultancy veel woon-werk verkeer met de motorfietsen, nu doe ik dat door 0,19 euro aan mezelf te berekenen als kosten. Ik zit er over te denken om een andere motorfiets erbij te kopen, wel een oudere van een jaar of 8, dagwaarde zal dan een 5000 euro zijn. Deze wil ik eigenlijk zakelijk inzetten en tevens als reclameobject gebruiken door hem te laten wrappen in bedrijfskleuren en logo.

    Kan dit interessant zijn qua belastingvoordelen ??

    groeten, Benno

  • Waneer is er eigenlijk sprake van woon- werk verkeer en waarom is daar de BTW niet van aftrekbaar, dat zijn toch ook zakelijke kilometers?

    • Om te beginnen is het belangrijk dat je begrijpt dat wij – als ZZP’ers – héél anders tegen de belastingen aankijken dan de Belastingdienst zelf.
      Wij zien het al gauw als één geheel, zij zien het als allemaal losse stukjes. Met eigen regels.

      In dit geval zijn het de regels van de Omzetbelasting (BTW) die bepalen dat woon-werkverkeer géén zakelijke , maar privé-ritten zijn.
      En over de kosten voor privé-kilometers mag je geen BTW terugvragen.

      De Inkomstenbelasting denkt daar HEEL anders over.
      Vandaar dat je de kosten voor diezelfde kilometers wél gewoon mag opvoeren.

      En wat is nou woon-werkverkeer?
      De Belastingdienst schrijft er zelf dit over: “(…) het heen en weer reizen van de woon- of verblijfplaats naar een vaste werkplaats.”
      Maar ja, dat is natuurlijk weer een regel die in de basis gericht is op een werknemer.

      Dus wat is nou voor jou als ZZP’er een vaste werkplaats?

      Als je bij een opdrachtgever op locatie een klus van 3 dagen doet, zal het heen en weer reizen niet gezien worden als woon-werkverkeer.
      Duurt de klus 6 maanden, dan (duidelijk) wél.
      Een flinke discussie kun je al krijgen over een jaar lang 1x/week naar dezelfde locatie.

      Daarmee weet je nog steeds niks met zekerheid. 😉
      Maar je hebt – volgens mij – wel een heel aardig idee gekregen van wat woon-werkverkeer is.

  • Hallo,

    Ik ben zelf ook zzp’er en werk als kok op verschillende locaties.Ik heb ongeveer 10 verschillende opdrachtgevers per jaar. Ik heb geen bedrijfspand oid. Maar ik heb wel de eenmanszaak op mijn thuisadres staan. Als ik dan vanaf de zaak (huis) vertrek zijn het dan nog steeds woon werk ritten? Als ik hierover geen btw terug kan vragen, kan ik dan ook de btw van de aanschaf niet terug vragen omdat ik voor de belastingdienst alleen privé km’s maak? En als je alleen maar “prive” km’s maakt hoe kan je dan zakelijk een motor rijden? Ik heb begrepen dat dit alleen voor de omzet belasting geldt. Voor de inkomstenbelasting kan je dan wel alle kosten opgeven ex btw?

    Op heel veel sites wordt hier niet bij stilgestaan en lijkt het een hele goede deal om een motor op de zaak te kopen.

    Wat ik mij, naast wat hier boven staat, afvraag is. Is het zinvol een nieuwe motor met btw aan te schaffen voor mijn zaak?

    groeten
    Olivier

    • Dankjewel voor je vragen, Olivier. 🙂

      Het verwarrende aan het woon-werkverkeer-verhaal is:
      • dat dit alleen geldt voor de Omzetbelasting (BTW)
      • dat het is afgeleid van een ‘werknemerssituatie’.

      Voor je kilometerregistratie (of je schatting) zul je dus een splitsing moeten maken:
      • voor de Inkomstenbelasting (kostenaftrek) zijn AL je kilometers naar je opdrachtgevers zakelijk.
      • voor de Omzetbelasting hangt dat ervan af: hoe regelmatig rijd jij daar naartoe? Is dat 2 maanden lang 5 dagen in de week? Dan zal dat al gauw als een vaste werkplek (gedurende een bepaalde periode) worden gezien. Is dat door het jaar heen een keer of 10? Dan vind ik het zeer verdedigbaar dat het ook voor de BTW om zakelijke ritten gaat.

      De correctie voor privé-gebruik geldt voor alle kosten en alle BTW. Dus ja, ook voor de BTW over de aanschaf van je motor (en je noodzakelijke accessoires).

      Of het zinvol is om een nieuwe motor aan te schaffen? Geen idee.
      Dat klinkt een beetje flauw, maar dat is ECHT een kwestie van rekenen. Met de kilometers die jij maakt, de kosten die je daarvoor maakt en de prijs van de motorfiets die jij op het oog hebt.

      Ik zie dat je nog een reactie hebt achtergelaten, dus “op naar de volgende”. 😉

  • Misschien wel handige info. Ik heb net de belastingdienst gebeld over wat nu zakelijke en privé km’s zijn voor de omzetbelasting. Deze meneer gaf aan dat als je als ondernemer een bedrijfspand oid hebt. De km’s van je huis naar je bedrijfspand als privé gezien worden en vanuit je bedrijfspand naar opdrachtgevers als zakelijke km’s. Heb je als ondernemer geen bedrijfspand dan gelden de km’s vanuit huis(zaak) als zakelijke km’s. Dan kan je in eerste instantie de betaalde btw terugvragen en aan het eind van het jaar hier een correctie op doen op basis van privé gereden km’s. Nu lijkt het er toch op dat de rekenvoorbeelden die ik op andere sites heb gezien lijken te kloppen.

    ik ben wel benieuwd hoe daar hier naar gekeken wordt?

    groeten
    Olivier

    • De meneer van de BD heeft gelijk. En gelukkig maar. 🙂
      Het gaat om de kilometers van je huis naar je vaste werkplaats/-locatie.

      Hou daarbij wel even de praktijk in het oog:
      Iemand die de kosten maakt voor een gekocht of een gehuurd pand of kantoor, doet dat met een reden.
      Waarschijnlijk omdat ‘ie op die locatie veel van z’n werkzaamheden verricht/de hoofdmoot van z’n omzet genereert.

      Het zal dus niet vaak voorkomen dat een dergelijke ZZP’er (veel) op locatie bij een opdrachtgever werkt.
      En in die situatie zou ‘ie ook zonder externe bedrijfslocatie weinig problemen ondervinden van de woon-werkverkeer-problematiek.

      Volgens mij heb ik zo al je vragen beantwoord, toch?
      Trek vooral nog even aan de bel als ik iets heb overgeslagen!

      Groeten, Renée

  • Ik ben zelf DGA in mijn holding geregistreerd op huis adres. Dat betekent volgens mij dat er nooit sprake is van woon werk verkeer, maar van standplaats-klant verkeer, dus zakelijk voor zowel BTW als Vennootschapsbelasting.

    • Voor zover ik kan zien, maakt dit geen verschil met de ZZP’er die zijn Eenmanszaak op z’n huisadres heeft ingeschreven.
      Je vertrekt nog steeds vanuit je huis.

      En zoals je in dit artikel kunt lezen, is dit de bepalende factor:
      “(…) reizen tussen de woon- of verblijfplaats en de vaste werkplaats(en) waar men zijn werkzaamheden verricht en die in een overeenkomst zijn afgesproken.”

      Als jij op locatie bij een opdrachtgever werkt, is de kans dus wel degelijk aanzienlijk dat er sprake is van woon-werkverkeer.

      Ga jij alleen maar naar een opdrachtgever voor bijvoorbeeld tussentijdse voortgangsbesprekingen, maar voer je de daadwerkelijke werkzaamheden thuis uit, dan is het géén woon-werkverkeer.

      Ik hoop dat het zo wat duidelijker voor je is?

      Groeten, Renée

  • Ik heb als ZZP’r een auto “van de zaak” waarbij alle kosten in de zaak zitten en ik ook de volledige bijtelling betaal omdat ik hem privé ook gebruik. Kan ik daarnaast ook nog een motor “van de zaak” hebben?

    Mvg, Hein

    • Beste Hein,

      Ja hoor, je mag daarnaast ook een motorfiets op de zaak zetten.
      Je hebt dan wel te maken met 2 verschillende manieren van het corrigeren van het privé-voordeel. Want het is niet zo dat, doordat je hebt gekozen voor de forfaitaire correctie van het privé-gebruik voor de auto, eventueel privé-gebruik van de motor niet meer gecorrigeerd hoeft te worden.

      Even een puntje van overweging: je gaat minder zakelijke kilometers met de auto rijden, want er zullen er dan een aantal zijn die je in dit geval met de motor aflegt.
      Het kan dan de moeite lonen om de keuze voor je auto te ‘herberekenen’: is je huidige keus nog wel de meest gunstige?

      En die berekening (“op de zaak of tegen € 0,19/km”) maak je natuurlijk sowieso voor de motor. 😉

      Als je nog aanvullende vragen hebt, stel ze gerust! Hier op het blog of via een berichtje.

      Groeten, Renée

  • Hallo, het is me niet helemaal duidelijk welke motoren je kan aanschaffen op de zaak’ .
    De een zegt alleen btw motoren, de ander zegt alle motoren, ook tweedehandse.
    Kunt u mij daar uitleg over geven?

    • Hi Marianne,

      Je kunt iedere motor rijden als ‘motorfiets-van-de-zaak’.
      Of iets een ‘BTW-motor’ is, is alleen maar interessant voor de Omzetbelasting.
      De Inkomstenbelasting – die je betaalt over je winst – houdt daar helemaal geen rekening mee.

      Als je een tweedehands motor koopt bij een bedrijf, kan daar net zo goed aftrekbare BTW op zitten als op een nieuwe. Dat ligt aan de manier waarop de dealer die motor heeft ingekocht/ingeruild. Is de motor van een particulier geweest, dan zal er géén aftrekbare BTW op zitten.
      Dit komt regelmatig(er) voor bij auto’s. Een dergelijke auto wordt dan ook wel een marge-auto genoemd.

      Koop je een tweedehands motor van een particulier, dan zit er nooit aftrekbare BTW in het aankoopbedrag.

      Maar nogmaals: je kunt iedere motor zakelijk rijden, of er nou wel of geen aftrekbare BTW op de aankoop zit.
      Dat heeft hooguit gevolgen voor de berekening die je maakt om te kijken welke keus voor jou het gunstigst is.

      Heb je nog een aanvullende vraag? Stel ‘m gerust hieronder. Of stuur me even een berichtje.

  • Ben lasser van beroep en werk veel op locatie
    Tevens heb ik ook een eigen werkplaats
    Nu is mijn vraag
    Kan ik ook een motor op de zaak kopen
    Gr Mike

    • Als jij een eigen bedrijf hebt en minimaal 10% van je kilometers zakelijk rijdt, kun jij ook een motor op de zaak kopen, Mike. 🙂
      Dat misschien veel van je kilometers naar een vaste locatie zijn (eigen werkplaats, vaste opdrachtgever), maakt voor het opvoeren van de kosten niet uit.
      Hoe je de privé-correctie berekent, heb ik uitgelegd in het blog.

      Voor de BTW zijn kilometers naar een vaste locatie woon-werkverkeer en daarmee privé-kilometers.
      Je kilometerregistratie/-schatting moeten dit verschil dus wel laten zien.

      Groeten, Renée

  • Interessant artikel en commentaren! Ik heb een bijzondere situatie, omdat ik fulltime in loondienst ben (65 km enkele reis) en daarnaast een zelfstandig adviesbureautje heb waarbij ik vanuit huis werk en incidenteel op werkbezoek ga door het hele land. Ik overweeg een nieuwe/andere motorscooter aan te schaffen na een jaar proefrijden met een wat ouder exemplaar. Nu ben ik aan het uitzoeken wat in mijn geval het meest gunstig is, want het gros van mijn km’s rij ik woon-werk.

    • Dankjewel, Johan. 🙂

      Jij hebt het over ‘incidenteel op werkbezoek’. Dat is iets anders dan het begrip woon/werk-verkeer voor de Omzetbelasting.
      Rijd je met regelmaat naar dezelfde locatie, om daar (of vanuit daar) je werk als zelfstandige te doen, dan wordt het een ander verhaal.

      Gaat het inderdaad om incidenteel werkbezoek, dan zou ik zeker je berekeningen nog een keertje opnieuw doen. 😉

      Succes!

  • Moet de motorkleding/accessoires aan bepaalde eisen voldoen om hievan de btw aftrek te kunnen gebruiken. B.v logo e.d. En kan ik die artikelen ook opgeven als ik de motor al privé heb aangeschaft .

    • Sorry Harry, je bericht was in de spambox terecht gekomen …

      Maar in antwoord op je vraag: nee hoor, in dit geval heb je niet te maken met ‘de logo-plicht’.
      Helm, beschermende kleding en laarzen zijn essentiële accessoires. Motornavigatie en motortassen/-koffers horen ook bij het gewone gebruik van een motor.

      Als jij de motorfiets inbrengt in je onderneming (waardoor ‘ie op de zaak komt te staan), kun je die artikelen gewoon aanschaffen. Of ook inbrengen, als je ze al had.

  • Beste,

    Ik zou graag een elektrische motorfiets op de zaak willen aanschaffen (zzp of BV wat voordeliger is).

    Welke aftrek is reëel te verwachten op een elektrische motorfiets (aanschaf nieuw) 17.900,- in de BTW?

    Bvd.

    gr,
    Gijs

    • Goeie vraag, Dirk – dankjewel. 🙂

      Het voordeel van de BTW-aftrek is voor een motorfiets gewoon de totale BTW minus de correctie op basis van het werkelijke gebruik.
      Zowel voor de aanschaf als voor het gebruik.

      Let wel even op de eventuele correctie op de BTW voor de aanschaf: die moet je gedurende de eerste 5 jaar blijven (her)berekenen.
      Uiteindelijk is je totale correctie op de aanschaf-BTW daardoor het gemiddelde van de correcties over de eerste 5 jaar.

      Dit is de best leesbare beschrijving hiervan die ik heb kunnen vinden:
      “De BTW die rust op de aanschaf, onderhoud en verbruik, van een zakelijke motor is aftrekbaar. Dit geldt echter niet voor het deel van de BTW dat samenhangt met het privégebruik van de motor. Aan het einde van ieder jaar wordt dus een correctie op de afgetrokken BTW doorgevoerd naar rato van de verhouding privégebruik/totaalgebruik.

      Bijzonder is wel dat de BTW correctie vanaf het zesde jaar van eigendom niet meer geldt voor de aanschaf-BTW en dan dus beperkt blijft tot het evenredig deel van de BTW op de gebruikskosten van de motor (en dat is anders bij de correctie voor het privégebruik van een auto).” Bron: http://www.ldeaccountants.nl/16-07-2014/motor-van-de-zaak/

  • hallo,

    ook ik ben op weg naar een electrische motor op mijn zaak (ben zzp er), moet nog zowel (eventjes) mijn rijbewijs, kleding en motor zelf kopen. Nu lever ik een dienst waar mijn klanten geen btw over betalen. wat heeft dat voor consequenties voor de berekeningen? wat valt onder investeringsregelingen?

    groet,

    jace

    • Als je vrijgesteld bent voor de BTW (bijvoorbeeld omdat je zorgdiensten levert), dan mag je ook geen BTW aftrekken

  • Hallo,

    Als ZZP-er heb ik het afgelopen jaar (voor het eerst) de motorfiets veel zakelijk gebruikt. Ik schrijf namelijk artikelen voor een motorwebsite. Voor die artikelen rijd ik bijvoorbeeld routes die ik beschrijf of ga ik naar een garage waar ik nieuwe vering laat installeren op de motor, waar ik vervolgens een stuk over schrijf. Een zakelijker gebruik van de motor kan bijna niet, zou ik denken. Maar het gebeurt bijvoorbeeld ook wel eens dat ik een artikel opzet waarvoor ik kilometers maak, laten we zeggen een stuk over de dijken in Nederland. Maar vervolgens wilt de redactie van die website dit artikel niet plaatsen. Dan neem ik aan dat ook deze kilometers zakelijk blijven, toch? In mijn geval is er dus structureel geen sprake van een vaste plek waar ik voor mijn opdrachtgever (dat ben ik in feite zelf) naar toe moet en de ‘zakelijkheid’ van mijn gereden kilometers hangt af van de aannemelijkheid, namelijk of deze kilometers nodig waren voor een artikel dat al dan niet gepubliceerd is. Uiteraard heb ik ‘bewijzen’ in de vorm van een stuk tekst en wat foto’s van de locaties en de registratie van deze kilometers t/o van mijn privé kilometers, maar mijn vraag is: hoe zou de belastingdienst dit zien? En geldt dezelfde verhouding (zakelijk-privé) in het geval van de omzetbelasting ook voor de overige kosten, zoals onderhoud, accesoires en kleding voor op de motor? Ik doe dit voor het eerst, dus ik probeer mijn kop niet te ver boven het maaiveld uit te steken, maar wil uiteraard wel de kostenaftrek opvoeren waar ik recht op heb.

    Alvast bedankt voor het meedenken.

    Gr. Bas

    • Sorry voor de ongelooflijk later reactie, Bas.
      Maar wat een fijne baan heb je (afhankelijk van het seizoen dan misschien 😉 )!

      Het klinkt niet alsof je in opdracht schrijft (“… wil de redactie … dit artikel niet plaatsen”).

      Als je het bij die ene website houdt, kun je eraan toevoegen “op dit moment”. Oftewel: je hebt het werk gedaan/het product ontwikkeld, maar je hebt het nog niet verkocht. Aan die website.

      Nou kun je alles op de plank laten liggen en hopen dat die website het artikel in de toekomst wel wil plaatsen. Of je gaat er ‘de boer mee op’: je zoekt een andere website.
      Maar da’s een andere discussie.

      Hoe dan ook: je hebt de kilometers gemaakt, dus ja: die zijn zakelijk.

      Hoe je dat zakelijke verbruik in je boekhouding verwerkt, is aan jou.

      Zoals je kunt lezen onder het 1e kopje, is de correctie voor privé-gebruik voor een motorfiets-van-de-zaak gewoon op basis van het werkelijke gebruik. En dat geldt dan voor ALLE kosten.

      Rijd je zakelijke kilometers op een privé motorfiets, dan geldt wat bij het 3e punt onder het 2e kopje staat:
      • een bedrag per zakelijk gereden kilometer (t/m 2022: € 0,19 – 2023: € 0,21 – 2024 e.v. € 0,23)
      • de BTW terugvragen over de kosten voor brandstof, onderhoud en reparatie voor het zakelijke gebruik.

      De beste keus ( zakelijk gebruik van een privé motorfiets óf een motorfiets-van-de-zaak) bereik je altijd door allebei de opties uit te rekenen.
      Ben je nog niet zeker over de keus die je voor 2022 hebt gemaakt (en die je dus aan moet houden zolang je deze motorfiets blijft gebruiken), dan zou ik het alsnog uitrekenen. Het kán lonen om je aangifte IB over 2022 aan te passen, maar dat weet je dus pas nadat je het hebt uitgerekend.

      Succes en wijsheid!

  • Hallo,
    Is er nog verschil tussen har aanschaffen van een nieuwe of tweedehands motor, behalve dat je in het laatste geval geen BTW kunt aftrekken?

    • Ook een gebruikte motorfiets kan zakelijk geweest zijn, en in dat geval is de btw nog steeds verrekenbaar. Alleen zijn die wel heel dun gezaaid en als je daar gericht op gaat zoeken zijn er maar heel weinig te vinden helaas. Was voor mij reden om uiteindelijk voor nieuw te kiezen, is dan onderaan de streep goedkoper dan een jonge gebruikte.

  • Lukt af en toe prima. Zelf een paar jaar geleden een 1200Rt gekocht die al eerder zakelijk bereden was. Was financieel interessant door de BTW-aftrek en aanwezige onderhoudshistorie. Meestal vind je echter marge motoren waar de BTW al af is. Je kunt die nog steeds zakelijk inzetten, heb ik ook jaren gedaan

  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

    Vond je dit interessante content?

    Dan vind je deze blogs misschien ook leuk

    >