4

Met welk probleem of met welke wens kan ik jou helpen?

Help jij mij om jou te helpen (1)

Jouw aanbod van diensten, al dan niet verpakt in producten, is erop gericht om anderen te helpen. Jouw aanbod is wat ze op dat moment het meeste nodig hebben. Om een probleem op te lossen. Om een droom waar te maken.

Maar je staat natuurlijk niet stil. Je leert bij, je krijgt nieuwe inzichten, je hebt nieuwe ervaringen.

Er is nog meer wat niet stil staat: de wereld om je heen. De wereld om je klanten heen.
Misschien hebben ze inmiddels behoefte aan andere of meer dingen om hun probleem op te lossen of hun droom waar te maken. Misschien niet. Maar hoe weet je dat zeker?

Hulp van je klanten, voor je klanten

Help jij mij om jou te helpen (2)Ik schreef het al op Facebook: soms is het nuttig om even pas op de plaats te maken.

Niet om zomaar stil te gaan staan, wat stilstand is achteruitgang.

Nee, om ‘ns even te checken of alles goed gaat of misschien beter kan. Zulke ‘beschouwende momenten’ zijn ook een prima middel om na te gaan hoe je jouw aanbod nóg of weer beter op de vraag van je klanten laat aansluiten.

De enige die zeker weet wat je klant nodig heeft is … je (potentiële) klant. Maar hoe kom jij hierachter?

#1 – Luisteren

De eerste stap is luisteren waar je potentiële klanten over praten. Sociale media zijn prima plekken om dat te doen.

In groepen op Facebook en LinkedIn, op fora en Twitter praten mensen over hun problemen en hun dromen. Soms geven ze zelf al precies aan wat ze nodig hebben, maar meestal niet. Het is ook niet de taak van je klant om te weten wat nodig is voor het oplossen van z’n probleem of het realiseren van z’n wens.

Je klant hoeft er alleen maar over te praten. Met jouw expertise ‘vertaal’ je dit naar een concrete uitdaging en een oplossing die daar optimaal op aansluit.

#2 – Vragen

Een volgende – en voor de meesten van ons moeilijker – stap is het rechtstreeks vragen aan je (potentiële) klanten.

Er zijn verschillende manieren en momenten om je (potentiële) klanten te vragen waarmee je hen kunt helpen:

  • persoonlijk, na afloop van een 1-op-1 gesprek of een groepstraining;
  • online, via een enquête of een vraag op social media, in je nieuwsbrief of op je website

Walk the talk

Het aanbod van De ZZP-School – de informatie in de blogs en workshops – heb ik opgebouwd door te luisteren. Het is een antwoord op vragen die ik van mijn e-Mentoring– en administratieklanten krijg en vragen die worden gesteld op ZZP-fora en in ondernemersgroepen op Facebook en LinkedIn.

Het is nu tijd dat ik m’n eigen advies #2 in de praktijk breng. Bij deze dus mijn vraag aan jou:
“Met welk probleem of welke wens kan ik jou helpen?”

Zo’n hele brede vraag is niet altijd even makkelijk te beantwoorden.
Om je een beetje op weg te helpen staan hieronder daarom een paar zinnen-met-een-open-einde.

“Mijn grootste uitdaging is …”
“Ik loop iedere keer aan tegen …”
“Mijn bedrijf wordt succesvoller zodra ik meer weet over …”
Help jij mij om jou te helpen (4)“Ik kan mijn bedrijf beter ontwikkelen zodra ik beter kan …”
“Wat mij tegenhoudt om de volgende stap te nemen is …”
“Ik wil zo graag meer/beter/makkelijker …”
“Hoe zit het nou precies met …?”
“Ik krijg het maar niet voor elkaar om …”

Jouw reactie, kort of uitgebreid, maakt het mogelijk om mijn aanbod nóg beter aan te laten sluiten op wat jij nodig hebt.

Met een kleine vraag of uitdaging kan ik misschien al gelijk helpen. Mocht dat niet lukken, dan beloof ik je dat ik je op z’n minst in een reactie laat weten hoe ik dat dan wel ga doen.
Je stelt je vraag dus nooit voor niks!

Wil je me helpen? Zet dan hieronder jouw antwoord of reactie op de vraag:
“Hoe kan ik jou nóg beter helpen?”

Wil je jouw reactie liever niet openbaar onder dit blog zetten? Geen probleem, stuur ‘m dan gewoon via een berichtje. En natuurlijk krijg je ook dan een reactie van mij.

Alvast hartstikke bedankt!

Click Here to Leave a Comment Below 4 comments