• Oprechte interesse veroorzaakt de netwerkparadox

Veel succesvolle ondernemers lijken geboren netwerkers. Netwerken levert een grote bijdrage aan hun zakelijke succes. Wat kunnen zij wat jij niet kunt? En hoe kun je dat leren?

Succesvolle netwerkers maken, bewust of onbewust, gebruik van de netwerkparadox.

Dat is geen vaardigheid, het is een manier om met andere mensen om te gaan. Het is misschien even wennen, maar iedereen kan het al. Het is gewoon een kwestie van doen.

Hoe ook jij een succesvolle netwerker kunt worden, licht ik toe aan de hand van de volgende definitie:
“Netwerken is het vanuit oprechte interesse aangaan en onderhouden van relaties die zakelijk en/of privé tot wederzijds voordeel leiden in de vorm van het delen van informatie en contacten.”

Een netwerkrelatie aangaan en onderhouden

Om van een relatie, hoe innig of niet-innig ook, te kunnen spreken, moeten beiden partijen elkaar in meer of mindere mate kennen. Om te kunnen netwerken, zul je netwerkcontacten uit moeten bouwen naar netwerkrelaties. Je zult er tijd en energie in moeten investeren.

Delen van informatie en contacten

Informatie is te vinden op internet, in de bibliotheek, overal en nergens. Hetzelfde geldt voor contacten. Daar heb je geen netwerk voor nodig, een Gouden Gids is genoeg.

Contacten en informatie die je via je netwerkrelaties krijgt, waar jouw netwerkrelaties jou aan en mee helpen, zijn echter van een hele andere orde. Ze zijn wat je op dat moment nodig hebt.
Net dat artikel waar je al tijden naar op zoek was, net dat contact dat je een flinke stap vooruit kan brengen. Dat contact is overigens niet noodzakelijk een potentiële klant!

Wederzijds voordeel

Als een netwerkrelatie jou met informatie of een contact heeft geholpen, ontstaat bij jou – over het algemeen – het gevoel dat je de ander iets schuldig, verschuldigd bent.

Een welgemeend bedankje is niet genoeg om dat gevoel weg te nemen, maar wat wel? Je gaat nadenken over hoe je op jouw beurt de ander kunt helpen. Met informatie, met een contact, met iets waar de ander echt wat aan heeft.

Door jou te helpen (jouw voordeel), ontstaat voor je relatie dus een voordeel in de toekomst.

Oprechte interesse + wederkerigheid = de netwerkparadox

Iemand helpen met het oog op een toekomstige voordeel, met als doel in de toekomst een tegenprestatie te kunnen vragen, is geen netwerken. Dat is ruilhandel.
Bij ruilhandel is het wederzijdse voordeel hooguit éénmalig.

Als jij overduidelijk het ‘voor wat hoort wat-principe’ hanteert, treedt het gevoel van wederkerigheid (iets terug willen doen) minder vaak of minder sterk op. Je hulp wordt er misschien zelfs door geweigerd.
Als er al wederkerigheid ontstaat, verdwijnt die zodra de schuld is vereffend.

Netwerkparadox-2

Het grote verschil wordt gemaakt door de netwerkparadox:
Als jij je hulp geeft uit oprechte interesse in je netwerkrelatie, als jij geeft zonder enige intentie daar ook maar iets voor terug te krijgen, ontstaat altijd een gezonde vorm van wederkerigheid.

Je weet niet in welke vorm, je weet niet wanneer, je weet zelfs niet ‘uit welke hoek’ het zal komen. Maar er komt iets terug, altijd.

Oprechte interesse heeft nog een andere, hele mooie consequentie

Omdat jij je hulp hebt gegeven zonder er ook maar iets voor terug te verwachten, ben je blij verrast door wat je terug ontvangt!

Als wat jij terugontvangt ook gegeven is vanuit oprechte interesse, ontstaat bij jou … wederkerigheid. Jij wilt iets terugdoen voor je relatie, je gaat nadenken over waarmee je jouw relatie kunt helpen.

Door te netwerken vanuit oprechte interesse ontstaat de netwerkparadox iedere keer opnieuw!

Een ZZP’er met een Eenmanszaak is helemaal alleen verantwoordelijk voor het succes van de onderneming. Maar als je op de goeie manier een mooi netwerk hebt opgebouwd, hoef je het niet meer helemaal alleen te doen. 🙂

Heb jij de netwerkparadox al ‘ns in de praktijk herkend? Of misschien één of meer keren zelf meegemaakt? Ik lees je ervaringen graag hieronder.

Ken je andere ZZP’ers voor wie dit artikel interessant is? Deel het dan met ze via één van de opties hieronder.