De BTW-aangifte is een aangifte waar het merendeel van de ZZP’ers met een Eenmanszaak mee te maken krijgt en die over het algemeen meerdere keren per jaar gedaan moet worden. Maar wat moet je nou eigenlijk aangeven?

Voor de aangifte Omzetbelasting (BTW-aangifte) zijn 2 zaken van belang:
1.    hanteer je het kasstelsel of het factuurstelsel?
2.    wat is je aangiftetijdvak (over welke periode moet je aangifte doen?)

Dit artikel gaat uit van het factuurstelsel en aangifte per kwartaal.

Waarover doe je BTW-aangifte?

Als je nog nooit of niet vaak te maken hebt gehad met een BTW-aangifte, is ‘t misschien minder makkelijk om alle info te plaatsen. Ik hou daarom (zoveel mogelijk) de structuur van de daadwerkelijke aangifte aan.

BTW over binnenlandse diensten en privé-gebruik

In de BTW-aangifte geef je bij vraag 1a t/m 1c de BTW op die je hebt berekend op alle binnenlandse facturen die gedateerd zijn in dat betreffende kwartaal. Het is voor de aangifte dus van geen enkel belang of die facturen al zijn voldaan of niet!

Vraag 1d betreft BTW op privé-gebruik. Deze vraag is van toepassing als je goederen gebruikt voor privé-doeleinden, terwijl je daarvoor de hele BTW op hebt gevoerd als voorbelasting.

Je hebt bijvoorbeeld een bedrijfscomputer aangeschaft, maar gebruikt die voor 20% voor privé-zaken. In dit geval vul je bij vraag 1d 20% van de BTW op de aankoopprijs in; bij vraag 5b vul je 100% van de BTW op de aankoopprijs in.

  • In principe doe je deze correctie in je laatste BTW-aangifte over dat jaar (zie ook verderop).
  • Deze vraag laat je leeg als je de correctie al hebt gemaakt in je boekhouding.

Binnenlandse verlegde BTW

Vraag 2 gaat over binnenlandse verlegde BTW. Deze regeling is maar in een aantal gevallen van toepassing; meer informatie vind je op de site van de Belastingdienst.

Leveringen aan of uit het buitenland

WereldbolAls je producten (goederen) of diensten levert naar of koopt in het buitenland, worden de regels voor het in rekening brengen van BTW, de administratie daarvan én de BTW-aangifte ineens een stuk ingewikkelder!

Als je goederen levert, doe je dit aan ondernemers die zelf ook BTW-aangifte (in hun eigen land) doen?
Of lever je goederen aan afnemers die geen BTW-aangifte hoeven te doen?

Goederen die je zelf importeert, moeten ook behandeld worden afhankelijk van hun herkomst (van binnen de EU of van buiten de EU).

Als je diensten levert of afneemt, spelen soortgelijke vragen:

  • Is de andere partij een particulier of een BTW-plichtige ondernemer?
  • Wordt de dienst binnen of vanuit/naar buiten de EU geleverd?
  • Gaat het om een digitale dienst?

Gelukkig heeft de Belastingdienst (BD) ook voor deze situaties een handige rekenhulp gemaakt. Tenslotte wil of kan niet iedereen een BTW-specialist zijn.

In sommige gevallen zul je dus zelf de in de levering (van goederen of diensten) betrokken BTW op je aangifte moeten verwerken. Dit doe je bij vraag 3 en 4.

BTW-nummer controleren

Hou voor jezelf goed in de gaten in welke gevallen je vooraf het BTW-nummer van de afnemer moet controleren. De controle kun je doen op de site van de Europese Commissie. Het is te adviseren om die controle vast te leggen (printen naar een PDF die je opslaat op je computer).

Als er namelijk toch iets mis is met de BTW-status van de afnemer, moet jij kunnen bewijzen dat je wel degelijk het nummer gecontroleerd hebt. Kun je dat niet (of heb je dat niet), dan draai jij alsnog op voor de niet-afgedragen BTW!

Als je regelmatig goederen of diensten levert aan ondernemers uit andere EU-landen, is het erg makkelijk als je die controle gelijk in je boekhoudprogramma kunt laten gebeuren.

Het scheelt nog meer tijd en moeite, als je boekhoudprogramma ook de in die gevallen benodigde Opgaaf ICP voor je produceert.

Terug te vragen BTW = voorbelasting

Bij vraag 5a vul je het totaalbedrag in aan voorbelasting:

  • alle BTW die je hebt betaald aan ondernemers die gevestigd zijn in Nederland plus
  • de BTW die je betaald zou hebben als die vermeld was geweest op een factuur van een ondernemer in een andere EU-staat. Dit is het bedrag dat je al hebt ingevuld bij vraag 4a en/of 4b.

Als er een te betalen saldo overblijft, maak je dat op eigen initiatief over, waarbij je ervoor moet zorgen dat het geld tijdig op de rekening van de BD staat. Daarbij moet je zelf rekening houden met een eventuele verwerkingstijd van de bank(en).

Zowel een te late aangifte als een te late betaling kan een boete opleveren, dus laat je aangifte niet liggen tot het laatste moment!!

Correcties maken

Correcties op een aangifte mogen op de eerstvolgende aangifte worden meegenomen mits die correctie(s) geen te betalen of terug te vragen bedrag oplever(en)(t) dat groter is dan € 1.000.

Als je bijvoorbeeld bij het doen van je aangifte over het 2e kwartaal een klein bonnetje vindt van de kantoorboekhandel dat gedateerd is op 24 februari, mag je de BTW daarop verwerken in je aangifte over het 2e kwartaal.

Is het te betalen of terug te vragen bedrag dat de correctie oplevert groter dan € 1.000, kom je er later achter, of wil je bijvoorbeeld over meerdere aangiften in één boekjaar correcties doorgeven? Dan moet je gebruik maken van een suppletie-aangifte.

De laatste BTW-aangifte van het jaar

Andere correcties mag je juist alleen maar in de laatste aangifte over een jaar doen, zoals:

  • correcties voor privé-gebruik van bepaalde bedrijfsgoederen, waaronder eventueel de ‘auto van de zaak’.
  • correctie van de als voorbelasting opgevoerde BTW in het geval dat je gemengde omzet (omzet uit zowel belaste als onbelaste prestaties) hebt gemaakt.
  • het opvoeren van de Kleineondernemersregeling (KOR) of het corrigeren van daarvoor al opgevoerde bedragen.

Het zijn niet de makkelijkste correcties. Daarbij komen er bij het samenstellen van de jaarcijfers vaker wel dan niet zaken boven die nog in de administratie moeten worden verwerkt.

Dit zijn voor de meeste ZZP’ers redenen om in ieder geval dat stukje van de boekhouding uit te besteden aan een boekhouder of accountant.
Voor de meeste boekhouders en accountants is het doen van een suppletie-aangifte voor hun klanten dan ook een vast onderdeel van hun ‘eindejaars’-werkzaamheden.

Voorheen kon een suppletie-aangifte over het hele (boek-)jaar ook zonder noemenswaardige (financiële) consequenties worden ingediend.
Oké, je moest heffingsrente betalen over de eventueel te weinig betaalde belasting, maar als je geld terugkreeg, werd ook daarover heffingsrente berekend. Allemaal eigenlijk best eerlijk, toch?

Met ingang van 2012 zijn de regels aangepast (aangescherpt) en komt voor je het weet het fenomeen ‘verzuimboete’ om de hoek kijken. Het laatste woord is daar nog niet over gesproken, in ieder geval op dit moment (begin februari 2012) nog niet. (Update juli 2012: blijkbaar is ‘men’ vergeten dat er nog een laatste woord over moest worden gesproken …)

KlokIs het bij elke BTW-aangifte belangrijk dat je die naar eer en geweten doet, bij de laatste aangifte van het jaar is het ook belangrijk dat je als het even kan zorgt dat je in ieder geval niet te weinig BTW afdraagt.

Of je ‘m nu zelf doet of uitbesteedt, hij kost hoe dan ook meer tijd dan een ‘normale’ BTW-aangifte. Begin er dus op tijd aan, zodat je allerhande boetes voorkomt!

Geld betalen aan de Belastingdienst? Prima, maar “geen cent teveel, hoor!”

Hoe heb jij je BTW-aangifte(s) geregeld? Besteed je die uit, of doe je die zelf? Doe je ‘m ruim op tijd, of altijd op ‘t laatste moment? Deel ‘t via een reactie hieronder.

Wood Grain Framed Clock – Foto van: domdeen / FreeDigitalPhotos.net

Ken jij andere ZZP’ers voor wie dit artikel interessant is? Deel het dan met ze via één van de knoppen hieronder.

  • In principe doe ik de aangifte zelf na een controle door Renée. Dit bevalt me tot nu toe prima, volgens mij heb ik gelukkig een redelijk simpele boekhouding maar er zijn soms wel eens “addertjes onder het gras” die na de controle in overleg dan gecorrigeerd worden. Ik doe mijn aangifte altijd ruim op tijd en reserveer mijn BTW betalingen op een spaarrekening waardoor je je zelf niet onbewust rijk rekent.

  • Beste Renee,
    dank voor de heldere uitleg. Ik ben nu een half jaar geleden voor mijzelf begonnen en redelijk strikt in het aanleveren van mijn spullen bij de boekhouder:

    alle bonnen op a4 geniet met datum en achter een overzicht van mn rekening. Dat lever ik aan en wat er dan gebeurt weet ik niet echt. Ik wil misschien over gaan op zelf indienen, maar ben op zoek naar een handig programma en misschien iemand die me af en toe bijstaat (betaald uiteraard)

    De eindejaarsaangifte wil ik nog wel door een boekhouder laten doen.

    Misschien heb jij suggesties?

    Groet,

    Camiel

    • Bedankt voor je reactie, Camiel!
      Zo te horen heb je goeie afspraken gemaakt met je boekhouder. 🙂
      Ik zou als eerste met hem (of haar) je wensen bespreken. Wie weet komt je boekhouder wel met een hele goede suggesties voor een programma waarmee jullie kunnen samenwerken. Zelf werk ik graag met e-Boekhouden, maar dat is niet de enige mogelijkheid met een goeie prijs/kwaliteit-verhouding.

      Afhankelijk van de hoeveelheid werk die je nog aan je boekhouder wilt uitbesteden in combinatie met hoe je momenteel (en in de toekomst) je facturen aanmaakt, is misschien zelfs iets als Moneybird al een goeie oplossing voor je.

      Mijn artikel ‘Een boekhoudpakket kiezen: waar let je op?‘ kan je helpen om na te gaan welk (soort) programma je voorkeur heeft.

      Maar je eerste stap is volgens mij dus om in gesprek te gaan met je boekhouder.

      Wijsheid en succes gewenst! Enne, ik zou het leuk vinden je te horen (lezen) wat je uiteindelijke keuze/beslissing is geweest. 🙂

  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

    Vond je dit interessante content?

    Dan vind je deze blogs misschien ook leuk

    >