• Home
  • /
  • Blog
  • /
  • “Kijk lekker naar jezelf!” – een betere ZZP’er in 3 stappen

In je ZZP-leven kom je soms situaties tegen waar je minder blij mee bent. Nog minder blij, omdat alles alleen aan jezelf toe te rekenen is. De goede dingen en dus ook de minder leuke.

‘Schuld’ heeft daar niets mee te maken.
Er is gewoon niemand anders die de gevolgen en dus ook de verantwoordelijkheid draagt.

De grote filosoof J.C. zei het al: “ieder nadeel heb ze voordeel”. Dat geldt hier dus ook: dit soort situaties zijn eigenlijk een cadeautje, Ze geven je namelijk de mogelijkheid een betere ZZP’er te worden!

Hoe? Gewoon, door de onderstaande 3 stappen te volgen:

Stap 1 – Herken je aandeel

Stel, er gebeurt iets dat een vervelende consequentie heeft. Terwijl je er – op ’t eerste gezicht – niks aan kon doen. Het ligt voor de hand om dan te denken “Ja, maar hij/zij …”, of “Als hij/zij niet …”

Waar je veel meer aan hebt, is om te denken “Wat heb ik …”
Jij zat (ook) in de situatie, dus is het logisch dat je op z’n minst uitvindt wat je eigen aandeel daarin is geweest. Zo neem je verantwoordelijkheid voor jouw aandeel in de situatie.

Stap 2 – Erken je aandeel

De enige persoon in de hele wereld waar jij invloed op hebt … ben je zelf. Hou het dus ook bij jezelf.

Door je aandeel te erkennen, het van jezelf te maken, ga je nog een stapje verder dan met het herkennen ervan. Nog een stapje verder dan met het nemen van verantwoordelijkheid.

Je gaat zoeken naar een manier om de situatie beter te maken, om het probleem op te lossen.

Jij belooft aan een klant aanvullende informatie, je regelt dat iemand die info naar je klant stuurt en Klaar is Klara. Denk je, want dan belt je klant: “Ik zou van jou toch informatie over x krijgen?”

Het is waar: jij hebt je aandeel gedaan. Dat de klant niks heeft gekregen, is dus niet aan jouw (gebrek aan) acties te wijten. Maar het resultaat is nog steeds dat je klant niks heeft gekregen.

Erken nu je aandeel: je hebt je klant iets beloofd en dat is niet gelukt. Waardoor? Dat doet er voor nu even niet toe: je klant wacht op info.

Stap desnoods in je auto om de info op te halen en naar je klant te brengen, maar zorg dat de info – met excuses – alsnog bij je klant komt.

Stap 3 – Wees een ezel

Oké, even samenvatten:

  • Je weet al wat er is gebeurd
  • Je weet al wat jouw aandeel erin was (herkennen, stap 1)
  • Je hebt de vervelende situatie verbeterd of zelfs opgelost (erkennen, stap 2)

Stap 3 is bedenken hoe je kunt voorkomen dat je nog een keer in zo’n situatie terecht komt. Of hoe je het risico op een zo’n situatie zo klein mogelijk maakt.

Ezel - leer van je fouten
“Een ezel stoot zich in ‘t gemeen …”

Misschien kom je tot de conclusie dat je met bepaalde mensen beter geen zaken meer kunt doen. Of dat je duidelijker afspraken kunt maken. Of dat je tijdsplanning te rooskleurig is geweest. Of …

En soms heb je te maken met ‘overmacht’ – ook goed om te weten.

Groei en bloei als ZZP’er – en als mens

Tegenvallers, fouten – ze zijn vervelend, maar niet erg.

In tegendeel, het zijn cadeautjes, kansen.
Kansen om te leren en te groeien, om een betere, succesvollere ZZP’er te worden!

Dus: kijk naar je zelf, herken en erken je aandeel, wees een ezel en groei en bloei als ZZP’er.

Heb jij ook mooie groeikansen gekregen? Deel ze dan hieronder, kunnen anderen er ook weer van groeien. 🙂

Ken je andere ZZP’ers voor wie dit artikel ook interessant is? Deel het dan met ze via één van de knoppen hieronder.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Vond je dit interessante content?

Dan vind je deze blogs misschien ook leuk

>