11

Een eindejaarschecklist is maar de helft van het verhaal

Een eindejaarschecklist is maar de helft van het verhaal (1)

Zo vlak voor het einde van het jaar is het goed om nog even allerlei dingen na te lopen. Je hebt nu nog een paar dagen om zaken recht te trekken als dat nodig is. Of om nog net even van een paar voordelen te profiteren als dat mogelijk is.

Daarnaast staat er een heel nieuw, vers jaar voor de deur. Vol met nieuwe kansen. Hoe beter voorbereid jij aan het nieuwe jaar begint, hoe meer kansen je ziet en kunt grijpen.

Van mij krijg je daarom geen eindejaarschecklist (die zijn er al genoeg), maar een all-in-one-checklist. 🙂

Marketing

Om een strategie voor het nieuwe jaar te plannen, is het belangrijk dat je weet wat je inspanningen je dit jaar hebben opgeleverd.

Als het goed is, had je voor dit jaar doelen gesteld: 50 extra volgers op Twitter, 200 extra fans op Facebook, een verdubbeling van het aantal inschrijvingen op je nieuwsbrief – dat soort dingen. Je weet ook wat je hebt gedaan om je doelen te halen.

Een eindejaarschecklist is maar de helft van het verhaal (2)Meet je resultaten af aan de inspanningen die je ervoor hebt geleverd en je weet wat je te doen staat in het nieuwe jaar.

Werk vooruit

Schrijf je blogs en Social Media-updates voor de ‘feestelijke periode’ van tevoren en plan ze in. Doe dat niet strak tot nieuwjaarsdag, maar gun jezelf minstens de eerste week van het nieuwe jaar ook nog wat ‘rust’. Zo kun je optimaal van deze gezellige periode profiteren, terwijl je bedrijf gewoon zichtbaar en aanwezig blijft.

Kerst- en nieuwjaarswensen

Heb jij je Kerst- of nieuwjaarswens voor je klanten al geregeld of zelfs verstuurd?

Misschien is het een leuk idee om een paar speciale klanten een extra blijk van waardering te sturen. Hou dan wel de fiscale regeltjes in de gaten, zodat het geven van een cadeautje leuk is en blijft.

Boekhouding

Ik schreef het in de inleiding al: er zijn genoeg eindejaarschecklists voor je boekhouding. Toch wil ik er één puntje uitlichten. Hij hoort eigenlijk niet eens bij je eindjaarscheck, want de deadline ligt een maand later, maar vooruit. 😉

Correcties privé-gebruik

In de laatste BTW-aangifte van het jaar moet je (ja, moet je) bepaalde verrekeningen toepassen. De correctie voor het privé-gebruik van de auto-van-de-zaak is bij de meesten van ons wel bekend. Maar misschien gebruik je wel meer zakelijke middelen voor een deel ook privé.
Als je 100% van die kosten hebt opgevoerd en 100% van die BTW hebt afgetrokken, moet je hier dus ook voor corrigeren.

Andersom: je hebt misschien een aantal privé-middelen (ook) zakelijk gebruikt. Bijvoorbeeld omdat je vanuit huis werkt en gebruik hebt gemaakt van de privé-internetaansluiting. Als je het nog niet eerder hebt gedaan: voer het zakelijk gebruik op als kosten en vraag de BTW over die kosten terug in de laatste aangifte van het jaar.

Fiscaal

Er zijn een paar fiscale zaken die niet direct met je boekhouding te maken hebben, maar waar ondernemers toch mee te maken (kunnen) hebben. En waar 31 december een keiharde deadline voor is.

Een eindejaarschecklist is maar de helft van het verhaal (3)Investeringsaftrek

Als je in één boekjaar meer dan € 2.300 investeert, kun je gebruik maken van de Kleinschaligheidsinvestering Aftrek (KIA). Zit je in de buurt van dit bedrag? Overweeg dan om nog dit jaar een extra investering te doen. Dat levert je namelijk een extra aftrek op van 28% van het bedrag van je investering(en). Meer informatie vind je in dit artikel.

Premies voor inkomensvoorzieningen

Betaal jij premies voor een (gerichte) lijfrente-oplossing en/of een arbeidsongeschiktheidsverzekering? Als je ervoor zorgt dat de betaling vóór 1 januari binnen is bij de bank of verzekeraar, is de premie/inleg nog over dit jaar aftrekbaar. Extra voordeeltje: het premiebedrag telt niet meer mee voor je box 3-vermogen. De peildatum daarvoor is namelijk 1 januari.

Planning

Voor de rest van je planning geldt hetzelfde als voor je Marketingplanning: je begint met het evalueren van dit jaar. Heb je je doelen gehaald? Ruim? Krap? Niet? Pas als je dat, samen met de consequenties, voor jezelf duidelijk hebt, kun je beginnen aan je planning voor het nieuwe jaar.

Prijsaanpassing

Ook je verkoopprijs evalueer je voordat je een nieuwe vaststelt. Welke zaken meespelen bij het vaststellen van een winstgevende verkoopprijs kun je lezen in dit artikel.

Een eindejaarschecklist is maar de helft van het verhaal (4)Een vraag die ik de laatste dagen veel tegenkom is “Hoe voer ik m’n prijs voor het nieuwe jaar in? Ik wil m’n bestaande klanten niet voor het blok zetten”.

Mijn suggestie: laat de nieuwe prijs gelijk vanaf 1 januari gelden. Staan de prijzen op je website? Pas ze per 1 januari gelijk aan. Stuur je bestaande klanten een e-mail waarin je ze op de hoogte stelt van de nieuwe prijs. Vermeld daarbij dat voor hen – en alléén voor hen – de oude prijs nog tot (een datum van jouw keuze) geldt.

Dit levert jou 4 voordelen op:

  • nieuwe klanten betalen gelijk je nieuwe verkoopprijs;
  • bestaande klanten zijn tijdig ingelicht;
  • bestaande klanten voelen zich bevoorrecht – zij hebben (tijdelijk) een positieve uitzonderingspositie;
  • met enige mazzel bezorgen je bestaande klanten je extra omzet, omdat ze van de lagere prijs willen profiteren.

Heb jij nog andere eindejaarstips voor je collega-ZZP’ers? Zet ze dan hieronder in een reactie, alvast bedankt!

Click Here to Leave a Comment Below 11 comments