• Home
  • /
  • Blog
  • /
  • Iedereen behoort tot je doelgroep – of toch liever niet?

Iedere ZZP’er wil graag zoveel mogelijk klanten. ’t Maakt niet uit wie het zijn, want het product of de dienst is voor iedereen geschikt. Geweldig toch, als iedereen in de hele wereld tot je doelgroep behoort? ’t Kan niet anders dan dat je ongekend succesvol wordt!

Helaas, de werkelijkheid is heel anders. De kans is groot dat jij tot de groep ZZP’ers behoort die moeite heeft met het vinden van klanten. Die verkoopcijfers heeft die achterblijven bij de (hooggespannen) verwachtingen.

 

Je doelgroep is te groot – en daardoor onbereikbaar

Iedereen behoort tot je doegroep - 4Als iedereen tot je doelgroep behoort, bevinden je potentiële klanten zich overal. Op straat, op Facebook, op fora, op de voetbalclub …

Hoe bereik je die in vredesnaam? Ga je flyeren, ga je bloggen, ga je Twitteren, zet je een Facebook Fan Page op? Doe je het allemaal? Maar wanneer dan? En hoe?

Misschien is het je gelukt om een keus te maken uit alle mogelijkheden om je te profileren. Ik hoop het! Maar dan komt het volgende: in welke taal ga je je doelgroep aanspreken? In Jip-en-Janneke-taal? In vaktaal, met jargon? Van alles wat? Ga je tutoyeren of vousvoyeren?

Je ontkomt niet aan het maken van keuzes. En als je dat dan toch moet doen, doe het dan in één keer goed.

 

Kies je niche

Misschien kan iedereen wel voordeel hebben van je dienst of product. Maar niet iedereen is je potentiële klant.

  • Ben je een dienstverlener en spreek je geen andere taal dan Nederlands? Dan zijn anderstalige mensen geen potentiële klant van je – hoe goed ze je dienst ook kunnen gebruiken.
  • Is persoonlijk contact noodzakelijk voor je bedrijfsvoering? Mensen aan de andere kant van de wereld zijn geen potentiële klant van je.
  • Jouw product of dienst kost geld. Iemand die jou niet kan betalen, zal nooit je klant worden!

Iedereen behoort tot je doegroep - 2Bepaal wat voor een persoon aan alle voorwaarden voldoet om een verkoop een ‘logisch gevolg’ te maken. Doe dat zo gedetailleerd mogelijk: bepaal geslacht, leeftijd, gezinssamenstelling, inkomenssituatie, woonplaats. Alles wat voor de verkoop van je product van belang kan zijn. En uiteindelijk is ‘ie daar dan: je ideale klant.

En aangezien je ideale klant zelden slechts één persoon is, heb je daarmee gelijk je doelgroep bepaald. 🙂

 

Je verkoopt geen ‘nee’, je vertelt alleen minder ‘ja’

Het kiezen van een niche klinkt misschien alsof je jezelf beperkt in je afzetmogelijkheden. Alsof je ‘nee’ zegt tegen potentiële klanten, alsof je ze uitsluit.

Wees gerust, je doet voor niemand de deur dicht.Iedereen behoort tot je doelgroep - 3
Wat je doet, is je marketinginspanningen focussen op je niche in plaats van op iedereen.

Je communiceert op een manier die je doelgroep aanspreekt, via een medium dat je doelgroep aanspreekt, op een plek waar je doelgroep zich bevindt.
Zo kunnen jij en je doelgroep elkaar goed vinden en leren kennen, is het duidelijk welke problemen jouw product of dienst oplost en voor wie.

Je potentiële klanten dienen zich dan ‘vanzelf’ bij je aan, waardoor je omzetten stijgen.

 

Heb jij je niche al gekozen? Hoe heb je dat gedaan? Hieronder kun je een reactie achterlaten, ik lees ‘m graag!

Ken jij ZZP’ers voor wie dit ook een nuttig artikel is? Met de social media-knoppen deel je het met één klik.

  • Ik heb heel lang lopen klooien om mijn doelgroep te vinden. Ik wilde ook leverancier voor iedereen zijn met een hond. Sinds ik mijn niche te pakken heb, gaan de resultaten door het dak. Ik zeg makkelijker NEE omdat het buiten mijn focus valt en kan het ook goed verantwoorden voor mezelf.

  • Dat je makkelijker ‘nee’ zegt, is nóg een bijkomend voordeel van het kiezen van je niche. Als je zoveel ideale klanten hebt aangetrokken, kun je de klanten die in de ‘slipstream’ meekomen, gewoonweg niet meer helpen. Monique, je hebt een luxeprobleem. 🙂

  • IK weet niet zo goed hoe je dat kunt bepalen ,ik ben al blij met iedere nieuwe klant ,en vaak komen ze via mond op mond reclame naar mij toe voor een afspraak.wel is altijd meteen de vraag ;”wat kost het”en wat doe je er allemaal bij.(ook de oren schoonmaken ,ook de nagels knippen)wat ik wel snap maar toch vervelend vind. Ik denk wel dat ook nieuwe eigenaren via via hebben gehoord over mijn trimsalon en dan een eerste afspraak maken.dit vind ik ook erg leuk. Maar hoe krijg ik nou nog meer klanten.wij doen al met adverteren ; in de snackbar, bij een tuincentrum visite kaartjes achterlaten, bij de dierenarts folders ophangen.

    • Ah, nog een vraag van je. 🙂

      Heel mooi dat klanten (al) mensen naar je doorverwijzen!
      Wat kan helpen, is die klanten te vragen wat de reden is waarom ze je aanbevelen bij anderen. Zo kom je erachter of het de manier is waarop je met de hond omgaat, of juist met de klant. Of het je prijs is, of wat je allemaal biedt voor die prijs. Of nog iets anders.
      Je komt erachter met welk probleem je ze helpt (zie verderop).

      Op het moment dat jij kiest voor een specifieke doelgroep, komen klanten vanzelf naar je toe. Niet gelijk – het heeft altijd even tijd nodig om als expert bekend te worden. Maar uiteindelijk wel.
      Als jij De Expert bent in het plukken van ruwharige teckels, of in het trimmen van getraumatiseerde honden, of …, dan weten de klanten uit je doelgroep je echt wel te vinden.

      Ga na waar jij heel erg goed in bent, met welk probleem of met welke wens jij mensen écht kunt helpen.
      Bepaal vervolgens de doelgroep die jij het beste kunt helpen.
      Vind uit waar je die doelgroep kunt vinden (rasverenigingen, groepen op Facebook, fora, …)
      Zoek tenslotte uit hoe je die doelgroep kunt bereiken (lezingen, sociale media, via een samenwerking met bijvoorbeeld hondenuitlaatdiensten/dierenartsen/hondengedragstherapeuten/…).

      In de tussentijd laat je natuurlijk nog steeds folders achter, maar dan met teksten die aangepast zijn op je doelgroep. Dus met de oplossing die je biedt voor hun probleem of wens (zie ook mijn reactie op je vraag bij het blog ‘Denk je vanuit je klant of vanuit je aanbod?‘). Je website moet natuurlijk dezelfde boodschap afgeven en hetzelfde geldt voor een eventuele Facebookpagina.

      Het kost even wat tijd en moeite, maar dan heb je ook wat. 🙂

      Groeten, Renée

  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

    Vond je dit interessante content?

    Dan vind je deze blogs misschien ook leuk

    >