Een blije klant is het meest waardevolle dat jouw bedrijf kan hebben. Waarom? Het houdt in dat je je klant beter hebt geholpen dan je klant van tevoren had verwacht. En da’s dus heel fijn voor je klant!

Maar het is ook heel fijn voor jou. Een blije klant praat namelijk eerder over jou en je bedrijf en beveelt je eerder aan dan een klant die niet meer dan tevreden is. Blijdschap is namelijk een gevoel dat je wilt delen. Tijdens een verjaarsfeestje of een netwerkborrel, via Facebook, Pinterest, Instagram, LinkedIn of Twitter, via een blog.

Geweldig toch? En zo makkelijk te bereiken.

Beloof een gouden berg en lever er twee

Een blije klantAls je wel eens een seminar hebt gevolgd bij Open Circles Academy ken je de uitspraak “Overpromise and overdeliver”: beloof veel (meer dan gebruikelijk is) en lever nóg meer.

Een geweldig uitgangspunt, dat zeker blije klanten oplevert – met alle hierboven genoemde voordelen.

Als je al begonnen bent als ZZP’er kan het inhouden dat je je hele bedrijf eens goed tegen het licht moet houden. Lever jij een geweldig product of een geweldige dienst? Nog niet? Hoe kun je jouw product of dienst dan wél geweldig (‘remarkable’) maken?

En nadat je dat hebt gedaan: is het duidelijk voor je klanten dat je dienst of product geweldig is? Komt dit duidelijk over op je website, kun je dit duidelijk vertellen aan een toekomstige klant?

Kortom: het kost wat werk, maar dat is meer dan de moeite waard.

Een klantenhand is gauw gevuld

Naast het geweldig maken van je product of dienst, is er nog meer dat je kunt doen om je klanten blij te maken. Saskia en Serge zongen het al: “Het zijn de kleine dingen die het doen …”
Nee, ik ben geen fan van S & S, maar het is een waarheid als een koe.

En het is zo makkelijk! Je hoeft alleen maar je eigen ervaringen na te gaan: wat was een actie van een bedrijf waar jij blij van werd?

Het kan een e-mailtje zijn geweest dat je kreeg op de dag nadat het door jou bestelde product was afgeleverd om je veel plezier te wensen met je nieuwe aankoop. Of een hele lieve rouwkaart van de dierenarts nadat je je hond hebt moeten laten inslapen (raar maar waar: ik werd er toch een beetje blij van).

Het gaat dus om iets kleins en simpels, maar ook om iets persoonlijks. Iets dat bewijst dat je klant geen ordernummer of dossier is, maar een mens. En dat achter jouw bedrijf net zo goed een mens schuilgaat.

Ter verdere inspiratie iets wat me onlangs nog heel blij heeft gemaakt. Zo blij, dat ik dat nu met jou gedeeld heb. 🙂

Wat leuk van hollandsnieuwe

Heb jij nog leuke voorbeelden? Zet ze dan vooral hieronder neer, zodat iedereen die het leest er alsnog plaatsvervangend blij van kan worden. 🙂

Ken je ZZP’ers voor wie dit artikel ook waardevol is? Deel het dan met ze via één van de deel-opties hieronder.

• Hoi Renée,

Het klopt helemaal wat je zegt. Soms kan een klein iets je bijzonder blij maken. Ikzelf heb mijn eigen speurhondenschool en ik heb pas geleden 2 vriendinnen die al bijna 2 jaar bij me speuren een soort verrassingsgoodiebag geschonken bij hun 40e les. Omgerekend hadden zij bij deze les er al meer dan 150 kilometer aan sporen lopen op zitten. Ik vond dat dit beloond mocht worden met wat voetenverwennerij: scrubcreme, bruistabletten en ontspannende crème. Kleine moeite, maar mijn klanten vonden het hartstikke leuk!

• Wat een leuk idee, Jennifer! Ik zie het al helemaal voor me: honden uitgeteld in hun mand, baasje volledig ontspannen met de voeten in een bakje water. 🙂

• Hoi Renée,

Ik doe veel voor de klanten van mijn exclusieve hondenuitlaatservice. Wanneer de hond jarig is krijgen ze een cadeautje. Vandaag is het Valentijn en dat heb ik gecombineerd met het vieren van mijn 1 jarig bestaan, alle uitlaathonden hebben een zakje zalmkoekjes in de vorm van een hartje gekregen 😉 Wanneer de hond komt te overlijden ga ik altijd persoonlijk bij de klant langs om een zelfgemaakte condoleancekaart te brengen en een bos bloemen. Met kerst krijgen alle honden een kerstpakketje en daar zit vaak ook iets leuks bij voor de baasjes. Ik krijg er altijd leuke reacties op en ik vind het erg belangrijk om mijn klanten te laten weten dat ik hun niet als een nummer behandel. Met de meeste klanten heb ik ook erg leuk contact via de WhatsApp.

• Zo zeg Marsha, jouw klanten boffen echt met jou!
      Jouw klanten (zowel de honden als de baasjes) hoeven niet te twijfelen of je van ze houdt. 😉

En natuurlijk: gefeliciteerd met je 1-jarige bestaan – wat een prachtige mijlpaal!!!

Vond je dit interessante content?

Dan vind je deze blogs misschien ook leuk