De eerste keer dat ik ‘verhaal’ hoorde in relatie tot marketing, was in 2015.

Ik deelde in een coachgroep waarom ik op het punt stond om mijn ZZP-bedrijf op te heffen. Om de handdoek in de ring te gooien en mijn potentiële klanten het lekker zelf uit te laten zoeken.

Nadat ik was uitgeraasd, riep mijn coach enthousiast “Dát is het verhaal dat je moet delen!!” Ik keek of ik water zag branden, want waarom zou iemand dáár nou in geïnteresseerd zijn??

In de daaropvolgende jaren veranderde ‘verhaal’ in ‘Jouw Verhaal’. En snapte ik nog minder goed wat ik me erbij moest voorstellen. Dat was dan toch hetzelfde als je Elevator Pitch? Waarmee je vertelt wie je helpt, waarmee en met welk resultaat?

Ik snap nog lang niet alles van het fenomeen ‘Jouw Verhaal’. Dat is ook de reden dat ik sinds dinsdag meedoe met een Challenge van een expert op dit vlak.
Maar ik deel hieronder graag met je wat ik er inmiddels over heb geleerd.

Jouw Verhaal, wat is dat eigenlijk?

Heel in het kort is Jouw Verhaal het antwoord op bepaalde ‘waarom’-vragen, zoals bijvoorbeeld:

• Waarom ben je je ZZP-bedrijf gestart?
  • Waarom doe je wat je doet?
  • Waarom help je wie je helpt?
  • Waarom help je je klanten op de manier waarop je dat doet?
  • Waarom kies je liever voor bloggen dan voor vloggen?

Geef het antwoord in verhaalvorm en voilà: je hebt Jouw Verhaal!

Jouw Verhaal - wat is het (2)

[content_container max_width=’500′ align=’center’]

Een voorbeeld

“Veel mensen die ZZP’er worden, gaan naar de Kamer van Koophandel, schrijven zich in en gaan aan de slag. Ze denken dat ondernemen iets is wat je in de praktijk leert, door vallen en opstaan. Een ‘fout’ is een leermoment. De tijd en/of de omzet (of erger!) die dat kost, noemen ze leergeld.

Ik niet. Ik noem het zondegeld.

Er zijn namelijk heel veel ‘fouten’ die je helemaal niet HOEFT te maken. Dat hebben anderen al lang en breed gedaan. Het wiel opnieuw uitvinden is dus zonde!

ZZP’ers hebben zoveel moois te bieden aan de wereld om hen heen.
Maar ik zag veel van hen worstelen met die onnodige fouten. En zag dat door die worsteling hun ZZP-bedrijf niet goed of zelfs helemaal niet van de grond kwam. Dat is pas écht zonde!!!

Om die reden ben ik De ZZP-School gestart.
Daarmee help ik ZZP’ers onnodige ‘fouten’ te voorkomen door hen de basis van ondernemerschap te leren. Door hen te helpen aan een stevig fundament aan kennis en vaardigheden dat daarvoor nodig is.

Met dat fundament als uitgangspunt zijn er nog genoeg ‘fouten’ om van te leren. Maar het leergeld daarvoor is een investering in een maximaal succesvol ZZP-bedrijf.”

[/content_container]

Waarom is Jouw Verhaal interessant?

Je kent vast de uitspraak “mensen doen zaken met mensen”.
Die uitspraak moet eigenlijk de toevoeging hebben “… met wie ze een klik voelen”.
En dat is nou precies waarmee Jouw Verhaal helpt.

De inhoud van Jouw Verhaal kan zorgen voor een gevoel van herkenning bij je lezers/fans/volgers/abonnees. Voor het idee dat jij hen kan helpen omdat je hen begrijpt.

Maar ook de manier waarop je het vertelt, laat zien wie JIJ bent.
En maakt het daardoor mogelijk om die klik al dan niet te ervaren.

Jouw Verhaal draagt er dus aan bij dat jij en je ideale klant elkaar vinden.

‘Waarom’ is de vraag waar alles om draait

Jouw Verhaal - wat is het (3)Je kon het hiervoor al lezen: alle vragen beginnen met ‘waarom’.
Het antwoord op ‘waarom’ laat niet alleen aan anderen zien wie je bent en wat je belangrijk vindt.
Het is ook je motivatie. Wat jou in actie zet en houdt.
Of het nou om je Big Why gaat of om een kleinere ‘waarom’.

[content_container max_width=’500′ align=’center’]

Als klein kind wilde ik al weten waarom ik iets moest doen.
“Ga je kamer opruimen!” “Waarom???”

“Daarom!” als antwoord had weinig gevolgen voor het rondslingerende speelgoed.

Dit antwoord zorgde wel voor een goede motivatie: “Straks komt je zus. En je weet het: alles wat zij aan speelgoed op de grond vindt, gooit ze weg!”

[/content_container]

Ik heb het ook met het leren van nieuwe dingen. Als ik er het nut niet van inzie (geen goed antwoord heb op ‘waarom zou ik dat leren?’) kan ik in een boek staren tot ik een ons weeg. Het komt niet binnen en/of het blijft niet plakken.

De derde manier waarmee een antwoord op ‘waarom’ je helpt

Het zorgt voor duidelijkheid. Het zorgt voor begrip. Het zorgt ervoor dat dingen logisch worden.

Dat is waarom ik me met De ZZP-School niet alleen richt op

• WAT (de kennis over ondernemerschap)
  • en HOE (de vaardigheden die je als ZZP’er nodig hebt).

Ik zorg ook voor antwoorden op WAAROM, zoals waarom je bepaalde kennis en vaardigheden nodig hebt, waarom dingen en mensen werken zoals ze doen.

Je ziet het: Jouw Verhaal is heel waardevol voor het bouwen van relaties met de JUISTE mensen. Met jouw potentiële ideale klanten.
Mensen kopen van mensen-met-wie-ze-een-klik-hebben. Maar daarvoor moeten ze je wél eerst leren kennen. En dat is precies waar Jouw Verhaal voor zorgt.

Weet jij (al) wat Jouw Verhaal is? Ik lees je reactie graag hieronder.

Ken jij andere ZZP’ers voor wie dit artikel interessant is? Deel het dan met ze via één van de deelknoppen.

• Mooi verhaal, heel herkenbaar. Bij verhalen vertellen gaat het om die herkenbaarheid, daarom deel ik ook graag mijn verhaal, met de eeuwige trek en het toenemende gewicht.

• Mooi geschreven, Renée. Ik vertelde mijn verhaal al wel als ik met mensen praat of bij het geven van een training bijvoorbeeld. Nu nog online ‘de wereld in’. Zelf vind ik het als ik hulp zoek heel belangrijk te weten waarom iemand doet wat ie doet.

Vond je dit interessante content?

Dan vind je deze blogs misschien ook leuk