2

Hoe ga jij om met tegenvallers in je ZZP-bedrijf?

Hoe ga jij om met tegenvallers (1)

Ieder mens heeft wel ‘ns te maken met tegenvallers. Met dingen die mislukken, of niet gaan zoals je had gepland. Met mensen die teleurgesteld zijn, of misschien zelfs boos op je.

Alsof dat al niet vervelend genoeg is, ben jij naast mens ook nog ‘ns ZZP’er.
Heb je te maken met veel meer wat anders uitvalt dan je verwacht had.

Zonder dat je ook maar iemand hebt die het voor je op kan lossen.
Of die je de schuld kunt geven. 😉

Als je niet wilt dat tegenvallers je zakelijke groei hinderen, zul je toch echt zelf aan de bak moeten.
Waarmee? Dat laat ik je hieronder zien

Beperkende overtuigingen: jouw individuele pestduiveltjes

De enige manier om nooit te maken te krijgen met een tegenvaller (een ‘mislukking’) of met teleurgestelde of boze mensen is door NIETS te doen.
Aangezien jij een succesvol ZZP-bedrijf wilt bouwen, is dat geen optie.
Maar wat dan wel?

Hoe ga jij om met tegenslagen (2)

“Ik zei toch dat het je niet zou lukken?”

Je zult aan de slag moeten met JEZELF. Om precies te zijn met de meest geniepige van jouw Persoonlijke Succes Remmers: je beperkende overtuigingen.

Ik heb het hier over de stemmetjes die in je oor fluisteren zodra je iets wilt doen wat buiten je comfort zone ligt.

De stemmetjes van de pestduiveltjes die zich verdekt hebben opgesteld in je onbewuste.
Die dingen zeggen als “Dat kan je toch niet”, “Dat wordt niks”, “Ze zeggen toch vast nee”.
Die ervoor kunnen zorgen dat je van je geplande actie afziet.

Als je ze overwint, toch doet wat je gepland had en te maken krijgt met een tegenvallend resultaat, gaan ze wéér aan de slag. Nu met zaken als “Zie je wel, ik zei het toch?”, “Je had er ook nooit aan moeten beginnen” en meer van dat soort opbeurende suggesties.

Daarmee bevestigen ze wat ze in eerste instantie al zeiden. En maken ze het voor jou moeilijker om een volgende keer weer een spannende actie te ondernemen.

Ga de confrontatie aan

Omdat ze onbewust zijn, zul je (misschien) in eerste instantie hulp nodig hebben om je beperkende overtuigingen onschadelijk te maken. Die hulp kan variëren van informatie op internet (je kunt er zelfs stappenplannen vinden) tot een coach of therapeut.

Je kunt ze één voor één identificeren en aanpakken, of gelijk gaan voor de gemeenschappelijke onderliggende emotie: angst. Faalangst, angst om afgewezen te worden, angst om de controle kwijt te raken (oftewel perfectionisme), …
Kies je voor deze laatste optie, dan is het boek van René Arns echt een aanrader om mee te beginnen!

Wat je ook kiest, ga ermee aan de slag! Je beperkende overtuigingen hebben – net als je andere Persoonlijke Succes Remmers – een hele grote invloed op je zakelijke succes. Ze zijn niet voor niks onderdeel van stap #2 van de FUNDAMENT-methode.

Een hulpmiddel om toch in actie te blijven

Leuk hoor, het advies dat ik hierboven gaf. Maar wat doe je dan in de tussentijd??

Ik gebruik zelf het actie/resultaat-principe.
Dat is emotie-neutraal, zodat je acties kunt ondernemen zonder dat je je (oude) angsten – en dus je Pestduiveltjes – wakker maakt. Of, als dat niet lukt, ze zo snel mogelijk de mond te snoeren.

Hoe ga jij om met tegenslagen (3)“Iedere actie geeft een resultaat. Dat resultaat kan verwacht of onverwacht zijn.
Het onverwachte resultaat kan gewenst of ongewenst zijn.”

Dat is alles.

Je weet dus van tevoren dat je actie een resultaat geeft. Wat dat resultaat is, weet je pas als je het weet.
Het heeft dus geen enkele zin om daarop vooruit te lopen.

Pas als je weet wat het resultaat is, ben je toe aan de volgende stap.

Voorbeeld: je doet een aanbieding voor een workshop en je verwacht 5 inschrijvingen
Verwacht gewenst resultaat: 5 inschrijvingen
Onverwacht zeer gewenst resultaat: 25 inschrijvingen
Onverwacht ongewenst resultaat: 0 inschrijvingen

  • Als eerste geef je de bijbehorende zuivere emotie (yeehaw- of boehoe-stemming) de ruimte.
  • Daarna zoek je uit hoe dit resultaat tot stand is gekomen.
  • Op basis van je bevindingen kun je je strategie optimaliseren, herhalen of aanpassen.

Je bent nu klaar voor je volgende actie, waarop natuurlijk ook weer het actie/resultaat-principe van toepassing is.
🙂

Groei terwijl je groeit

Je beperkende overtuigingen zijn hardnekkig. Logisch, want je hebt ze al jarenlang bij je en ze hebben je ooit goed gediend. Je persoonlijke groei kost, ook op dit gebied, tijd en moeite.

Gelukkig kun je het actie/resultaat-principe ALTIJD toepassen.
Vóór je zelfs maar weet dat je beperkende overtuigingen hebt en hoe ze je beïnvloeden. Maar ook tijdens het onschadelijk maken ervan.
Zo kan je ZZP-bedrijf groeien terwijl jij persoonlijk groeit.

Het actie/resultaat-principe is mijn manier om met tegenvallers om te gaan. Kan ‘ie jou ook helpen? Heb jij een andere manier die voor jou werkt?

Ken jij andere ZZP’ers voor wie dat artikel ook interessant is? Deel het dan met ze via één van de opties hieronder.

Click Here to Leave a Comment Below 2 comments