Een tijdje terug tijdens een Facebook Live vertelde ik al over één van de dingen die ik van m’n oudste zus heb geleerd. “Woorden hebben macht en kracht.”

Zorgvuldig omgaan met woorden is dus voor iedereen belangrijk.
Maar voor jou als ZZP’er nog nét een beetje belangrijker.

De woorden die jij en je (potentiële) klanten – bewust en onbewust – gebruiken, hebben namelijk invloed op het succes van je ZZP-bedrijf.

In dit blog laat ik je een paar manieren zien waarop dat gebeurt.

Je woorden zorgen ervoor dat je je doelgroep aanspreekt – of niet

In marketing is dit één van de dingen waar nadruk op wordt gelegd: zorg dat je de taal van je doelgroep spreekt. Gebruik de woorden die zij zelf ook gebruiken. Zeker als het gaat om de woorden waarmee zij hun probleem omschrijven. En de oplossing die ze zoeken.

Als expert is dit niet altijd even makkelijk om te doen. Je bent verder dan je doelgroep (daarom ben je ook expert) en denkt daardoor misschien in het overkoepelende probleem.
Maar als jij het hebt over “in je kracht zetten”, terwijl je potentiële klant hulp wil bij het goed omgaan met haar vervelende schoonmoeder, mis je waarschijnlijk de aansluiting.

[thrive_icon_box color=’purple’ style=’1′ image=’https://112.wpcdnnode.com/zzp-school.nl/wp-content/uploads/twitter-wit-met-transparante-achtergrond.png’]
[/thrive_icon_box]

Maar het gaat verder dan alleen het gebruiken van de juiste woorden. Het gaat er ook om HOE je die juiste woorden gebruikt.

De manier waarop je schrijft en spreekt kan bijvoorbeeld formeel of informeel zijn. Daarnaast kun je ervoor kiezen om te tutoyeren of te vousvoyeren (je doelgroep met ‘u’ aanspreken). Want nee, die twee zijn niet noodzakelijk met elkaar verbonden.

Ook de stijl waarin je de juiste woorden gebruikt, moet dus aansluiten bij je doelgroep. Anders spreek je ze alsnog niet aan.

Ga zorgvuldig om met woorden

In de inleiding schreef ik het al: woorden hebben macht en kracht. Het gebruik ervan brengt dus een bepaalde verantwoordelijkheid met zich mee.

Voor de woorden die je naar een ander toe gebruikt.
Maar ook en misschien juist wel voor de woorden die je gebruikt als je tegen jezelf praat.

[/thrive_icon_box]

Hoe snel zeg je tegen een klant die een foutje maakt “Jeetje zeg, dat was stom!”
Volgens mij niet zo heel snel. Maar héél misschien heb je dat ergens in je leven wel ‘ns tegen jezelf uitgeroepen … ?
Ik weet dat ik op zeker één keer tegen mezelf iets gezegd heb als “Wat ben jij toch eigenlijk een ongelooflijk stomme k..!”

Ga ‘ns na hoe het voelt als je negatieve woorden tegen jezelf zegt. Wat is het effect op je zelfvertrouwen als jij een potentiële klant benadert? Op je prijsstelling? Op … ???

Het gebruik van negatieve woorden heeft altijd een negatieve invloed op het succes van je ZZP-bedrijf.
Of denk jij daar anders over?

Luister naar je (potentiële) klanten

Dat is natuurlijk altijd een goed advies.
Maar in dit geval bedoel ik niet ‘luister naar wat ze zeggen’. Ik bedoel ‘luister naar de woorden WAARMEE ze het zeggen’.

De Nederlandse taal heeft misschien niet zoveel synoniemen als de Engelse, maar er zijn er nog meer dan genoeg. Je kunt dus uit meerdere woorden kiezen om iets te zeggen.

De bewuste keuze voor een bepaald woord kan zijn vanwege een (klein) verschil in betekenis.

Maar zeker in situaties waarbij emotie een rol speelt, is de keus voor een bepaald woord vaak onbewust. En daarmee zéér veelzeggend.

[/thrive_icon_box]

Als het goed is, vertellen klanten (jou) wat zij als hun probleem ervaren. Maar de woorden waarmee ze dat doen, vertellen je wat hun échte probleem is.

Hoe beter jij die woorden ‘verstaat’, des te beter jij je klanten kunt helpen.

In dit blog heb ik 3 manieren beschreven waarop woorden invloed hebben op het succes van je ZZP-bedrijf. Niet om je te laten zien welke manieren er zijn, want er zijn er nog (veel) meer. Ik heb dit blog geschreven om je te laten zien DAT ze er zijn.

Pas als jij je bewust bent van de impact van woorden, kun je ze optimaal gebruiken om je klanten te helpen. En zo je ZZP-succes vergroten.

Vandaar mijn vraag: hoe bewust ben jij je van de invloed van woorden? Ik ben heel benieuwd naar je antwoord – zet je ‘m hieronder bij de reacties?

Ken je andere ZZP’ers voor wie dit blog interessant is met ze? Deel het dan met ze via één van de social media-buttons.